Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Uusia mopoautoja rekisteriin lähes 560

Trafi

Uusia mopoautoja rekisteriin lähes 560

Julkaistu: 03.07.2012 klo 11:53
Julkaisija: Trafi

Alkuvuoden aikana mopoautoja on ensirekisteröity Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan lähes 560. Määrä on samaa tasoa kuin viime vuonna. Sekä mopojen että moottoripyörien ensirekisteröinnit ovat laskeneet selvästi tänä vuonna verrattuna viime vuoden alkuun.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit vähenivät alkuvuonna 6,2 %. Kaikkiaan ajoneuvoja ensirekisteröitiin tammi-kesäkuussa 113 731, mikä on 8,4 % vähemmän kuin viime vuonna.

Mopojen rekisteröinnit kääntyivät laskuun

Mopoja rekisteröitiin alkuvuoden aikana 9 174, missä laskua on 26,2 %. Vielä viime vuonna kasvua oli alkuvuonna 6,8 %.

Moottoripyöriä ensirekisteröitiin tammi-kesäkuussa 3 669, mikä on 12,2 % vähemmän kuin viime vuonna. Edellisvuonna vähenemistä oli 7,0 %.

Kaikkiaan kevyiden nelipyörien ensirekisteröinnit laskivat 4,7 %. Vuosi sitten kevyiden nelipyörin rekisteröinnit olivat lisääntyneet noin 30 %. Lähes 90 % kevyistä nelipyöristä oli kevään aikana mopoautoja.

Mönkijöiden rekisteröinnit ovat edelleen selvästi vähentyneet. Nelipyöräisten L7-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen rekisteröinnit ovat laskenet tänäkin vuonna noin viidenneksen. Kaikkiaan niitä on rekisteröity 512.

Bensa/etanoli-autojen määrä yli tuplaantunut

Bensiini/etanoli-henkilöautoja ensirekisteröitiin alkuvuoden aikana 771. Viime vuoden alkupuoliskolla niitä oli rekisteröity 346. Sähkökäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin 26, bensiini/sähkökäyttöisiä 33, CNG autoja 12 ja bensiini/CNG-käyttöisiä henkilöautoja 17. Vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävien henkilöautojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli kuitenkin vain 1,3 %.

Dieselkäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin 25 975 ja bensiinikäyttöisiä 40 092. Dieseleiden osuus ensirekisteröinneistä oli tänä vuonna 38,8 %, kun viime vuoden alkupuoliskolla se oli 41,6 %.

Yli 4 000 henkilöautoa vähemmän kuin viime vuonna

Keväinen autoveromuutos vaikutti selvistä sekä uusien henkilö- että pakettiautojen rekisteröinteihin. Tammi-maaliskuun aikana henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat 34,1 % - maaliskuussa peräti 82 % - ja pakettiautojen 47,9 %. Sen jälkeen niitä on rekisteröity selvästi edellisvuotta vähemmän.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin 66 926, mikä on 6,2 % vähemmän viime vuoden tammi-kesäkuuhun verrattuna. Kainuu oli ainoa maakunta, jossa henkilöautoja ensirekisteröinnit kasvoivat. Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa rekisteröinnit vähenivät noin prosentin.

Pakettiautoja merkittiin rekisteriin 6 692, mikä on 4,7 % vähemmän kuin viime vuoden tammi-kesäkuussa.

Linja-autoja ensirekisteröintiin 208, missä kasvua on 20,9 %. Kuorma-autoja rekisteröitiin 1770 – 2,3 % viime vuotta enemmän. Viime vuonna kasvua oli peräti 29,3 %.

Ajoneuvojen ensirekisteröinnit

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki