Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Mopoautoilun turvallisuudessa parannettavaa

Trafi

Mopoautoilun turvallisuudessa parannettavaa

Julkaistu: 18.06.2010 klo 14:31
Julkaisija: Trafi

Mopoautojen nopeusero muuhun liikenteeseen verrattuna, käyttäjien ajo-opetuksen ja ajokokemuksen puute sekä tietämättömyys tai välinpitämättömyys ajoneuvon katsastusvelvollisuudesta ja ajokorttivaatimuksesta heikentävät mopoautoilun turvallisuutta. Mopoautoilla ei liioin ole talvirengaspakkoa, kuten henkilöautoilla.

Mopoautoa mopokortilla ajavien ajo-opetuksen ja ajokokemuksen puute muodostaa merkittävän turvallisuusriskin. Huomattava osa mopoautoilijoista ei ole saanut minkäänlaista ajo-opetusta liikenteessä. Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) teettämään kyselyyn vastanneista 18-65-vuotiaista mopoautoilijoista lähes puolet ja yli 65-vuotiaista puolet oli sellaisia, joilla ei ole muita ajo-oikeuksia kuin mopokortti.

Trafin tutkimuksessa kartoitettiin mopoautojen omistajien ja käyttäjien vastausten lisäksi liikenneturvan ja poliisin asiantuntijanäkemyksiä mopoautoilusta.

Haastatellut asiantuntijat suosittelevat, että mopoautoja koskeva lainsäädäntö saatetaan ajan tasalle. Mopoautoille pitäisi säätää velvollisuus talvirenkaiden käyttöön. Mopoauton ajokorttivaatimuksesta sekä ajo-oikeuden uusimisesta pitäisi säätää kuten henkilöauton ajo-oikeudesta. Myös mopoauton katsastusvelvollisuudesta pitäisi tiedottaa mopoautojen omistajille. Mopoautojen myyjien pitäisi kertoa asiakkaille mopoauton ajokorttivaatimuksesta ja siihen liittyvästä terveystodistuksesta.

Liikenteessä mopoauto näyttää autolta, ja sillä ajetaan samoilla väylillä samoilla säännöillä kuin autoja. Mopoautojen määrä on kasvussa.

Mopoautoja pidetään turvallisina – silti paljon vaaratilanteita

Mopoauton käyttäjistä kolme neljäsosaa pitää mopoautoa yhtä turvallisena kuin henkilöautoa. Mopoautoilijoiden kokemukset kuitenkin kertovat muuta: alle 18-vuotiaista kaksi kolmasosaa on joutunut mopoautolla onnettomuuteen tai vaaratilan-teeseen, 18–65-vuotiaista neljä viidesosaa ja yli 65-vuotiasta 90 %.

Mopoauton keskeisin turvallisuusongelma on sen nopeusero muuhun liikenteeseen verrattuna. Tämä korostuu taajamaliikenteen ulkopuolella. Mopoautoilijat pitävät henkilö-, paketti- ja kuorma-autoja mopoautojen suurimpina turvallisuusuhkina liikenteessä. Kaupunkiympäristössä myös linja-autoja pidettiin uhkana.

Puolet mopoautoilijoista yli 18-vuotiaita

Puolet mopoautojen käyttäjistä on alle 18-vuotiaita, mutta käyttäjissä on paljon myös tätä vanhempia. Trafin teettämään kyselyyn vastanneista yli 10 % oli yli 75-vuotiaita. Mopoautoilla ajetaan useimmiten 2-10 kilometrin matkoja. Neljännes tehdyistä matkoista oli yli 20 kilometrin mittaisia. Vaihtoehto mopoauton käytölle on useimmiten henkilöautossa toisen kyydissä matkustaminen, ei niinkään mopo.

Mopoautoja käsittelevä tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan Trafin verkkopalvelussa osoitteessa www.trafi.fi > Tutkimukset.

Tutkimuksen ovat toteuttaneet fil. lis. Anna Saarlo ja DI, VTM Seppo Lampinen YY-Optima Oy:stä. Mopoautoilua koskeva jatkotutkimus on käynnistynyt kesäkuussa 2010.

Reijo Jälkö, lakimies, Trafi, p. 020 618 5306, reijo.jalko@trafi.fi
Anna Saarlo, projektipäällikkö, YY-optima, p. 040 700 5702, yy-optima@yy-optima.fi
Sami Mynttinen, tutkimusjohtaja, Trafi, p. 020 618 5555, sami.mynttinen@trafi.fi

Mopoautot liikenteessä. Mopoauton käyttäjät ja ajamisen koettu turvallisuus.
Trafin tutkimuksia 8/2010
(Pdf-tiedosto, 47 s., 229 kt)

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki