Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomen Kulttuurirahaston uudet luottamushenkilöt

Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahaston uudet luottamushenkilöt

Julkaistu: 24.10.2012 klo 09:19
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahaston hallitus on valinnut säätiön uudeksi puheenjohtajaksi toimikaudelle 1.10.2012–30.9.2013 hallintoneuvos Timo Viherkentän ja varapuheenjohtajaksi akatemiaprofessori Elina Ikosen. Hallituksen uusina jäseninä aloittivat näyttelijä Jussi Lehtonen Suomen Kansallisteatterista, johtaja Teija Tiilikainen Ulkopoliittisesta instituutista, vararehtori Riitta Pyykkö Turun yliopistosta ja professori Ari Sihvola Aalto yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulusta. Hallituksessa jatkavat professori Pertti Haaparanta, intendentti Helena Hiilivirta, kirjailija Jari Järvelä, akatemiaprofessori Johanna Mappes, vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto sekä professori Annika Waenerberg. Hallituksen jäsenen toimikausi on kolme vuotta, ja perättäisiä toimikausia voi olla enintään kolme.

Kulttuurirahaston hallintoneuvoston esimiehenä aloitti 1.10.2012 kansleri Leena Kartio ja varaesimiehenä vararehtori Kimmo Kontula. Uusina jäseninä hallintoneuvostoon on valittu tekniikan tohtori Markku Mattila, professori Pekka Orponen, teologian tohtori Wille Riekkinen, laulutaiteilija, rovasti Esa Ruuttunen, professori Pirjo Ståhle sekä professori Tuula Tamminen.

Kulttuurirahaston Kannatusyhdistyksen johtokunnan uudeksi puheenjohtajaksi on valittu toimittaja Riitta Raatikainen Kuopiosta ja varapuheenjohtajaksi professori Risto Nieminen Helsingistä. Muut jäsenet ovat toiminnanjohtaja Juha Ruotsalainen Tampereelta, toimitusjohtaja Jaakko Tapaninen Helsingistä ja professori Jaana Tähtinen Oulusta.

Suomen Kulttuurirahaston tehtävänä on sääntöjen mukaan suomalaiskansallisen henkisen ja taloudellisen viljelyn vaaliminen ja kehittäminen. Kannatusyhdistys tukee Rahastoa henkisesti ja taloudellisesti sekä edistää suomalaista kulttuurityötä.

– Kannatusyhdistys organisoi vuonna 1937 eri kansalaisryhmät yhdistäneen joukkoliikkeen Kulttuurirahaston perustamiseksi. Yhteys kaikkiin suomalaisiin on tärkeää Kulttuurirahastolle myös 2010-luvulla. Jokainen sukupolvi joutuu määrittelemään, kuinka Rahaston tarkoitusta parhaiten toteutetaan muuttuvassa maailmassa. Uudet luottamushenkilöt ottavat siitä nyt vastuun, johtokunnan puheenjohtaja Riitta Raatikainen toteaa.

Suomen Kulttuurirahaston yliasiamies Antti Arjava, puh. 050 385 7600
Suomen Kulttuurirahaston hallituksen puheenjohtaja Timo Viherkenttä, puh. 040 522 5806
Kannatusyhdistyksen puheenjohtaja Riitta Raatikainen, puh. 050 3733 540

Suomen Kulttuurirahasto on Euroopan suurimpia yksityisiä säätiöitä. Se tukee maamme kulttuurielämää jakamalla apurahoja keskusrahastosta ja 17 maakuntarahastosta tieteen, taiteen ja kulttuurielämän eri aloilla toimiville henkilöille ja yhteisöille. Kulttuurirahastolla on myös omaa kulttuuritoimintaa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki