Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Käytettyä autoa ostaessa kannattaa olla tarkkana

Trafi

Käytettyä autoa ostaessa kannattaa olla tarkkana

Julkaistu: 26.04.2012 klo 13:06
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että käytetyn auton kaupassa ostajan kannattaa olla huolellinen. Ostajan on syytä varmistua oston kohteena olevan auton identiteetistä sekä ostaa vain rekisteriin merkityltä omistajalta. Myyjän puolestaan kannattaa myyntitilanteessa täyttää ja allekirjoittaa yhdessä ostajan kanssa rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa sekä ottaa myös itselleen muistiin ostajan tiedot.

Hyödyllisiä vinkkejä käytetyn auton ostoon löytyy Trafin internetsivulta www.trafi.fi/tieliikenne/vinkkeja_autokauppaan

Tarkista auton identiteetti

Aivan ensimmäiseksi tarkista myynnissä olevan auton identiteetti. Auton tietojen kuten valmistenumeron ja rekisteritunnuksen on täsmättävä rekisteritietoihin, jotka selviävät auton voimassa olevasta rekisteröintitodistuksen ilmoitusosasta ja teknisestä osasta. Auton tiedot voit tarkistaa myös  joko puhelimitse, tekstiviestinä tai internetin kautta (www.trafi.fi/palvelut/rekisteritietopalvelut/ajoneuvotiedot).

Osta vain rekisteriin merkityltä omistajalta

Osta auto vain rekisteriin merkityltä omistajalta, jottei kaupan jälkeen koidu ongelmia omistusoikeuden, liikennevakuutuksen ja ajoneuvoveron suhteen. Tarkasta ostajan henkilöllisyys ajokortista, henkilökortista tai passista. Ää luota suulliseen ilmoitukseen henkilötiedoista. Myös myyjän kannattaa tarkistaa ostajan henkilöllisyys.

Älä suostu tekemään kauppoja luovutuskirjalla vaan vaadi myyjältä voimassa olevan rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa ja tekninen osa. Täytä yhdessä myyjän kanssa ilmoitusosan kaikki tiedot kuten, uuden omistajan tiedot, luovutuspäivä ja allekirjoitukset.

Onhan verot maksettu ja auto liikennekäytössä oleva?

Seuraavaksi tarkista, että auton ajoneuvovero on maksettu ja määräaikaiskatsastus suoritettu. Myös edellisten omistajien maksamattomat ajoneuvoverot sekä määräaikaiskatsastuksen laiminlyönti aiheuttavat käyttökiellon.

Auto voi olla käyttökiellossa liikennekäytöstäpoiston takia, vaikka siinä olisi rekisterikilvet paikallaan. Ajoneuvotietopalveluista onkin hyvä tarkistaa, ettei autoa ole poistettu liikennekäytöstä (www.trafi.fi/palvelut/rekisteritietopalvelut/ajoneuvotiedot). Liikennekäytöstä poistettua autoa ei saa käyttää liikenteessä edes koeajoon ilman siirtolupaa tai liikennekäyttöönottoa.

Valitse viisaasti

Mieti, millaiseen ajoon ja käyttöön auton tarvitset. Tarkista auton ympäristöystävällisyys energiamerkistä, joka on saatavissa kaikille 2001 tai sen jälkeen käyttöönotetuille, Suomen rekisterissä oleville henkilöautoille Trafin ekoautoilu-sivuilta (www.trafi.fi/ekoautoilu). Kiinnitä huomiota myös turvallisuuteen ja tarkista autoon kuuluvien renkaiden ja muiden varusteiden kunto. Suorita riittävän pitkä koeajo. Vertaa myytävänä olevan auton hintaa muihin vastaaviin.

Muista liikennevakuutus kaupanteon jälkeen

Vakuuta ostamasi auto viipymättä, kuitenkin viimeistään seitsemän päivän kuluessa. Jos pakollista liikennevakuutusta ei oteta seitsemän päivän sisällä luovutuksesta, vakuutusmaksua korotetaan. Rekisteri-ilmoitus omistajanvaihdoksesta on tehtävä seitsemän päivän sisällä luovutuksesta joko katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä. Myös liikennekäytöstäpoistetun auton omistajanvaihdoksesta on tehtävä rekisteri-ilmoitus.

lakimies Matti Kurth, puh. 020 618 7104, matti.kurth(at)trafi.fi
lakimies Reijo Jälkö, puh. 020 618 5306, reijo.jalko(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon