SuomiLOVE on 2014 Yle TV2:lla alkanut musiikkiohjelma, jossa kauden aikana esitellään sata suomalaista rakkaus- ja ystävyystarinaa, joihin liittyy jokin suomalainen musiikkikappale. Ohjelma on palkittu Kultaisella Venlalla vuoden 2014 parhaana viihdeohjelmana sekä vuoden 2015 parhaana musiikkiviihdeohjelmana.
Ohjelmaformaattia myydään ulkomaille nimellä Soundtrack of Love. 2016 SuomiLOVE formaatilla tehtyjä sarjoja esitetään ainakin Belgiassa ja Virossa. Useissa muissa maissa käydään neuvotteluja. Vastaavia prime time -viihdeformaatteja ei ole ennen onnistuttu myymään kansainvälisille markkinoille.
SuomiLOVEn formaattia kehitettiin ja hiottiin Tekesin rahoittamassa hankkeessa. Warner Bros. Finland kehitti hankkeessa uutta monimediallista toimintamallia sekä sitä tukevaa asiakasymmärrystä ja analytiikkaosaamista, joita se tarvitsee kansainvälisesti kilpailukykyisen tarjonnan kehittämiseen. Osaaminen tukee myös Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman tavoitteita luovien alojen kasvun ja kansainvälistymisen edistämisestä.
Miksi Tekesin kannatti rahoittaa Warnerin kaltaista mediajättiä SuomiLOVEn kehittämisessä?
”Warner Bros. Finland on suomalainen yritys. Se on Suomeen rekisteröity, osittain suomalaisomistuksessa ja maksaa tänne myös veronsa, mutta se ei ole tässä pääasia”, kertoo Warner Bros. Finlandin toimitusjohtaja Antti Väisänen.
”Alan järjestössä halusimme kehittää koko tuotantoalaa ja mietimme Tekesin kanssa mitä voisimme tehdä yhdessä. Otimme muutaman hankkeen ikään kuin piloteiksi ja kokeilimme niiden kanssa mennä koko Tekesin prosessin alusta loppuun. SuomiLOVE valikoitui yhdeksi hankkeeksi.”
”Tuotantoyhtiöiden yleinen ongelma on tutkimus- ja kehitysrahan puute. Kun sitä ei ole, mennään ruutuun usein keskeneräisellä formaatilla. Tekesin rahoitus oli täysin ratkaisevaa, sen avulla pääsimme demoilemaan ja pilotoimaan, ja SuomiLOVE tuli ruutuun valmiimmalla formaatilla.”
”Formaattien kauppa on todella kilpailtua, mutta Warnerin oma myyntikone on hyvä keino saada suomalaisia ohjelmaformaatteja ulkomaille. SuomiLOVEn tapauksessa on tärkeää, että paikalliset huippuartistit saadaan mukaan ja ison toimijan kautta myös nämä sopimuskuviot saadaan onnistumaan.”
Ohjelmaformaattien kauppa on reilua pienempien maiden kannalta. Tv-sarjan lokalisoinnista maksetaan kunkin maan tuotantokulujen mukaan.
”Formaattikaupan pelisäännöt ovat vakiintuneita. Viihdesarjoista maksetaan lisenssimaksua tyypillisesti 5-7 prosenttia tuotantobudjetista. Tuosta summasta levitys- ja myyntiyhtiöille jää yleensä 25-30 prosenttia ja pääosa rahasta tulee formaatin kehittäneelle tuotantoyhtiölle.”
”Jo ohjelmaa suunniteltaessa kannattaa miettiä onko formaatti myytävissä ja monistettavissa. Huumori on kulttuurisidonnaisena vaikea myydä, samoin tunnettuihin hahmoihin perustuvat sarjat. Duudsonit tuli taloon on kyllä loistavaa viihdettä, mutta on haastavaa löytää Duudsonien kaltaiset hahmot Saksasta tai Unkarista.”
”Teknologia-alalla jo patentista lähtien alkaa olla myytävää. TV-formaatin ostaja taas haluaa nähdä tuotteen, katsojaluvut ja katsojaprofiilin ennen ostopäätöstä. Tällä alalla joudumme siis investoimaan paljon enemmän ennen kuin on myytävää.”
”Meidän näkökulmasta ensimmäinen tuotantokausi on tuotteen kehittämistä. Koko kehitysjengi on vielä mukana muokkaamassa ohjelman formaattia. Tekesin näkökulmasta tuote on silloin jo markkinoilla eikä rahoitusta voida myöntää. Tässä olisi mietittävää”, pohtii Väisänen.
Toimitusjohtaja Antti Väisänen
antti.vaisanen (at) warnerbros.com
puh. 010 574 1500
Kuvat: Warner Bros. Finland
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Viestintäpäällikkö Eero Lukin, Tekes
puh. 050 5577 715, [email protected]
Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1