Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Uutuuskirja vaatii: Lopettakaa tämä lama nyt!

Helsingin Sanomat

Uutuuskirja vaatii: Lopettakaa tämä lama nyt!

Julkaistu: 26.09.2012 klo 10:21
Julkaisija: Helsingin Sanomat

Paul Krugman vaatii päättäjiä lisäämään julkista kulutusta, jotta yli neljä vuotta Yhdysvaltoja ja Eurooppaa kurittanut lama saataisiin päätökseen. Harha velkaantumisen vaikutuksista ohjaa Eurooppaa tälläkin hetkellä väärään suuntaan.

Talousnobelisti Paul Krugmanin Lopettakaa tämä lama nyt! on poleeminen puheenvuoro nykyisenkaltaista talouspolitiikkaa vastaan. Krugman haastaa kansalaisia luomaan painetta kohti talouspäättäjiä, jotta vallalla olevasta tiukasta, leikkausten ja säästöjen politiikasta luovuttaisiin.

Yleistajuinen kirja keskittyy laman syiden etsimisen sijaan sen ratkaisuihin. Krugman vetoaa voimakkaasti historiaan ja keynesiläiseen talousajatteluun. Hän vaatii päättäjiltä aktiivista otetta, ennen kaikkea julkisten menojen lisäämistä, jotta lamassa riutuva talous saataisiin taas käännetyksi kasvuun. Valokeilaan nousee suurtyöttömyys, joka on Krugmanin mukaan aikaa myöten vakavampi uhka taloudelle kuin velkaantuminen.

”Lopettakaa tämä lama nyt! tarjoaa kattavan kertomuksen siitä, miten olemme päätyneet toimimaan päinvastoin kuin logiikka ja historia opettavat meitä toimimaan päästäksemme eroon tästä kriisistä.”  – Decca Aitkenhead, Guardian

Paul Krugman sai taloustieteen Nobelin muistopalkinnon vuonna 2008. Hän kirjoittaa kaksi kertaa viikossa kolumneja The New York Times -sanomalehden pääkirjoitussivuille ja pitää blogia nimeltä The Conscience of a Liberal. Krugman on kansantaloustieteen ja kansainvälisen politiikan professori Princetonin yliopistossa. Lisäksi hänellä on professuuri London School of Economicsissa.

Helsingin Sanomien julkaisema Lopettakaa tämä lama nyt! -kirja on saatavilla Sanomatalon Kulmasta (Elielinaukio 1, Helsinki), Helsingin Sanomien verkkokaupasta HS.fi/kauppa sekä hyvin varustelluista kirjakaupoista viikolta 40 alkaen (ovh. 29,90 euroa). Krugmanin alkuperäisteoksen ”End This Depression Now!” on suomentanut Anni Lassila.

Lisätietoja: Tuottaja Juha Sainio, Helsingin Sanomat, juha.sainio@hs.fi tai p. 09 122 2688

Arvostelukappaleet: pauliina.harno@drum.fi tai p. 045 130 5988.

Liitteenä kirjan kansikuva.

Paul Krugman: Lopettakaa tämä lama nyt!

Suomennos: Anni Lassila

Sivumäärä: 284