Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Ilona Korhosesta Larin Paraske

Ilona Korhosesta Larin Paraske

Julkaistu: 27.10.2012 klo 09:00
Julkaisija: Kalevalaisten Naisten Liitto

Kalevalaisten Naisten Liitto on myöntänyt Larin Paraske -palkinnon runolaulaja, MuT Ilona Korhoselle. Palkinto myönnetään vuosittain hyvälle puhujalle, mestarilliselle sanan taitajalle. Palkinto luovutetaan Hämeenlinnassa Verkatehtaalla Kalevalaisessa kekrissä lauantaina 27.10. klo 10.30.

Ilona Korhonen on laulaja, säveltäjä, tutkija, opettaja, musiikin tohtori ja äiti. Hän on taiteellisessa tohtorintutkinnossaan Tulin kuin tulikipuna – Larin Parasken runolauluopissa matkannut runonlaulajan universaaliin mielentilaan; flow’hun, jossa laulaja voi tuottaa ja improvisoida runolaulua sykähdyttävästi, vahvasti ja väkevästi kuin Inkerin laulajat aikanaan, kaikkia runolaulun tyylipiirteitä ja mittasääntöjä kunnioittaen.

Ilona Korhonen on työssään päässyt tarkkailijan, tutkijan ja kuulijan asemasta inkeriläisen lyriikan ja melodiikan tuottajan, välittäjän ja tunteiden tulkitsijan rooliin. Korhonen on syventänyt sekä yleistä tietämystä että omaa käsitystään inkeriläisestä kalevalamittaisesta laulutavasta. Ilona Korhonen on itseoikeutetusti vuoden 2012 Larin Paraske -palkinnon saaja, nykyajan runolaulaja.

Larin Paraske oli inkeriläisistä runolaulajista kuuluisin ja saavutti kansantaiteen ikonin aseman jo aikalaistensa keskuudessa. Larin Paraske -palkinnon ovat aiemmin saaneet mm. urheilutoimittaja Antero Mertaranta 2011, kansanmuusikko Sari Kaasinen 2010, runoilija Heli Laaksonen 2009, toimittaja, kirjailija Umayya Abu-Hanna 2008, kirjailija Anna Kortelainen 2007, näyttelijä Eila Roine 2006 ja rap-muusikko Mariska 2005.

Kalevalaisten Naisten Liitto on perinne- ja kulttuurijärjestö, joka tekee valtakunnallista kulttuurityötä. Liiton 60 jäsenyhdistystä rikastuttaa paikallista kulttuurielämää eri puolilla maatamme. Jäseniä yhdistyksissä on yhteensä yli 4000. Vuosittain vaihtuvan teeman alla järjestämme kulttuuritapahtumia, seminaareja ja matkoja. Kalevalaisuuden etsiminen nykyajasta on naisverkostomme kokoava voima. Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n.