Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Mopoilun turvallisuutta lisätään vanhempien kautta

Trafi

Mopoilun turvallisuutta lisätään vanhempien kautta

Julkaistu: 26.05.2010 klo 08:00
Julkaisija: Trafi

Monille vanhemmille mopoilu tulee tutuksi vasta, kun harkitaan mopon hankkimista omalle lapselle. Harvoilla vanhemmilla on omaa kokemusta mopoista ja mopoilusta.

Tämä selviää Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) tutkimuksesta, jossa selvitettiin erilaisten liikenneturvallisuusinterventioiden vaikuttavuutta. Interventioilla tarkoitettiin poliisin moporatsioita, koululaisten draamatyöpajoja sekä koulujen vanhempainiltoja. Pääkaupunkiseudulla asuvien, mopon hankintaa suunnittelevien nuorten näkemyksiä kerättiin lisäksi nettikeskustelun kautta.

Liikenneturvallisuusvalistusta mopoilijoille ja vanhemmille

Sekä nuoret että vanhemmat toivovat liikenneturvallisuuskasvatusta kouluopetuksen yhteyteen. Nuoret haluavat saada liikenneturvallisuustietoa myös vanhemmiltaan. Vanhemmat ja poliisi toivovat liikenneturvallisuuskampanjoita, joissa hyödynnetään shokeeraavia kuvia vahingoista ja onnettomuuksista.

Koulujen vanhempainillat toimivat hyvänä foorumina käsitellä mopoiluun liittyviä asioita. Sekä vanhemmat että opettajat pitivät vanhempainiltoja hyödyllisenä. Tutkimuksessa tuli esille, että vanhempainiltojen vaikuttavuutta voidaan tehostaa mm markkinoimalla niitä aktiivisesti ja tiedottamalla niistä koulussa sisäisesti. Lisäksi kannattaa käyttää ryhmätyömenetelmiä pelkän luennoimisen sijaan, jakaa osallistujille materiaalia ja aktivoida mukaan sellaisten nuorten vanhempia, joiden mopoilussa on ongelmia.

Yläkouluikäisten draamatyöpajat todettiin toiminnallisuutensa ansiosta nuoria kiinnostaviksi. Poliisin moporatsiat tavoittavat hyvin jo mopoilevat nuoret, ja poliisin auktoriteetti antaa uskottavuutta valistukselle.

Mopoilussa kiehtoo vapaus, nopeus ja helppous

Mopoilun suosio on lisääntynyt merkittävästi 2000-luvulla. Samalla mopo-onnettomuuksien määrä on kasvanut.

Mopoilussa kiehtoo sen tarjoama vapaus sekä nopeus ja helppous: mopolla nuoret voivat itse ajaa pitkiäkin matkoja. Monelle nuorelle mopoilu tulee halvemmaksi kuin julkisen liikenteen käyttäminen, ja helpommaksi kuin kyydin kerjääminen vanhemmilta tai kavereilta. Monien mielestä mopoilu itsessään on kivaa, ja mopolla harjoitellaan moottoripyörää varten. Mopolla ajetaan koulu- ja treenimatkoja, kauppareissuja sekä matkoja kavereiden luokse. Mopoilu tarjoaa elämyksiä, kokemuksia, kustannussäästöjä ja yhteisöllisyyttä.

Poliisin moporatsiat paljastavat mopoilun ongelmat: mopoja viritetään, ja ajokin hallinta- ja käsittelytaidot ovat puutteellisia. Liikennesäännöistä ja -turvallisuudesta ei välitetä vaikka säännöt tunnetaankin. Mopot ovat huolestuttavan usein huonossa kunnossa: yli puolessa ratsatuista mopoista oli jotakin huomautettavaa. Mopoilijat käyttävät usein kypärää, mutta harvoin muita suojavarusteita.

Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja raportti on saatavissa maksutta Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) verkkopalvelusta osoitteesta www.trafi.fi > Tutkimukset.

Lisätietoja
Tutkimusjohtaja Sami Mynttinen, puh. 020 618 5555, 0500 716 181, sami.mynttinen@trafi.fi
Liikenneturvallisuusjohtaja Kari Alppivuori 020 618 6812, 040 566 1218, kari.alppivuori@trafi.fi

Nuoret ja mopoilu – interventio. Tutkimus nuorten mopoilutottumuksista ja intervention onnistumisesta (Pdf-tiedosto, 67 s., 275 kt)