Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Maija mukavaksi, kouluruokailu rokkaamaan – ilahduttavan arjen muotoilijat haussa

World Design Capital Helsinki 2012 ja Suomen Kulttuurirahasto

Julkaistu: 30.08.2012 klo 14:36
Julkaisija: World Design Capital Helsinki 2012 ja Suomen Kulttuurirahasto

Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelmaan etsittiin kesällä julkisen ja kolmannen sektorin haasteita, joihin muotoilu voi tarjota uudenlaisia ratkaisuja. Hakemusten perusteella mukaan on nyt valittu viisi hanketta, joista kukin saa avukseen 20 000–45 000 euron arvoisen muotoillun ratkaisun. Ohjelman seuraavana askeleena on löytää hankkeisiin sopivat muotoilijat.

Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaan ja designpääkaupunkivuoden kanssa yhteistyössä toteutettavaan Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelmaan saapui yhteensä 53 hakemusta. Ohjelmaan valittiin seuraavat hankkeet ja toimijat:

• Poliisiauto työympäristönä – “maijan” muotoilu toimivaksi työ- ja asiakaspalvelutilaksi (Poliisihallitus)
  • Loft Helsinki – pop up -työskentelytiloja yrittäjille kaupungin hukkatiloihin (Helsingin kaupunki, elinkeinopalvelut)
  • Kouluruokailu rokkaamaan – ruokailun kehittäminen oppilaita osallistaen (Vantaan Tilapalvelut Oy ja Vantaan kaupunki)
  • Kadotetut paikat – paikalliset kulttuurikohteet näkyviksi myös nuorille (Satakunnan ammattikorkeakoulu)
  • Hyvän mielen pihapolku – voimauttava piha palvelutaloon asukkaita osallistaen (Me Itse Ry Riihimäki ja Riihimäen Kehitysvammatuki Ry)

Mukaan valitut hakijat saavat muotoillun ratkaisun, jonka arvo on projektista riippuen 20 000–45 000 euroa. Hankkeiden lopputuloksena voi syntyä monenlaista muotoilua: tuotteita, palveluja, prosesseja, konsepteja, tiloja tai toimintamalleja. Ratkaisujen käytännön toteutuksesta ja jatkokehittelystä vastaavat hankkeiden omistajat.

– Kiinnitimme hankkeiden valinnassa erityistä huomiota siihen, voidaanko unelma toteuttaa muotoilun keinoin. Niin ikään tärkeää oli käyttäjälähtöisyys ja monistettavuus uusiin ympäristöihin, sillä toivomme, että ohjelman tulokset tulevat ilahduttamaan mahdollisimman monen suomalaisen arkea, kertoo hankepäällikkö Päivi Hietanen.

Muotoilijat haussa alkusyksystä

Muotoilijat kilpailutetaan hankkeisiin julkisena hankintana. Tarjouskilpailussa muotoilijat saavat ideoida, millaisella prosessilla ja työkaluilla hankkeisiin liittyvät toiveet toteutetaan. Kaikissa hankkeissa ratkaisut kehitetään henkilöstöä ja asiakkaita osallistaen.

Kilpailutus tapahtuu syys-lokakuussa. Yksityiskohtaiset tarjouspyynnöt julkaistaan syyskuun aikana julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMAssa. Muotoiluhankkeiden kesto on 4–5 kuukautta, ja ohjelman tulokset valmistuvat talvella 2013.

Liitteenä Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelmaan osallistuvien hankkeiden tarkemmat esittelyt.

Hankepäällikkö Päivi Hietanen, World Design Capital Helsinki 2012
paivi.hietanen@wdchelsinki2012.fi

Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelman verkkosivu: www.muotoillutratkaisut.fi

Kulttuurirahaston hankesivu: www.skr.fi/muotoillutratkaisut

Julkisten hankintojen ilmoituspalvelu HILMA: www.hankintailmoitukset.fi

Muotoillut ratkaisut 2012 -ohjelman tarkoituksena on saada julkishallinto ja kolmas sektori käyttämään muotoilijoiden työtä entistä laajemmin. Ohjelmassa on mukana viisi eri hanketta, joiden kautta muotoilulle etsitään uusia hyödyntämisalueita erityisesti yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Tavoitteena on luoda muotoilun keinoin monistettavia ratkaisuja, joiden avulla parannetaan ihmisten jokapäiväistä elämää. Rahoittajana on Suomen Kulttuurirahasto ja ohjelma toteutetaan yhteistyönä designpääkaupunkivuoden kanssa.