Adoben tuoreen tutkimuksen mukaan tammikuusta 2015 lähtien nettikeskustelut virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta ovat kasvaneet 548 prosenttia. Samaan aikaan elektronisella urheilulla (eSports) on tätä nykyä enemmän seuraajia sosiaalisessa mediassa kuin perinteisillä lajeilla kuten NFL-jalkapallolla, jääkiekolla ja baseballilla yhteensä.
Virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) laitteet ovat nykypäivänä kiinnostuksen aallonharjalla internetissä. Adoben aloitti näiden kahden trendin mittaamisen tammikuussa 2015, minkä jälkeen maininnat niistä ovat Twitterissä kasvaneet 548 prosenttia. Tämä käy ilmi Adoben tuoreesta Digital Insight -tutkimuksesta, jossa tutkittiin tietokonepelien sekä pelibrändien nettinäkyvyyttä.
Tutkimuksen mukaan HTC Vive on tämän hetken kuumin VR-laite kun netissä puhutaan virtuaalitodellisuudesta. HTC Viven perässä seurasivat Microsoftin HoloLens, Oculus Rift ja Playstation VR. Huolimatta pelaajien laajasti käymästä VR-keskustelusta eivät kovinkaan monet yritykset siitä juuri puhu:
”Virtuaalitodellisuuden laitteet ovat nykypäivänä huomion valokeilassa. Teknologian kehittyessä on selvää, että yritykset ja markkinointiosastot alkavat tutkia, kuinka he voisivat brändätä itsensä uudella tavalla. Tämä voi tapahtua joko yhteistyössä sisällöntuottajien kanssa tai luomalla oman VR-sovelluksia kun kuluttajatkin tulevat asiasta tietoisemmaksi,” sanoo Imran Afzal, Adobe Marketing Cloudin Pohjoismaiden markkinointijohtaja.
Elektroninen urheilu kiinnostaa somessa perinteisiä lajeja enemmän
Eräs tutkimuksen yllättävistä tuloksista on, että elektronisella urheilulla on enemmän seuraajia sosiaalisessa mediassa kuin perinteisemmillä urheilulajeilla NFL-jalkapallolla, NHL-jääkiekolla ja MLB-baseballilla yhteensä. Esimerkiksi eSports-maininnat Euroopan alueella kasvoivat viime vuodesta lähtien 40 prosentilla, mikä on enemmän kuin Aasian ja Amerikan alueilla samalla aikavälillä.
Tutkimusraportti on kokonaisuudessaan nähtävillä osoitteessa: http://www.slideshare.net/adobe/2016-adobe-digital-insights-gaming-report.
Lisätietoa Adobe Digital Insight -raportista
Adobe Digital Insight-raportti perustuu yli 2,5 miljardista pelisivustoille ja peliaiheisille sivustoille tehdyistä vierailuista kerättyyn anonyymiin dataan. Tiedot kerättiin tammikuun 2015 ja maaliskuun 2016 välisellä ajalla. Yli 20 miljoonaa aktiviteettia koskeva sosiaalinen data kerättiin kesäkuun 2015 ja heinäkuun 2016 välisellä ajalla muun muassa Facebookista, Redditistä, Twitteristä, Instagramista ja YouTubesta. Lisäksi dataa kerättiin 80 000 tietokonetuotteen ja 4000 konsolituotteen tapahtumista.
Lisätietoja antavat:
Adobe Systems Nordic
Jes Schyum
+45 26 70 46 70
[email protected]
Hill+Knowlton Strategies
Anitta Pirnes
+358 40 486 9436
[email protected]
Adobe Systems
Adobe muuttaa maailmaa digitaalisilla kokemuksilla. www.adobe.com/fi
© 2016 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe and the Adobe logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1