Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » LEHDISTÖKUTSU: Vuoden 2013 nuori taiteilija julkistetaan ensi viikolla Tampereella

Tampereen Messut

Kutsu.
Julkaistu: 25.09.2012 klo 23:48
Julkaisija: Tampereen Messut

ASTA KOTI, TAMPEREEN TAIDEMESSUT JA KERÄILY KUTSUVAT 5.–7.10.

Viime syksystä laajentuneet Asta Koti -messut ja Tampereen Taidemessut kutsuvat kaikki sisustamisesta, kodin kunnostamisesta ja taiteesta kiinnostuneet messuvieraat 5.–7.10.2012 Tampereelle. Lisäksi samaan aikaan pidetään keräilyesineiden osto- ja myyntitapahtuma Keräily Syksy. Kolmen tapahtuman kokonaisuus tuo Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen yhteensä lähes 350 näytteilleasettajaa. Messujen monipuolinen ohjelma lupaa haastatteluja ja keskusteluja sekä työnäytöksiä, tietoiskuja ja näyttelyitä. Avajaispäivänä perjantaina ohjelmassa on Vuoden 2013 nuoren taiteilijan julkistaminen. Lauantaina messuilla nähdään Valon Neito -kilpailun finaali.

Neljännen kerran järjestettävä Asta Koti esittelee uusimmat tuotteet ja palvelut sekä ammattilaisten vinkit kodin kunnostamiseen ja sisustamiseen. Lisäksi uudistuneilla teema-alueilla nousevat esille kodin keittiöt, kylpyhuone- ja saunatilaratkaisut sekä tulisijat. Messuviikonvaihde on täynnä viihdyttävää ohjelmaa. Tunnettujen kasvojen joukossa nähdään muun muassa designer Eero Aarnio. Messut juontavat tv:stä tutut Saija Palin ja Uolevi Nurmi. Valon Neito 2012 selviää lauantaina 6.10. messuilla pidettävässä finaalissa.

Toisen kerran toteutettavat Tampereen Taidemessut ovat innostaneet yhä useampia näytteilleasettajia messuille. Tapahtumassa on mukana yli 100 taiteilijaa. Pääosin kuvataidetta esittelevillä messuilla nähdään myös video- ja valokuvataidetta. Ohjelmauutuuksia ovat taidekaraoke ja taidetuokiot. Lisäksi ohjelmassa on taideraateja, keskusteluja ja haastatteluja. Taidekeräilystä ja -sijoittamisesta sekä taideväärennöksistä messuvieraille kertoo taidemarkkinoiden asiantuntija Pauliina Laitinen-Laiho. Sunnuntaina 7.10. pidetään hyväntekeväisyyshuutokauppa, jonka tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanjalle rintasyöpätutkimuksen tukemiseen. Huutokaupassa myydään tunnettujen taiteilijoiden teoksia. Keräily toteutetaan jo 41. kerran. Tapahtumasta voi löytää kiinnostavia keräilyesineitä eri vuosikymmeniltä.

Paneeli: Tunnetut taiteilijat keskustelevat sisustuksen ja taiteen merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille

Aamulehti ja Tampereen Messut Oy järjestävät Asta Koti -messujen ja Tampereen Taidemessujen yhteisen paneelikeskustelun lauantaina 6.10. klo 13.00–14.00 A-hallin Sisustuslavalla. Paneelikeskustelun aiheena on ”Sisustuksen ja taiteen merkitys ihmisen hyvinvoinnille”. Aamulehden toimittajan Mikko Husan juontamassa paneelissa ovat keskustelemassa taidemaalari Johanna Oras, taiteilija Miina Äkkijyrkkä, muotitaiteilija Jukka Rintala sekä sisustamisen asiantuntija, keramiikkataiteilija Saija Palin.

