Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijat toteuttivat Suomen Koripalloliitolle Wolf Track -mobiilipelin, joka julkaistiin 12.8.2014. Mukana toteutuksessa olivat lisäksi Kouvolan seudun ammattiopiston opiskelijat sekä pääosin koulujen entisistä opiskelijoista koostuva Blackland Games.
Pelin suunnittelussa ja toteutuksessa oli mukana noin 20 opinnoissaan eri vaiheessa olevaa opiskelijaa. Opiskelijaprojektia veti Kyamkissa digitaalisen median neljännen vuoden opiskeija Lauri Kuparinen.
“Olen todella ylpeä meidän tiimistä, kaikki jaksoivat tehdä töitä uupumatta, vaikka työmäärä oli valtava ja paikoitellen tekniset ongelmat koettelivat hermojamme! Meillä oli paljon haasteita pitkin projektia, mutta selvisimme hienosti kaikesta, mitä eteen heitettiin. Kokemukset yhdistivät meitä ja meille kehittyi todella hyvä ryhmähenki projektin edetessä”, Lauri Kuparinen kertoo.
Projekti oli teknisesti haastava, sillä pelin on toimittava usealla alustalla, kuten iOS-, Windows 8.1-, Android- ja Web-ympäristöissä. Lisäksi tilaajalla oli paljon tarkkoja vaatimuksia pelin sisältöön liittyen ja suurimmalle osalle opiskelijoista näin ison pelin tekeminen oli uusi kokemus.
“Ensimmäisen vuoden opiskelijalle Wolf Track oli hieno tilaisuus tehdä pelejä käytännössä heti opintojen alussa, tässä oppi todella paljon. Esimerkiksi Unity ja versionhallinta olivat täysin uusia juttuja, mutta nämäkin oppi töiden ohella. Tajusin myös, miten paljon teknistä tietoa ja ymmärrystä pelin graafikollakin pitää olla”, kiittelee projektikokemustaan opiskelija Ilari Kukkonen.
Myös yhteistyö tilaajan ja opetuksen kanssa oli opiskelijoiden mielestä antoisaa.
“Koripalloliitto ja sen yhteyshenkilöt, esimerkiksi Ira Pasi ja maajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann, pitivät huolta siitä, että maajoukkue kuvataan pelissä oikein. Samalla varmistettiin, että Susijengi-brändi esitetään hyvässä valossa. Opettajat puolestaan valvoivat ja ohjasivat työtä – esimerkiksi lehtori Suvi Pylvänen oli minulle suuri apu projektin alkupuolella. Opiskelijat sitten suunnittelivat ja toteuttivat pelin käytännössä omin voimin ja ideoin”, Kuparinen kertoo projektin etenemisestä.
Ensisijaisesti lapsille suunnatun mobiilipelin esisuunnittelu käynnistyi tammikuussa 2014 ja varsinainen tuotanto alkoi kokopäiväisenä toukokuussa. Peli oli valmis heinäkuun lopussa.
Tutkimuspäällikkö Samuli Karevaaran mukaan Kyamk on tehnyt jo pitkään yhteistyötä, jossa opiskelijat, opetus ja työelämä kohtaavat. Yhteistyöstä hyötyvät kaikki osapuolet.
Opiskelijat saavat arvokasta käytännön työkokemusta, uusia yhteistyöverkostoja, opintopisteitä ja opinnäytetyöaiheita. Ammattikorkeakoulu saa palautetta työelämältä ja voi sen pohjalta kehittää opetusta, projektitoimintaa ja esimerkiksi laiteinfrastruktuuriaan edelleen. Yhteistö antaa työelämälle mahdollisuuden kehittää toimintaansa sekä tutustua tuleviin työntekijöihin ja heidän osaamiseensa. Samalla he voivat vaikuttaa ammattikorkeakoulun opetukseen.
Suomen Koripalloliiton ilmaisen Wolf Track -pelin suunnittelussa on alusta asti kuunneltu paitsi lapsia myös pedagogista ääntä; projektissa on ollut mukana kaksi erityisopettajaa. Pelin on tarkoitus rohkaista lapsia omaehtoiseen liikkumiseen, kannustaa terveisiin elämäntapoihin, tähdentää yhteistyön ja joukkuepelin merkitystä elämässä sekä myös osaltaan ylläpitää meneillään olevaa korisbuumia. Pelin taustalla olevan tarinan on kirjoittanut lasten- ja nuortenkirjailija ja urheilutoimittaja, entinen koripalloilija Juha Vesala.
Lisätietoa pelistä löydät Suomen Koripalloliiton uutisesta Wolf Track -peli ladattavissa nyt kaikille alustoille. Peli löytyy osoitteesta www.wolftrack.fi.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Suomen Koripalloliiton edustaja
Kaikki Kyamkin mediatiedotteet löydät osoitteesta www.kyamk.fi/mediatiedotteet
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1