Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Lähijunaliikenteeseen hankitaan yhdeksän uutta Flirt-junaa

HSL Helsingin seudun liikenne

Lähijunaliikenteeseen hankitaan yhdeksän uutta Flirt-junaa

Julkaistu: 04.10.2011 klo 11:59
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Lähijunaliikenteeseen hankitaan yhdeksän uutta Flirt-junaa

Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen ollaan hankkimassa yhdeksän uutta Flirt-kaupunkijunaa aiemmin hankittujen 32 junan lisäksi. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy tilaa Sm5-junat Stadler Bussnang AG:ltä Sveitsistä ja HSL vuokraa ne Helsingin seudun lähiliikenteen käyttöön. HSL:n hallitus päätti junien hankinnasta kokouksessaan 4.10. Junakalustoyhtiön hallitus päättää asiasta joulukuussa, kun nyt liikenteessä olevien junien seurantajakson tulokset ovat käytettävissä.

Lähiliikenteeseen tarvitaan lisää junia, kun liikenne Kehäradalla alkaa. Lisäksi vanhaa kalustoa joudutaan poistamaan käytöstä, ja sen tilalle pitää hankia uusia matalalattiaisia vaunuja. Flirt-junia tarvitaan aiemmin tilattujen 32 junan lisäksi vielä yhdeksän eli kaikkiaan 41. Kokonais­kustannus yhdeksän junan lisä­hankinnasta on 65 miljoonaa euroa. Junakalustoyhtiön ja HSL:n välisen vuokrasopimuksen mukaisesti HSL korvaa tilattavien junien hankinta- ja kunnossapito­kustannukset.

Ensimmäinen Flirt-juna aloitti liikennöinnin Helsingin seudulla marraskuussa 2009 ja toinen saman vuoden joulukuussa. Kaikkiaan Flirt-junia on tällä hetkellä liikenteessä 10. Kokemukset matala­lattiaisista ja ilmastoiduista junista ovat olleet myönteisiä. Tavoitteena on, että yhteensä 41 Flirt-junaa saadaan käyttöön ennen kuin liikenne Kehäradalla alkaa vuoden 2014 lopussa.

Lisätietoja:     toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884
                    osastonjohtaja Reijo Mäkinen, HSL, puh. 040 595 0201
                    toimitusjohtaja Yrjö Judström, Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, puh. 050 559 1902

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.