Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Mobiili PC Bluetooth-liitännällä: Uusi Boschin Diagnostic Control Unit 130 diagnoosijärjestelmiä varten

Robert Bosch Oy

Julkaistu: 04.05.2011 klo 09:34
Julkaisija: Robert Bosch Oy

• Korjaamokäyttöön suunniteltu PC kosketusnäytöllä kestävässä kotelossa
  • Diagnoosilaitteiden liitäminen Bluetooth-yhteydellä luokka 1 ja 2
  • Tehokkaat litium-ioniakut takaavat joustavan työskentelyn
  • W-LAN yhteys helppoon internet käyttöön

Suurin osa Boschin korjaamokäyttöön tarkoitetuista testaus- ja diagnoosijärjestelmistä toimii ohjelmistojen avulla, jotka voidaan asentaa melkein mihin tahansa nykyaikaiseen tietokoneeseen. KTS-sarjan diagnoositestereitä, FSA-sarjan analyysilaitteistoja, uusia BEA-pakokaasuanalysaattoreita sekä muita Boschin testilaitteita käytetään yleensä tietokoneella, johon on asennettu myös Boschin korjaamo-ohjelmisto ESI[tronic]. Se sisältää testausohjelmien lisäksi esimerkiksi kattavan tietopankin korjausohjeita ja varaosa-luetteloita. Nämä säännöllisesti päivittyvät ohjelmat toimivat MS-Windows-ympäristössä. Erityisesti korjaamokäyttöön Bosch tarjoaa nyt uuden kestävän kosketusnäytöllisen PC:n, Diagnostic Control Unit:in (DCU 130). Tällä voidaan ohjata kaikkia Boschin diagnoosilaitteita.

Bluetooth-yhteys DCU 130:n ja diagnoosimoduulin välillä

Uudessa DCU 130:ssä on 13.3 tuuman kosketusnäyttö ja kestävä kotelo. Kaksi helposti irrotettavaa litium-ioniakkua takaavat laitteiston joustavan käytön korjaamolla ja koeajolla. Laitetta voi käyttää koko työpäivän akulla, koska toimiakseen se vaatii yhden akun. Akut voidaan vaihtaa käytön keskeytymättä. Tietojenvaihto diagnoosimoduulin kanssa tapahtuu luokan 1 Bluetooth-yhteydellä. Se mahdollistaa häiriöttömän yhteyden korjaamo-olosuhteissa jopa 100 metrin etäisyydellä. Laitteessa on lisäksi normaalit tietokoneliitännät. Yksi USB-liitännöistä on upotettu syvemmälle. Tämä mahdollistaa lisenssiavaimen tai muistitikun suojatun liittämisen. Käytännöllinen varuste on myös koteloon integroitu kamera, jonka avulla voidaan esimerkiksi dokumentoida ajoneuvon vauriot tai kuvata tarvittavat varaosat. DCU 130 täyttää suojausluokan IP54, se kestää iskuja sekä tärinää. Laitteen takana sijaitsee käytännöllinen kantokahva.

Bosch esitteli laitteen Automechanika-messuilla Frankfurtissa vuonna 2010 osana KTS Truck 800 -laitteistoa ja nyt se on saatavilla myös Suomen markkinoilla.

Lisätietoja: Robert Bosch Oy, Vesa Turunen, vesa.turunen@fi.bosch.com, p. 010 480 8349

Lehdistön yhteyshenkilö: Robert Bosch Oy, Hanna Räisänen, hanna.raeisaenen@fi.bosch.com, p. 010 480 8225

Automotive Aftermarket toimiala (AA) tarjoaa jälkimarkkinoille ja korjaamoille eri puolilla maailmaa täydellisen diagnostiikka- ja korjaamotyökaluvalikoiman sekä runsaan varaosavalikoiman – uusista ja vaihto-osista korjausratkaisuihin – sekä henkilöautoihin että hyötyajoneuvoihin. Osaston tuotevalikoimaan kuuluu Boschin alkuperäisosina valmistettuja tuotteita sekä osaston kehittämiä ja valmistamia jälkimarkkinatuotteita ja palveluja. Osastolla on 10 000 työntekijää 140 eri maassa sekä maailmanlaajuinen logistiikkaverkosto varmistamassa, että noin 450 000 erilaista varaosaa päätyvät asiakkaille nopeasti ja ajoissa. Diagnostiikkaliiketoiminnassa AA tarjoaa testaus- ja korjaamotekniikkaa, diagnostiikkaohjelmistoja, huoltokoulutusta sekä tietopalveluja. Lisäksi osasto vastaa Bosch Car Service korjaamojen franchising-liiketoiminnasta. Bosch Car Service on maailman suurin itsenäinen korjaamoketju, johon kuuluu noin 15 000 franchising-yrittäjää. Lisäksi AA:n vastuualueeseen kuuluu yli 500 AutoCrew-yhteistyökumppania. Bosch-konserni on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvo- ja teollisuustekniikkaa, kulutustarvikkeita sekä rakennusteknisiä tuotteita valmistavan konsernin vuoden 2010 liikevaihto oli 47,3 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli noin 285 000 työntekijää. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 300 tytäryhtiötä yli 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2010 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin neljä miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti yli 3 800 patenttihakemusta. Tuotteidensa ja palvelujensa avulla Bosch parantaa elämänlaatua ja tarjoaa innovatiivisia ja hyödyllisiä ratkaisuja. Lisätietoja: www.bosch.fi