Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » LEHDISTÖKUTSU: Suomen Kädentaidot -messut 16.–18.11.2012 Tampereella

Tampereen Messut

LEHDISTÖKUTSU: Suomen Kädentaidot -messut 16.–18.11.2012 Tampereella

Kutsu.
Julkaistu: 02.11.2012 klo 21:37
Julkaisija: Tampereen Messut

KÄSITYÖALAN YKKÖSTAPAHTUMASSA 600 NÄYTTEILLEASETTAJAA

Vuoden odotetuin käsi- ja taideteollisuusalan messutapahtuma Suomen Kädentaidot 2012 lähestyy. Perjantaista sunnuntaihin 16.–18.11.2012 järjestettävät messut tuovat Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen lähes 600 näytteilleasettajaa ja tuhansia upeita käsityötuotteita. Messujen avajaispäivänä palkitaan useita käsityöalan osaajia. Suomen Kädentaidot Uutuustuotteen ja Vuoden Artesaanin lisäksi messuilla julkistetaan ensimmäisen Taito-Finlandia-palkinnon saaja.

Messujen avajaiset järjestetään perjantaina 16.11. klo 11.30 C-hallin ohjelmalavalla. Avauspuheenvuoron pitää muotoilun asiantuntija, kriitikko ja kirjailija Kaj Kalin, joka julkistaa avajaistilaisuudessa valintansa ensimmäisen Taito-Finlandia-palkinnon saajaksi. Taito-Finlandia-ehdokkaat ovat opetusneuvos Eija Vähälä, Ruokangas Guitars ja Taito-käsityökoulut. Uudella käsi- ja taideteollisuusalan tunnustuspalkinnolla halutaan nostaa esille merkittäviä käsityö- ja taitokulttuuria edistäviä asioita tai osaajia sekä lisätä alan tunnettuutta ja arvostusta. Palkinto voidaan myöntää käsi- ja taideteollisuusalan tarkoitusperiä edistäneelle henkilölle, yritykselle, toimijalle, teolle, ilmiölle, tapahtumalle tai tuotteelle. Taito-Finlandian palkintosumma on 5000 euroa, jonka lahjoittaa Oy Gustav Paulig Ab. Lisäksi palkittu saa Oiva Toikan Taito-Finlandialle suunnitteleman lasiveistoksen.

Avajaisissa julkistetaan myös Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2012. Tunnustus jaetaan nyt 11. kerran. Lisäksi tilaisuudessa palkitaan Vuoden Artesaani 2012. Tunnustus jaetaan 4. kerran. Avajaiset ja messut juontaa Anne Kukkohovi. Median tiedotustilaisuus järjestetään ennen avajaisia pe 16.11. klo 10–11.

Euroopan suurimmat käsi- ja taideteollisuusmessut järjestetään jo 17. kerran. Runsas ohjelma sisältää useita käsityöaiheisia näyttelyitä, työnäytöksiä, työpajoja, muotinäytöksiä sekä kädentaitajien haastatteluja. Yksi tämän vuoden uusista vetonauloista on messuille rakennettava Suomen suurin lasipuu. Perjantaina ja lauantaina messuilla nähdään norjalaiset neulontatähdet Arne ja Carlos, jotka opastavat yleisöä suositun joulupallon neulomisessa. Median haastattelutilaisuus Arnen ja Carloksen kanssa pe 16.11. klo 12.15–12.45.

Samaan aikaan on kansainväliset Kivi ja Koru -messut. Viime vuonna kolmipäiväinen tapahtumakokonaisuus houkutteli Tampereelle lähes 40 000 kävijää, joten kyseessä on Tampereen Messut Oy:n suurin tapahtuma kävijämäärällä mitattuna. Lisätietoa löytyy messujärjestäjän lehdistötiedotteista, näytteilleasettajien lehdistötiedotteista sekä tapahtumien nettisivuilta www.kadentaidot.fi ja www.kivimessut.fi.

