Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Pääkaupunkiseudulle uusi taidekeskus Gumbostrand Konst & Form

Gumbostrand Konst & Form

Pääkaupunkiseudulle uusi taidekeskus Gumbostrand Konst & Form

Julkaistu: 16.11.2012 klo 10:51
Julkaisija: Gumbostrand Konst & Form

Sipoon Gumbostrandiin avataan marraskuun lopulla uusi taidekeskus-galleria, Gumbostrand Konst & Form. Meren äärelle, vanhaan teollisuusrakennukseen kunnostetussa miljöössä esitellään ja myydään pohjoismaista taidetta ja muotoilua. Tiloissa on myös design-myymälä, lähiruokaan keskittyvä bistro sekä inspiroivat puitteet kokouksille ja tapahtumille.

Uuden taidekeskuksen avajaisnäyttely 28xGumbostrand tuo samaan galleriatilaan yli 100 teosta niin nuorilta kuin kokeneemmilta taiteilijoilta. Avajaisnäyttelyssä 28 taiteilijan teokset keskustelevat 50-luvulta peräisin olevan tehdasmiljöön kanssa luoden yhteyksiä menneisiin sukupolviin. Näyttelyssä on edustettuina mm. maalaus- ja lasitaidetta, valokuvausta ja kuvanveistoa. Näyttelyn on koonnut galleristi Marjukka Uusitalo.

- Avajaisnäyttely muodostuu tasokkaan taiteilijaryhmän töistä, jotka keskustelevat tehdasmiljöön hengessä ja antavat uuden merkityksen uudistetulle tilalle. Näyttelyyn valitut taiteilijat edustavat oman taidealueensa ehdotonta kotimaista huippua, Uusitalo kertoo.

Näyttelyssä nähdään maailmalla uraa luoneita taiteilijakonkareita kuten Marita Liulia, Markku Salo, Tuula Lehtinen, Anita Jensen, Tiina Itkonen, Antti Linnovaara, Totte Mannes ja Nanna Susi. Monitaiteellinen avajaisnäyttely nostaa esille vahvasti kansainvälistä uraa luovia taitelijoita kuten Sophie Schubakoff, Markus Henttonen sekä Noora Geagea. Näyttelyn nuoria, nousevia taiteilijalahjakkuuksia ovat puolestaan muun muassa Samuli Alonen ja Netta Tiitinen.

- Hyvä taide pysäyttää ja puhuttelee katsojaansa, ja saa ajattelemaan asioita ehkä uudesta näkökulmasta. Sellaiseen kannattaa myös investoida. Gumbostrand Konst & Formista voi myös ostaa taidetta kotiin, työpaikalle tai lahjaksi. Erilaisten näyttelyiden lisäksi Konst & Formissa on tiedossa muun muassa uuden taiteen huutokauppaa ja workshopeja yleisölle, Uusitalo sanoo.

Ainutlaatuinen 50-luvun teollisuusmiljöö inspiroi niin taiteilijoita kuin katsojia

Gumbostrand Konst & Form -taidekeskuksen tilat on rakennettu alun perin vuonna 1954. Tuolloin tiloissa toimi metallitehdas, joka valmisti mm. limonadipullojen keraamisten korkkien sinkkiosia. Nyt vanha tehdasrakennus saa uuden elämän taiteen, muotoilun ja estetiikan keskuksena. Vanhat tehdastilat on remontoitu juuri taidekeskusta silmällä pitäen. Liikuteltavat sisäseinät mahdollista helposti muuntuvat tilat. Remontoidussa tehdastilassa on myös yhdistetty uutta ja historiallista vanhaa; muun muassa taidekeskuksen alkuperäisestä betonilattiasta hiottiin taidekeskuskäyttöä varten esille uusi kiiltävä pinta. Hankkeen rahoittajana toimii rakennuksen omistajasukuun kuuluva John Hartwallin sukuhaara.

- Päivän trendinä on vanhojen tilojen restaurointi uudenlaiseen käyttöön: vanhoja teollisuusrakennuksia kunnostetaan ja muokataan ruoan, juoman, taiteen ja yhdessä tekemisen tarpeisiin. Vanhoissa tiloissa viehättää usein niiden kerrostunut tarinallisuus, näin on myös Gumbostrandissa. Haluamme tarjota mutkattoman paikan uudelle taiteelle, joka kutsuu katsomaan, ajattelemaan ja keskustelemaan, kertoo Gumbostrand Konst & Formin keskuksen johtaja Charlotta Björkendahl.

Vain 30 minuutin ajomatkan päässä Helsingin keskustassa sijaitsevassa taidekeskuksessa voi pistäytyä viettämään mukavaa päivää tutustuen uuteen taiteeseen ja maistellen lähiruokamakuja kahvilassa. Keskuksen oma myymälä puolestaan kokoaa uuden ajan uniikit design-tuotteet yhteen. Myymälän valikoimasta löytyy kauniita ja yksilöllisiä esineitä niin kotiin, työpaikalle, lahjaksi ystävälle tai itselle.

Avajaisnäyttely 28xGumbostrand on esillä 26.11.2012–6.1.2013.

Gumbostrand Konst & Form on avoinna keskiviikosta lauantaihin klo 11–18 ja sunnuntaisin klo 11–17.

Gumbostrand Konst & Form
Vainuddintie 72 – 28, Sipoo / Söderkulla
Puh. 050 554 3538

Keskuksen johtaja Charlotta Björkendahl, puh. 040 519 9190, charlotta.bjorkendahl@konstoform.fi