Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » TUTKIMUSTIEDOTE: SUOMALAISTEN TOLKKUKÄSITYS LAAJA JA YHTENÄINEN

Kuule Oy

TUTKIMUSTIEDOTE: SUOMALAISTEN TOLKKUKÄSITYS LAAJA JA YHTENÄINEN

Julkaistu: 13.11.2012 klo 09:00
Julkaisija: Kuule Oy

Puoluekanta erottelee tolkkukäsityksiä enemmän kuin sukupuoli tai ikä

Puhe tolkusta käy kiivaana. Verotietojen julkistaminen ja kuntavaalit herättivät aiheen taas henkiin.  Mistä ihmiset puhuvat ja mitä he tarkoittavat, kun he tuhahtavat, että tässä ei ole mitään tolkkua? Kuule Oy ja tripod research oy selvittivät, mitä suomalaiset pitävät tolkuttomana ja onko erilaisten ryhmien käsitys yhteinen. Suomalaisia edustavassa väestötutkimuksessa selvitettiin, miten kansa näkee puolueiden ja yritysten sekä niiden johtajien tolkullisuuden. Sen lisäksi selvitettiin käsityksiä eri medioista ja noin 30 erilaisen väittämän tolkullisuudesta.

Vastaus ”Tolkku on järkeä ja kohtuutta”, tuli lähes kaikilta vastaajilta eli tolkku on suomalaisille tuttua asiaa, jonka perimmäisestä merkityksestä ollaan samaa mieltä. Tolkku tarkoittaa monelle myös suhteellisuutta, asiallisuutta, reiluutta ja oikeudenmukaisuutta. Eri sukupolvet ovat melko yksimielisiä tolkullisista ja tolkuttomista asioista ja ihmisistä.

TOLKULLISUUDEN JA TOLKUTTOMUUDEN TOP 5

Suomalainen asenneilmasto näyttäytyy tässä tutkimuksessa varsin suvaitsevaisena ja sallivana. Samasta työstä halutaan myöntää sama palkka, eikä ihmisiä haluta syrjiä sen enempää ihonvärin kuin seksuaalisen suuntautumisenkaan vuoksi.

Tolkuttomuus liittyy useimmiten rahaan. Velaksi eläminen oman nautinnon vuoksi koetaan kaikkein tolkuttomimmaksi. Myös sellaiset työelämän käytännöt, joissa pärstäkerroin vaikuttaa palkankorotukseen ja bonukset saa tuloksesta riippumatta, ovat suomalaisten mielestä täysin tolkuttomia. Viime vuosina nousussa ollut julkkiskulttuuri edustaa tolkuttomuutta, sillä julkisuuden hakeminen sen itsensä vuoksi koetaan tolkuttomaksi. Suomalaiset uskovat ahkeruuteen ja työntekoon, ja laiskuutta pidetään tolkuttomana.

Suomalaisten mielestä tolkullisimpia asioita ovat:

• Samapalkkaisuus (Pekka, Liisa, Abdullah ja Joakim saavat samaa palkkaa, koska tekevät samaa työtä)
  • Eutanasia eli oikeus valita milloin kuolee, jos itsellä on kuolemaan johtava sairaus
  • Rodullinen tasa-arvoisuus (Tummaihoinen henkilö omana esimiehenäsi)
  • Tupakoinnin rajoitukset
  • Seksuaalinen tasavertaisuus (Homoseksuaalin toimiminen minun/perheeni terveydenhoitajana)

Suomalaisten mielestä tolkuttomimpia asioita ovat:

• Pelihimo (Pelata kolikkoautomaatilla vaikka lainarahalla)
  • Turhamaisuus (Kalliin designer-käsilaukun hankkiminen vaikka velaksi)
  • Epäoikeudenmukaisuus (Palkankorotuksen antaminen pärstäkertoimen mukaan tai Suuret bonuspalkat tuloksesta riippumatta)
  • Julkisuushakuisuus (Julkisuuden tavoittelu julkisuuden itsensä vuoksi)
  • Laiskuus (Elää työkykyisenä sosiaaliturvan varassa menemättä töihin)

PUOLUETAUSTA EROTTELEE, PUOLUEET PROFILOITUVAT

Eroja demografisten ryhmien välillä on tutkimustuloksissa vain vähän. Tiettyjä ikäpolvieroja on huomattavissa ja joitain stereotyyppisiä eroja miesten ja naisten mielipiteissä, mutta mitään mullistavaa näistä ei ole löydettävissä.