Vuoden 2013 nuori taiteilija julkistetaan avajaispäivänä

Tampereen taidemuseo julkistaa Vuoden 2013 nuoren taiteilijan perjantaina 5.10. medialle pidettävässä tiedotustilaisuudessa. Vuoden nuoreksi taiteilijaksi valittu henkilö saa Tampereen kaupungin myöntämän ja Nokia Oyj:n tukeman 20 000 euron stipendin, yksityisnäyttelyn Tampereen taidemuseon kahteen kerrokseen sekä näyttelyjulkaisun. Vuoden nuori taiteilija 2013 -näyttely on esillä Tampereen taidemuseossa kesällä 2013. Valtakunnallinen Vuoden nuori taiteilija -tapahtuma aloitettiin vuonna 1984 Tampereen nuorkauppakamarin toimesta. Tapahtuma toimii keskustelun herättäjänä ja nykytaiteen näkyvyyden edistäjänä. Palkinnolla pyritään tukemaan kansainvälisesti kiinnostavia alle 35-vuotiaita suomalaistaiteilijoita. Vuoden 2013 nuoren taiteilijan on valinnut asiantuntijatyöryhmä, johon kuuluvat museonjohtaja Taina Myllyharjun lisäksi näyttelypäällikkö Tapani Pennanen, amanuenssi Leevi Haapala, kuraattori Laura Köönikkä sekä kuvataiteilijat Janne Laine, Hannu Ojala ja Katariina Salmijärvi.

Alla on tarkempaa tietoa tiedotustilaisuudesta, mediapalveluista sekä median akkreditoitumisesta messuille. Akkreditoidu messuille ajoissa – saat lehdistökutsun ja pysäköintilipun postitse.

TIEDOTUSTILAISUUS MEDIALLE: Vuoden 2013 nuoren taiteilijan julkistaminen
perjantaina 5.10.2012 klo 11.00–11.30, Tähtien Sali
(Seminaarikeskus, 2. krs, opastus pääaulasta)

• Tervetuloa messuille
    viestintäpäällikkö Tanja Järvensivu
    Tampereen Messut Oy

• Vuoden 2013 nuoren taiteilijan julkistaminen
    museonjohtaja Taina Myllyharju
    Tampereen taidemuseo

• Vuoden 2013 nuori taiteilija
    palkitun puheenvuoro

• Median kysymykset

• Vuoden nuoren taiteilijan valokuvaus D-hallissa Tampereen Taidemuseon osastolla D 500.

Median edustajat ilmoittautuvat tiedotustilaisuuteen ja lehdistölounaalle akkreditoitumisen yhteydessä. Tapahtumien yhteinen akkreditoitumislomake löytyy osoitteesta www.astakoti.fi (Media).

VUODEN 2013 NUOREN TAITEILIJAN HAASTATTELUT
perjantaina 5.10.2012 klo 11.30–12.30, Pluto (Seminaarikeskus, 2. krs)

Tiedotustilaisuuden jälkeen on mahdollista kuvata ja haastatella Vuoden 2013 nuorta taiteilijaa.

Oman haastatteluajan voi varata etukäteen:

Heli Hakala, markkinointi- ja tiedotussihteeri, Tampereen taidemuseo, p. 040 801 2714 tai heli.hakala(a)tampere.fi.

Yleisö pääsee kuuntelemaan Vuoden 2013 nuoren taiteilijan ajatuksia Tampereen Taidemessuilla perjantaina 5.10. klo 14.00–14.30 D-hallin Tähtihetki-lavalla, jossa häntä haastattelee Tampereen taidemuseon johtaja Taina Myllyharju.

LEHDISTÖLOUNAS
Median edustajille tarjotaan lounas messujen aikana. Ilmoittaudu lounaalle akkreditoitumisen yhteydessä ja nouda lehdistölounaslipuke lehdistöhuoneesta.

ILMOITTAUTUMINEN TILAISUUKSIIN JA HAASTATTELUPYYNNÖT
Ilmoittaudu tiedotustilaisuuteen ja lehdistölounaalle akkreditoitumisen yhteydessä. Myös haastattelupyynnöt ja lisätiedustelut voi jättää akkreditoitumislomakkeella.

MEDIAN AKKREDITOITUMINEN
Median edustajat pääsevät Asta Koti -messuille, Tampereen Taidemessuille ja Keräily-tapahtumaan täyttämällä yhteisen akkreditoitumislomakkeen, joka löytyy osoitteesta www.astakoti.fi (Media).

Lähetämme akkreditoituneille postitse lehdistökutsun ja VIP-pysäköintilipun. Huom.! Lehdistökutsun ja pysäköintilipun saat postitse, jos rekisteröidyt viimeistään tiistaina 2.10.2012 klo 12 mennessä. Tämän ajankohdan jälkeen emme toimita lehdistökutsuja postitse, vaan jätämme valmiiksi täytetyn lehdistökutsun ja pysäköintilipun pääsisäänkäynnin lippupisteeseen, jossa lukee PRESS. Pyydä siitä nimelläsi merkitty kirjekuori ja jätä lehdistökutsu ovimiehelle. Messujen aikana voit akkreditoitua lehdistöhuoneessa. Varauduthan esittämään pressikorttisi. Nouda PRESS-rintamerkki lehdistöhuoneesta (2. krs).

LEHDISTÖHUONE (Kokoustilat, 2. krs)
Lehdistöhuone on avoinna kaikkina messupäivinä klo 10–17. Kulku lehdistöhuoneeseen on pääaulan kierreportaiden kautta.

• Median edustajien tulee noutaa lehdistöhuoneesta Tampereen Messujen PRESS-rintamerkki.
  • Messuaikainen akkreditoituminen on lehdistöhuoneessa.
  • Lehdistöhuoneessa on jaossa tiedotustilaisuuden materiaalia, messujärjestäjän ja näytteilleasettajien lehdistötiedotteita sekä muuta messuinfoa.
  • Toimittajien käytössä on tietokone ja internet-yhteys.
  • Lehdistöhuoneessa on toimittajien maksuton vaatesäilytys.
  • Päivystys lehdistöhuoneessa:
    Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö,
    p. 050 536 8133, tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi
    Meri Mattila, viestintäassistentti,
    p. 0400 914 877, meri.mattila(a)tampereenmessut.fi.

MEDIAN PYSÄKÖINTI

• Pysäköinti on median edustajille maksuton.
  • Median VIP-pysäköintialue on A-hallin päädyssä (opastus alueella).
  • Lähetämme viim. tiistaina 2.10. klo 12 mennessä akkreditoituneille toimittajille pysäköintilipun postitse. VIP-pysäköintialueelle pääsee myös pressikortilla, mutta alueelta poistuttaessa pysäköinninvalvojalle on annettava VIP-pysäköintilippu. Tapahtuman aikana VIP-pysäköintilipun saa lehdistöhuoneesta. Mikäli pysäköit muualla kuin VIP-pysäköintialueella, saat lehdistöhuoneesta tähän tarkoitetun lipukkeen.

LEHDISTÖMATERIAALIT, KUVAT JA MEDIASIVUT

MESSUJEN SISÄLTÖ JA OHJELMA
Lisätietoa messuista, näytteilleasettajista, ohjelmasta ja messutarjouksista osoitteissa

MESSUINFO

Aukioloajat

• Messut ovat avoinna
    perjantaina 5.10., lauantaina 6.10. ja sunnuntaina 7.10. klo 10–17.

Sisäänpääsy

• Pääsylippu oikeuttaa tutustumaan samalla käynnillä kaikkiin messutapahtumiin:
    • Aikuiset 12 euroa (lapset alle 15 v aikuisen seurassa maksutta)
    • opiskelijat ja eläkeläiset 10 euroa (voimassaolevalla kortilla)
    • kolmen päivän ranneke 16 euroa
    • ryhmälippu 9 euroa/hlö (ryhmässä vähintään 10 hlöä).

Kulkuyhteydet

• Tampereen Messu- ja Urheilukeskus sijaitsee osoitteessa Ilmailunkatu 20, Tampere.
  • Tampereen joukkoliikenteen maksulliset linjat 1 ja 7 ajavat Keskustorilta Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen.
  • Aikataulut: aikataulut.tampere.fi.
  • Ilmainen bussikuljetus Tampereen keskustasta messuille kaikkina messupäivinä:

Vanha kirkko - Messu- ja Urheilukeskus:
    Bussikuljetukset klo 9.30–15.30 välisenä aikana kerran tunnissa, lähdöt puolelta.

Messu- ja Urheilukeskus - Vanha kirkko:
    Bussikuljetukset klo 10.00–17.00 välisenä aikana kerran tunnissa, lähdöt tasalta.

Pysäköinti

• Pysäköinti on maksullinen: 6 euroa ulkona maksettaessa, 4 euroa sisällä maksettaessa.
  • Pysäköintilipuke tarkistetaan pysäköintialueelta ulos ajettaessa.

Näyttelyhallit

• A-halli: Asta Koti
  • B-halli: Keräily Syksy
  • D-halli: Tampereen Taidemessut.

Lastenalue

• Asta Koti -messujen, Tampereen Taidemessujen ja Keräily Syksy -tapahtuman yhteinen lastenalue sijaitsee pääaulassa.
  • Lastenalue on maksuton ja ikäsuositus lapsille 3–10 vuotta.
  • Lastenalue on avoinna lauantaina 6.10. ja sunnuntaina 7.10 klo 10–17. Perjantaina 5.10. alue on suljettu.

Järjestäjä

• Messutapahtumat järjestää Tampereen Messut Oy.

TähtiUutiset-verkkolehti:

Tervetuloa messuille!