Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Tutkimus: Enemmistö suomalaisista tekee jouluostoksia verkossa

Nets

Tutkimus: Enemmistö suomalaisista tekee jouluostoksia verkossa

Julkaistu: 12.11.2012 klo 12:12
Julkaisija: Nets

Nettilahjoihin käytetään rahaa vaatimattomasti

Suurin osa suomalaisista aikoo tehdä jouluostoksia verkkokaupoissa, mutta rahaa käytetään maltillisesti. Runsas kolmasosa eli 35 prosenttia suomalaisista arvioi käyttävänsä joululahjoihin netissä vain 50–150 euroa. Vain joka viides uskoo kuluttavansa verkko-ostoksiin yli 150 euroa. Tulokset selviävät maksujärjestelmiä ja korttipalveluja tarjoavan Nets Finlandin teettämästä kyselystä, jonka toteutti Think If Laboratories lokakuun aikana.

Yli neljäsosa, 26 prosenttia, suomalaisista ei aio tehdä lainkaan joululahjaostoksia verkkokaupoissa.

”Jouluruuhkissa ja tungoksessa pyöriminen on selvästi osa suomalaista joulutraditiota, josta ei suostuta luopumaan, vaikka vaivattomampiakin vaihtoehtoja olisi tarjolla”, Nets Finlandin toimitusjohtaja Päivö Eerola tulkitsee lukuja.

”Suurimmat jouluostokset tehdään joka tapauksessa verkon ulkopuolella ja netistä hankitaan lähinnä edullisempia lahjoja, kuten levyjä, kirjoja tai elokuvia”, Eerola tietää.

Verkkopankkiin luotetaan, luottokorttia vieroksutaan

Suomalaiset suosivat verkkopankkitunnuksilla maksamista nettiostoksia tehdessään. Vaikka luottokortti olisi usein verkkopankkia turvallisempi vaihtoehto, sitä käytetään vähemmän.

Tutkimus paljastaa, että 39 prosenttia vastaajista suosii internetissä tekemiensä ostoksien maksamiseen ensisijaisesti verkkopankkitunnuksia. Seuraavaksi mieluisimmat maksutavat ovat luottokortti (29 % vastaajista) sekä lasku (16 %). Kansainvälisesti suosittu PayPal (6 %) sekä postiennakko (2 %) jäävät suosituimmuudessa hännille.

”Kyselyn tulos on yllättävä, sillä yleensä suomalaiset arvostavat maksamisessa ennen kaikkea turvallisuutta. Turvallisuuden suhteen luottokortti on kaikkein luotettavin maksutapa, sillä riskitilanteissa, kuten esimerkiksi myyjän ajautuessa konkurssiin, asiakas saa aina rahansa takaisin luottokorttiyhtiön kautta”, muistuttaa Eerola.

Selvä enemmistö, 69 prosenttia, tutkimukseen vastanneista on sitä mieltä, että verkkomaksaminen on nykyisellään turvallista. Silti 68 prosenttia on joskus jättänyt verkko-ostosten tekemisen kesken myyjän epäluotettavuuden vuoksi. Vain 23 prosenttia ilmoittaa törmänneensä verkko-ostoksia tehdessään suoranaisiin huijausyrityksiin.

Kyselytutkimuksen toteutti Nets Finlandin toimeksiannosta lokakuussa 2012 Think If Laboratories ja siihen vastasi 1103 iältään 18-65 -vuotiasta suomalaista.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Päivö Eerola, Nets Finland, peero@nets.eu, 044 755 2630

Liitteenä:

Tutkimuksen taulukot

Nets Finland Oy tarjoaa vakaat ja luotettavat elektronisen maksamisen ratkaisut kaupankäyntiin. Nets on Suomen nopeimmin kasvava maksupäätetoimittaja ja uusien maksupalvelujen tuottaja. Nets Finland työllistää yli 70 maksamisen asiantuntijaa ja kuuluu pohjoismaiseen Nets-konserniin, jonka järjestelmillä hallinnoidaan jo 17 miljoonaa maksu- ja luottokorttia. Marraskuussa 2012 Nets ilmoitti ostavansa Suomen suurimman maksupalveluyrityksen, Luottokunnan: http://www.nets.fi/tm/Ajankohtaista/