Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » 15 vuotta suomalaista kahvilakulttuuria

15 vuotta suomalaista kahvilakulttuuria

Julkaistu: 01.10.2012 klo 09:30
Julkaisija: S-ryhmän ravintolat

Coffee House -kahvilat juhlivat lauantaina 29.9. 15-vuotista taivaltaan Suomessa. Viidentoista vuoden aikana suomalaiset ovat oppineet erikoiskahvien ystäviksi. Tietoisuus kahveista on lisääntynyt, ja kahviloista on tullut luontevia tapaamis- ja ajanviettopaikkoja.

Kun ensimmäinen Coffee House avattiin Helsingin Sokoksen yhteyteen 29.9.1997, Suomessa juotiin tiukasti suodatinkahvia. Espressopohjaisia erikoiskahveja juotiin pääasiassa ulkomailla, kun suomalaista vaaleapaahtoista ei ollut saatavissa. Nyt cappuccinot, mochaccinot ja espressot ovat löytäneet omat ystävänsä, ja uusiakin kehitellään. Coffee Houseissa uusin suosikki on Dumle Mocha, joka on nopeasti noussut erityisesti nuorten suosioon.

Viidentoista vuoden aikana suomalaisessa kahvilakulttuurissa on nähty kaikenlaista. Trendejä on ollut ja mennyt. ”Jossain vaiheessa oli kovasti muodissa rasvattomaan maitoon tehdyt erikoiskahvit, joissa piti olla mahdollisimman suuri vaahto. Ei se kivikova vaahto ehkä ollut asiakkaallekaan niin mukava.” nauraa Coffee Housen Brand manager Tommi Harju. Nyt rasvaisemmat ja pehmeämmät kahvit ovat taas löytäneet tiensä asiakkaiden suosioon. ”Asiakkaat tietävät paljon kahveista, paahtoasteista ja pavuista ja osaavat vaatia hyvää tuotetta. Panostamme baristojen koulutukseen, sillä haluamme tarjota asiakkaillemme laadukasta kahvia ympäri Suomen.” Harju kertoo.

Teini-ikään ehtineessä kahvilaketjussa puhaltavat myös muutoksen tuulet. Kahviloiden sisustusta uudistetaan raikkaammaksi ja linjakkaammaksi. Tumman puun ja ruskean sävyjen tilalle tuodaan kiiltävää valkoista ja sisustuskankaista tutut pinkit raidat leviävät muuallekin. Uuden ilmeen on kahviloille suunnitellut designtoimisto Amerikka. Lisäksi testataan uuden teknologian mahdollisuuksia kahviloissa iPad-pilotin avulla.

Coffee House on S-ryhmän kahvilaketju, johon kuuluu 27 kahvilaa Suomessa ja yksi Tallinnassa. Vuonna 2013 Coffee House laajenee uusiin kaupunkeihin.

Tommi Harju
Brand Manager, Coffee House
tommi.harju@sok.fi

www.coffeehouse.fi
www.amerikka.fi

Coffee House on S-ryhmän valtakunnallinen kahvilaketju, johon kuuluu 28 kahvilaa Suomessa ja yksi Tallinnassa. Se panostaa toiminnassaan vastuullisuuteen, laatuun ja monipuolisuuteen. Coffee House -kahvilat työllistävät noin 250 henkeä.