Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Pohjoismaiset puolustusteollisuusyhdistykset tiivistävät yhteistyötään

Teknologiateollisuus ry

Pohjoismaiset puolustusteollisuusyhdistykset tiivistävät yhteistyötään

Julkaistu: 06.11.2012 klo 13:00
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Tiivistyvä pohjoismainen puolustusyhteistyö on mahdollisuus pohjoismaiselle puolustusteollisuudelle. Yhteispohjoismaisten operatiivisten suorituskykyjen kehittäminen edellyttää järjestelmiltä yhteisiä ominaisuuksia ja yhteistoimintakykyä. Tämä voidaan saavuttaa vain teollisuuden osallistumisella. Pohjoismainen puolustusteollisuus tukee aktiivisesti pohjoismaiden puolustusvoimia sellaisten suorituskykyjen luomisessa ja ylläpidossa, joissa pohjoismaisella teollisuudella on korkeaa osaamista.

Pohjoismaiden puolustusteollisuusyhdistykset allekirjoittivat yhteistyötään syventävän yhteistoimintapöytäkirjan tänään Skagenissa Tanskassa pohjoismaiden puolustusministerikokouksen yhteydessä. Lähemmällä yhteistyöllä maiden puolustusteollisuusyhdistykset haluavat edistää teollisuutensa kilpailukykyä pohjoismaisilla markkinoilla sekä globaalisti.

Pohjoismaiset puolustusteollisuusyhdistykset perustavat yhteistyöryhmän "Joint Nordic Defence Industry Cooperation Group (JNDICG), jonka tehtävänä on mm. toimia yhteistyötahona pohjoismaiden puolustusyhteistyöjärjestelyyn NORDEFCO:on.

Liitteenä yhteispohjoismainen lehdistötiedote.

Suomen Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistys PIA ry

Pääsihteeri Tuija Karanko

Puh. 040-559 8986

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.