Alla on tietoa tiedotustilaisuudesta, avajaisista, haastattelutilaisuudesta, mediapalveluista sekä median akkreditoitumisesta. Akkreditoidu ajoissa – saat lehdistökutsun ja pysäköintilipun postitse.

TIEDOTUSTILAISUUS MEDIALLE
perjantaina 16.11.2012 klo 10.00–11.00, lehdistöhuone (Kokoustilat, 2. krs)

• Messujen avaajan puheenvuoro

• Vuoden Artesaanin 2012 julkistus

HAASTATTELUTILAISUUS: norjalaiset neulontatähdet Arne ja Carlos
perjantaina 16.11.2012 klo 12.15–12.45, C-hallin ohjelmalavan vieressä
Ilmoittaudu haastattelutilaisuuteen akkreditoitumisen yhteydessä.

MUUT HAASTATTELUPYYNNÖT
Median edustajat voivat jättää haastattelupyyntöjä esiintyjille ja asiantuntijoille akkreditoitumislomakkeella tai sähköpostitse Tampereen Messujen viestintäpäällikölle Tanja Järvensivulle: tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi.

LEHDISTÖLOUNAS
perjantaina 16.11.2012 klo 11.00–15.00
Median edustajille tarjotaan lounas messujen avajaispäivänä perjantaina 16.11. klo 11–15 välisenä aikana. Ilmoittaudu lounaalle akkreditoitumisen yhteydessä ja nouda lehdistölounaslipuke lehdistöhuoneesta.

MEDIAN AKKREDITOITUMINEN
Median edustajat pääsevät Suomen Kädentaidot 2012 -messuille sekä Kivi ja Koru 2012 -messuille täyttämällä akkreditoitumislomakkeen tapahtuman mediasivuilla osoitteessa www.kadentaidot.fi (Media). Lähetämme akkreditoituneille toimittajille postitse lehdistökutsun ja VIP-pysäköintilipun. Huom.! Lehdistökutsun ja pysäköintilipun saat postitse, jos akkreditoidut viimeistään maanantaina 12.11. klo 12 mennessä. Tämän ajankohdan jälkeen emme toimita lehdistökutsuja postitse, vaan jätämme valmiiksi täytetyn lehdistökutsun ja pysäköintilipun pääsisäänkäynnin lippuluukulle, jossa lukee PRESS. Pyydä lippuluukulta nimelläsi merkitty kirjekuori. Täytetty lehdistökutsu jätetään ovimiehelle. Messujen aikana voit akkreditoitua lehdistöhuoneessa. Varauduthan esittämään pressikorttisi.

MEDIAN SISÄÄNKÄYNTI JA KUVAAMINEN
Median edustajille on oma sisäänkäynti Suomen Kädentaidot- sekä Kivi ja Koru -messuilla. Käytä pääsisäänkäynnin oikeanpuoleista ovea, jonka yläpuolella lukee PRESS. Näin sisäänpääsysi messuille sujuu vaivattomimmin. Nouda PRESS-rintamerkki lehdistöhuoneesta (2. krs). Vain Tampereen Messujen PRESS-rintamerkillä on oikeus kuvata (muuten Suomen Kädentaidot -messuilla on kuvauskielto).

MEDIAN PYSÄKÖINTI

• Median uusi VIP-pysäköintialue on D-hallin läheisyydessä Ilmailunkadun varrella (opastus alueella). Pysäköinti on median edustajille maksuton.
  • Lähetämme viimeistään maanantaina 12.11. klo 12 mennessä akkreditoituneille toimittajille pysäköintilipun postitse. VIP-pysäköintialueelle pääsee myös pressikortilla, mutta alueelta poistuttaessa pysäköinninvalvojalle on annettava VIP-pysäköintilippu.
  • Tapahtuman aikana VIP-pysäköintilipun saa lehdistöhuoneesta. Mikäli pysäköit muualla kuin VIP-pysäköintialueella, saat lehdistöhuoneesta tähän tarkoitetun lipukkeen.

