ARea12-seminaarin työpajassa HAMKin Leena Koskimäki esittelee kollegansa Timo Niemelän kanssa Microsoftin Xbox 360 -pelikonsolille kehittämän Kinect–liiketunnistimen erilaisia hyödyntämismahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisessa.
Lisätyn todellisuuden keinot havainnollistavat elämyksellistä oppimista. Virtuaaliset ympäristöt pelimaailmoista, yleistyvät mobiililaitteet, sosiaalisen median palvelut ja kolmiulotteiset mallit ovat erilaisille oppijoille todellisia ja tuttuja välineitä jo arkielämästä.
Kinectiä ei kontrolloida erillisellä ohjaimella, vaan ohjaimena toimii pelaaja itse omalla kehollaan. Kinectistä on myös kehittäjille oma versio, mikä mahdollistaa käyttöä uusilla alueilla, joilla liikkeentunnistusta tai lisättyä todellisuutta ei ole voitu aiemmin hyödyntää. Sovelluksia tiedetään käytetyn mm. autististen lasten koulunkäynnin tukemiseen, aivohalvauspotilaiden hoitoon ja kirurgien työvälineeksi leikkaussaliin. Yksi iso mahdollisuus piilee opetuskäytössä.
ARea 12 -työpajassa kokeillaan konkreettisesti yhdessä, kuinka lisättyä todellisuutta voi hyödyntää opetuskäytössä. Leena Koskimäen vetämä työpaja alkaa klo 13.15. Tiedotusvälineenne on tervetullut tutustumaan työpajaan.
ARea 12 -seminaarissa perehdytään siihen, mitä lisätty todellisuus, Augmented Reality (AR), tarkoittaa arjen sovelluksina, markkinoinnin elämyksenä ja oppimisen apuvälineenä. Seminaari on osa Avoimuudesta virtaa oppimisverkostoihin -hanketta ja sen järjestävät yhdessä Hämeen
ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto sekä Koulutuskeskus Salpaus oy. Seminaari toteutetaan ESR-hankkeessa Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin.
Lisätietoja
Kinect-työpaja: Media-assistentti Leena Koskimäki, 050 5764 151,
Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin -hanke: Yliopettaja Merja Salminen, 0400 297 268
sähköpostit: [email protected]
Tiedotus / Hämeen ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammatti-instituutti
Visamäentie 35 A, PL 230
13101 Hämeenlinna
sp. [email protected], p. (03) 6461 (vaihde)
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1