Sen sijaan eroja suomalaisten mielipiteissä alkaa näkyä, kun katsotaan millaista poliittista kantaa vastaajat pitävät tolkullisena. Perussuomalaiset erottuivat eniten. Punavihreän puoluekannan edustajat näyttäytyvät  humanistisimpana ryhmänä. Perinteisen oikeiston kannattajien maailmankuva ei juurikaan poikkea koko väestön maailmankuvasta.

Perussuomalaisia kannattavat suomalaiset pitävät muita tolkullisempana

• kärsiä puutetta mieluummin kuin hakea apua talousvaikeuksiin
  • uskoa, että islam tuhoaa länsimaisen kulttuurin
  • syödä suklaalevy päivässä tai nauttia alkoholia päivittäin

Perussuomalaisten mielestä muita ryhmiä useammin tolkutonta on

• venäläiset mökkinaapurit
  • homoseksuaalin toimiminen minun/perheeni terveydenhoitajana
  • tummaihoinen henkilö omana esimiehenä
  • tupakoinnin rajoitukset

Punavihreää puoluekantaa edustavien mielipiteissä mikään ei erityisesti korostu tolkuttomana mutta he pitävät muita tyypillisemmin tolkullisena

• kansalaispalkkaa
  • pitkiä perhevapaita
  • subjektiivista päivähoito-oikeutta

Perinteistä oikeistoa kannattavat eivät tolkullisten asioiden osalta juurikaan eroa koko väestön tuloksesta.

MYÖS KÄSITYS TOLKUN IHMISISTÄ YHTENÄINEN

Tolkullisimmiksi arvioidut mediat, ihmiset ja yritykset eivät yllättäneet. Taloudellista menestystä niittänyt Kone Oy ja ryvettymätön  Alahuhta saivat yritysosion parhaat tolkkupisteet. Poliitikoista Jyrki Katainen nousi tolkkumittauksen kärkeen. Medioissa oli ykköspaikalla Helsingin Sanomat.
Pieni yllätys oli, että Päivi Räsänen nousi tolkuttomimmaksi poliitikoksi kisaten tästä sijoituksesta Timo Soinin kanssa. Oma sukupolvi nähtiin aina tolkullisempana kuin seuraava. Sukupolvista tolkuttomimpana pidettiin tässä tutkimuksessa 1980 – 1999 syntyneitä eli y-sukupolvea.

”Tutkimus pursuaa herkullisia yksityiskohtia.  Oli kiinnostava kuulla, että tolkullisimpana jokapäiväistä alkoholin nauttimista piti 50-59-vuotiaiden ryhmä ja kansalaispalkkaa tolkullisena pitäviä oli eniten y-sukupolvessa eli 1980-1999 syntyneissä. Sen sijaan suuret ikäluokat näkivät sekä kansalaispalkan että subjektiivisen päivähoito-oikeuden tolkuttomina”, Kuule Oy:n toimitusjohtaja ja onkotolkkua -blogin pitäjä Seija Kurunmäki toteaa.

”Tutkimuksen mielenkiintoisin tulos oli se, että suomalainen mielipideilmasto on myös tolkulla mitattuna näin suvaitsevainen ja vastuullinen”, tripod research oy:n toimitusjohtaja Taru Eboreime kertoo. Tripod research on tutkinut vuosia vastuullista kuluttamista ja tuonut markkinoille vastuullisuuteen kiinteästi liittyvän LOHAS-kuluttajaluokituksen. Nyt tehty Tolkku-tutkimus oli ensimmäinen. Sillä haettiin aiemmin abstraktille asialle mittaustavat.

Kuule Oy

Seija Kurunmäki, seija.kurunmaki@kuule.fi
0400 460 894

Artikkeli aiheesta Onko tolkkua-blogissa http://www.kuule.fi/2012/11/tolkku-opitaan-kotoa.html

tripod research oy

Taru Eboreime, taru@tripod.fi
050 591 0907

*Tolkku-tutkimus toteutettiin M3 internetpaneelissa syyskesällä 2012. Siinä on yhteensä 700 vastaajaa. Aineisto on painotettu vastaamaan Suomen (pl Ahvenanmaa) väestöä.