LEHDISTÖHUONE

• Lehdistöhuone on avoinna perjantaina 16.11. klo 9–19 (Huom.! Messut avautuvat klo 10, tiedotustilaisuus medialle klo 10–11), lauantaina 17.11. klo 9–18 ja sunnuntaina 18.11. klo 9–17.
  • Kulku pääaulasta kierreportaita 2. kerrokseen.
  • Median maksuton vaatesäilytys lehdistöhuoneessa.
  • Median edustajien tulee noutaa lehdistöhuoneesta Tampereen Messujen PRESS-rintamerkki, joka oikeuttaa myös kuvaamaan messuilla (muuten Suomen Kädentaidot -messuilla on kuvauskielto).
  • Messuaikainen akkreditoituminen on lehdistöhuoneessa.
  • Lehdistöhuoneessa on jaossa tiedotustilaisuuden materiaalia, messujärjestäjän ja näytteilleasettajien lehdistötiedotteita sekä muuta messuinfoa.
  • Toimittajien käytössä on tietokone, tulostin ja nettiyhteys.
  • Päivystys lehdistöhuoneessa:
    Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133,
    tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi
    Meri Mattila, viestintäassistentti, p. 0400 914 877,
    meri.mattila(a)tampereenmessut.fi

MEDIAMATERIAALIT JA OHJELMA

• Suomen Kädentaidot -messuista sekä Kivi ja Koru -messuista julkaistut lehdistötiedotteet, näytteilleasettajien toimittamat lehdistötiedotteet sekä linkit messujen kuvapankkiin löytyvät tapahtuman mediasivuilta osoitteesta www.kadentaidot.fi (Media).
  • Lisätietoa messuista sekä ohjelmatarjonnasta, näyttelyistä ja kilpailuista löytyy osoitteesta www.kadentaidot.fi. Kotisivujen kautta pääset tutustumaan myös suosittuihin käsityöblogeihin.
  • Kivi ja Koru -messuihin voi tutustua osoitteessa www.kivimessut.fi.

MESSUINFO

Aukioloajat

• Uudet pidennetyt aukioloajat:
    pe 16.11. klo 10–19
    la 17.11. klo 9–18 ja
    su 18.11. klo 9–17.

Sisäänpääsy

Pääsyliput messuilta:

• aikuiset päivälippu perjantaina ja sunnuntaina 12 euroa, lauantaina 14 euroa
  • opiskelijat ja eläkeläiset päivälippu 10 euroa (voimassa olevalla kortilla)
  • kolmen päivän messuranneke 20 euroa
  • lapset päivälippu 6 euroa (7–15-vuotiaat)
  • ryhmän päivälippu 10 euroa/hlö (ryhmässä vähintään 10 hlöä).

Pääsyliput ennakkoon:

Kulkuyhteydet

• Tampereen Messu- ja Urheilukeskus sijaitsee osoitteessa Ilmailunkatu 20, Tampere.
  • Tampereen joukkoliikenteen maksulliset linjat 1 ja 7 ajavat Keskustorilta Messu- ja Urheilukeskukseen. Lisäksi Tampereen joukkoliikenne ajaa ylimääräisiä Y-vuoroja.
  • Aikataulut: p. (03) 5656 4700, aikataulut.tampere.fi/mobile.

Pysäköinti

• Pysäköinti on maksullinen: 6 euroa ulkona maksettaessa, 4 euroa sisällä maksettaessa.
  • Pysäköintilipuke tarkistetaan pysäköintialueelta ulos ajettaessa.
  • Suomen Kädentaidot -messujen uusi etäpysäköintialue osoitteessa Lentokentänkatu 11, Tampere.

Järjestäjä

• Suomen Kädentaidot -messut järjestää Tampereen Messut Oy ja Taito Pirkanmaa ry.
  • Kivi ja Koru -messut järjestää Tampereen Messut Oy.

TähtiUutiset

• Lue aiempien vuosien Suomen Kädentaidot -messuista Tampereen Messujen TähtiUutiset-verkkolehdestä: www.tahtiuutiset.fi (Juttuarkisto)

Tervetuloa messuille!

LISÄTIEDOT: