Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Laki velvoittaa Talvivaara-yhtiön heti ympäristövahinkojen korjaamiseen kaivosalueen ulkopuolella

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 14.11.2012 klo 12:06
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Talvivaaran kaivosyhtiön tulee lain mukaan tehdä viivytyksettä kaikki mahdolliset toimet haitallisten luontovaikutusten minimoimiseksi ja lisävahinkojen estämiseksi. Tämä koskee myös kaivoksen ulkopuolella nyt vaarassa olevia alueita. Jos Talvivaara ei itse pysty vahinkoja estämään, Kainuun ELY-keskuksen velvollisuus on antaa määräys yhtiölle korjaustoimien aloittamisesta.

"Yhtiön on aloitettava hävitettyjen ja heikennettyjen luonnonarvojen palauttaminen. Aiheuttaja vastaa Suomessa ympäristövahingon ennallistamisesta, korjaamisesta ja kustannuksista. Tähän löytyy selvät pykälät ympäristölle aiheutettujen vahinkojen korjaamislaista ja ympäristönsuojelulaista", sanoo johtava asiantuntija Ilpo Kuronen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

EU:n vesilainsäädännön mukaan kaikkien pinta-, pohja- ja rannikkovesien tila on saatava hyväksi vuoteen 2015 mennessä. Myös kotimainen lainsäädäntö edellyttää, että hyvään tilaan luokiteltujen Talvivaaran alapuolisten vesien tilaa ei saa huonontaa.

Kaivoksen ulkopuolella, sen vaikutusalueella sijaitsevien järvien ekologinen tila on ollut viimeisimmän luokituksen mukaan hyvä. Oulujoen vesistöön laskevat Jormasjärvi on ollut hyvässä tilassa. Sen yläpuolinen Kolmisoppi on ollut viranomaistietojen mukaan jo kuormittunut kaivoksen päästöistä.

Samoin hyvässä tilassa on ollut Vuoksen suuntaan virtaava Laakajärvi, joka saa vetensä Kivijärven kautta. Kivijärvi on jo kuormittunut kaivoksen jätevesistä. Viimeisimpien seurantatietojen mukaan metallien pitoisuudet niin suuria, että niistä on haittaa vesieliöille ja kalakuolemat ovat mahdollisia.

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä on myös jatkoa ajatellen huolestuttavaa, että kaivoksen niin sanotuissa varoaltaissa ei ole minkäänlaisia pohjarakenteita, vaan niiden pohja on tavallista luonnon maaperää.

Ilpo Kuronen, johtava asiuantuntija, SLL, puh. 0400-153 133 (ympäristölainsäädäntö)

Hannele Ahponen, suojelukoordinaattori, SLL, puh. 050-532 3219 (vesien laatuluokitukset)

Antti Lankinen, kaivosvastaava, SLL / Kainuun luonnonsuojelupiiri, puh 040-594 5622, antti.lankinen(at)sotkamo.net (haastateltavissa myös tänään Helsingissä Stop Talvivaara –mielenosoitusten yhteydessä)

Lisätietoa Stop Talvivaara -mielenosoituksesta 14.11. Helsingissä:

Seuraa Talvivaaraa myös Suomen Luonnon blogissa:

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto
puh. 050-564 2283, matti.nieminen(at)sll.fi, www.sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö.