TAMKin tietojenkäsittelyn ykkösvuoden opiskelijat tekivät 21 android-mobiilipeliä peruskoulun matemaattisten aineiden oppimisen innostamiseen. Pelit on juuri julkaistu myös Google Play Kaupassa ja ovat sieltä ilmaiseksi ladattavissa.
Aika: 6.5.2015 klo 10 - 15
Paikka: Tampere-talo, Sorsapuistosali, Yliopistonkatu 55, Tampere
Pelimessuilla Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) tietojenkäsittelyn tradenomiopiskelijatiimit esittelevät kevään projekteissa tekemiään mobiilipelejä, esillä on 21 projektia ja 21 peliä. Tapahtuma on yleisölle avoin näyteikkuna tietojenkäsittelyn koulutukseen.
Opiskelijat saivat alkuvuodesta asiakkaikseen Tampereen kaupungin matemaattisten aineiden opettajat. Koko kevään kestäneen projektin tavoitteena oli luoda matematiikan, fysiikan ja kemian aineiden opiskeluun innostava mobiilipeli Internet-sivustoineen peruskoulun yläluokille.
TAMKissa tietojenkäsittelyn opiskelun aloittaa vuosittain 100 opiskelijaa. Koulutus on erittäin suosittu ja hakijamäärät vahvassa kasvussa.
– Pelimessuilla alasta kiinnostuneet pääsevät näkemään opiskelijamme tositoimissa. He pystyvät tutustumaan koulutukseen kiinnostavalla tavalla, koulutuspäällikkö Mira Grönvall ja yliopettaja Rami Lehtinen kertovat.
Erilainen tapa toteuttaa korkeakouluopintojen ykkösvuosi
Korkeakouluopintojen ensimmäinen vuosi on yleensä teoriaopintoja, joilla ajatellaan rakennettavan perusta myöhempiin opintovuosiin. Moni opiskelija ei kuitenkaan motivoidu niistä, kun hänellä ei ole käytännön kosketuspintaa siihen, missä näitä teorioita tarvitaan. Se johtaa liian usein opintojen keskeyttämiseen.
TAMK Tietojenkäsittelyssä tehdään toisin ja on tehty jo neljän vuoden ajan.
– Opinnot rakennetaan niin, että jo heti ensimmäisenä vuonna opiskelijat pääsevät pienissä kehitystiimeissä tekemään ison tuotekehitysprojektin. Ketterässä projektissa tehdään julkaistava mobiilipeli Internet-sivustoineen. Kaikki kevään opetus ja oppiminen on integroitu yhteen ja kokonaisuus muodostaa innostavan työelämäsimulaation, koulutuspäällikkö Mira Grönvall linjaa.
Toinen merkittävä eroavaisuus yleiseen opintojen toteutustapaan on yksittäisen päivän organisoinnissa. Yleensä kouluissa opiskelupäivä jakautuu useaan eri oppiaineeseen ja opettajaan. TAMK Tietojenkäsittelyssä sen sijaan opiskellaan vain yhtä tai korkeintaan kahta ainetta tai asiakokonaisuutta päivässä. Opiskelussa korostetaan myös läsnäoloa ja tiimioppimista.
– Opiskelijat ovat tykänneet tästä meidän mallista, koska se mahdollistaa paremman asiaan syventymisen ja oppimisen. Myös työelämässä keskeisen tärkeät tiimityötaidot kehittyvät. Moni meidän opiskelija on kysynyt, että miksi ihmeessä koulupäivät ylipäätään missään ovat pirstaleisia? Olen itse ihmetellyt samaa, enkä ole tähän vielä yhtään hyvää opiskelijalähtöistä syytä löytänyt, yliopettaja Rami Lehtinen sanoo.
Pelien tekemisen kautta projekti- ja ohjelmointiosaamista
Kevään projektissa sovelletaan ohjelmistotuotannossa yleisesti käytettyä scrum-menetelmää.
