Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Joka viikko on dysleksiaviikko Celia-kirjastossa

Celia

Joka viikko on dysleksiaviikko Celia-kirjastossa

Julkaistu: 05.10.2012 klo 11:38
Julkaisija: Celia

Viikolla 40 on vietetty eurooppalaista dysleksiaviikkoa, jolla on muistutettu lukivaikeudesta. Celia-kirjasto palvelee kaikkia luki- ja oppimisvaikeuksisia ympäri vuoden tarjoamalla kauno- ja tietokirjallisuutta sekä oppikirjoja äänikirjoina. Lukivaikeus on yleistä: arviolta 6-10 prosentilla suomalaisista on vaikeuksia lukemisessa tai kirjoittamisessa.

Lukivaikeuksia on erityyppisiä. Äänikirjoista voi olla apua sellaisissa lukivaikeuksissa, joissa lukeminen painetusta kirjasta on hidasta tai virhealtista. Lukivaikeuksien asiantuntija arvioi lukivaikeuden asteen ja tyypin ja sopivat apuvälineet, joilla ongelmaa voidaan helpottaa.

Celian teettämän asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella äänioppikirjat ovat avuksi opiskelussa. Kyselyyn vastanneista oppimateriaalia käyttävistä oppilaista tai opiskelijoista 76 prosenttia oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että Celian oppikirjat ovat tukeneet heidän koulunkäyntiään tai opiskeluaan.

Lisätietoa lukihäiriö.fi ja Senat sakaisin -sivuilta

Lisää tietoa lukivaikeudesta on Celian ylläpitämällä www.lukihäiriö.fi -sivustolla. Sivuilla voi myös tehdä pikatestin, jolla voi alustavasti arvioida, onko itsellä lukivaikeus.

Senat sakaisin on kaikkien aiheesta kiinnostuneiden sivu Facebookissa, jolla on jo 7500 fania.

Tiedottaja Johanna Kainulainen, Celia-kirjasto, puh. 040 186 9129, etunimi.sukunimi@celia.fi

Linkkejä:

www.lukihairio.fi

www.facebook.com/senat.sakaisin

Celia on valtion erikoiskirjasto, joka tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa kaikille niille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi voi lukea tavallisia painettuja kirjoja – esimerkiksi näkövammaisille, luki- ja oppimisvaikeuksisille, kehitysvammaisille ja lihastautia sairastaville. Celia tarjoaa asiakkailleen maksutta lainaksi kauno- ja tietokirjallisuutta mm. ääni-, piste- ja elektronisina kirjoina. Lisäksi Celia valmistaa ja myy tai lainaa oppikirjat saavutettavassa muodossa eri koulutusasteille, ja valikoimasta löytyy suurin osa peruskoulun oppikirjoista ja runsaasti lukion oppikirjoja.