– Kehitystiimissä on 4–5 opiskelijaa, opettaja toimii ns. tuoteomistajana ja kunkin kehitystiimin yksi opiskelija on scrummaster. Projektin toteutusvaihe kestää 12 viikkoa, joka on jaettu 2 viikon sprintteihin. Opiskelijoiden työskentelyyn sisältyvät kaikki ketterän projektityöskentelyn elementit samalla tavalla kuin työelämässä, opettaja Johanna Kalliomäki täsmentää.
– Peliala on kasvuala ja pelituotanto on tällä hetkellä suosituin suuntautumisvaihtoehtomme. Kun kerran pelien tekeminen innostaa opiskelijoita, niin meidän pitää mahdollistaa ohjelmoinnin oppiminen peliprojektien kautta. Ja näin teemme heti ensimmäisestä opintovuodesta lähtien, lehtori Toni Pippola kertoo.
Peliohjelmointi on vaativa laji.
– Se joka osaa ohjelmoida pelejä, osaa ohjelmoida melkein mitä vaan. Osaamisella on käyttöä, vaikkei pelialalle päätyisikään. Ensimmäisen vuoden peliprojekti on saanut useat opiskelijat innostumaan, ja silloin tulosta syntyy. Tänäkin vuonna porukassa on todella lahjakkaita ohjelmoijan alkuja, lehtori Jussi Pohjolainen sanoo.
Projektin toimeksiantaja on ollut myös erittäin tyytyväinen ja yhteistyö on toiminut hienosti.
– Perusopetus lähti innokkaasti mukaan projektiin. Koen, että molemmat osapuolet ovat hyötyneet yhteistyöstä. Opettajiemme kannalta projekti on ollut näköalapaikka uudenlaisiin oppimisympäristöihin, ja on hienoa, että heidän ammattitaitoaan on hyödynnetty peleissä. Opiskelijoille oikeat asiakkaat, meidän oppilaamme, tuntuvat tuoneen projektiin aivan uuden ulottuvuuden, kertoo Tampereen kaupungin perusopetuksen vs. aluekoordinaattori Anna-Riikka Kivikoski.
TAMKin tietojenkäsittelyn ensimmäinen opintovuosi on kaikille yhteinen. Toisesta vuodesta eteenpäin suuntaudutaan eri opintopolkuihin. Opintopolkuvaihtoehtoja ovat ohjelmistotuotanto, pelituotanto, web-palvelut, tietoverkkopalvelut ja ICT-yrittäjyys (Proakatemia).
Tampere-talossa järjestetään samaan aikaan Pelimessujen kanssa Tampereen korkeakoulujen yhteinen opiskelijamarkkinointitapahtuma Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtuma klo 10 - 16. Tapahtumaan on tulossa yli 3 000 nuorta eri puolilta Suomea.
Testaa ja äänestä parasta!
Messuvieraat pääsevät testaamaan pelejä ja äänestämään niistä parasta. Äänestäjien kesken arvotaan palkinto. Paikalla on myös pelialan yritysten edustajia antamassa opiskelijoille palautetta.
Pelimessuista tietojenkäsittelyn blogissa
http://tiko.blogs.tamk.fi/
Pelimessut Facebookissa
www.facebook.com/pelimessut
Tervetuloa Pelimessuille!
Lisätietoja:
Koulutuspäällikkö Mira Grönvall, TAMK, [email protected], p. 040 708 7381
Yliopettaja Rami Lehtinen, TAMK, [email protected], p. 050 5287 012
Vs. aluekoordinaattori, Tampereen kaupunki, [email protected], p.040 806 2605
Liite: Pelimessuposterin on tehnyt tietojenkäsittelyn ensimmäisen vuoden opiskelija Minna Salomaa.
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) on monialainen ja kansainvälinen työelämän korkeakoulu, yksi suurimmista ja vetovoimaisimmista ammattikorkeakouluista Suomessa.Se tarjoaa koulutusta 10 000 opiskelijalle seitsemällä koulutusalalla, päätoimista henkilökuntaa on reilut 700. www.tamk.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1