UKK-instituutin terveyshanke kohdistuu erityisesti ammattiin opiskeleviin nuoriin.
Ammattiin opiskelevien nuorten elintavoissa on kohentamisen varaa. Perinteinen terveysviestintä ei tavoita nuoria, joten uusille terveyden edistämisen keinoille on kova tarve.
- Nuorisolla on vahva orientaatio teknologiaan, sen vuoksi uskomme mobiilipelien tuovan lisää motivaatiota oman terveyden edistämiseen. Yksittäisistä tutkimuksista on jo saatu positiivisia viitteitä tästä, sanoo projektipäällikkö Katariina Autio UKK-instituutista.
Avuksi on haastettu Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn ensimmäisen vuoden opiskelijat. Heidän tehtävänään on tuottaa kevään aikana oppimispelejä hyvinvoinnin eri osa-alueista. Kohderyhmää ovat 16–19-vuotiaat ammattiin opiskelevat nuoret. Mobiilipeleissä pyritään tuomaan esille hankkeen pääteemoja kuten liikkuminen, ravitsemus ja uni nimenomaan nuoria puhuttelevalla tavalla.
TAMKin tietojenkäsittelyn koulutuksessa peliprojekti toteutetaan nyt jo viidennen kerran. Teoria kohtaa käytännön toimeksiannossa, jossa opiskelijat pääsevät näyttämään parasta osaamistaan. Tänä vuonna tradenomiopiskelijoiden tukena tiimeissä on myös medianomiopiskelijoita. Yli sadasta opiskelijasta muodostuu 25 pienryhmää, jotka tuottavat 25 mobiilipeliä sekä näihin liittyvät verkkosivustot ja trailerit. Pelit julkistetaan ja voittaja palkitaan 10.5. Tampere-talossa Pelimessuilla. Myöhemmin pelit ovat ladattavissa ilmaiseksi Google Play Storesta.
Kevään 2016 peliprojektin toimeksiannon takana on UKK-instituutin ja Tampereen Urheilulääkäriaseman Smart Moves -hanke, joka puolestaan on osa Liikuntavammojen Valtakunnallista Ehkäisyohjelmaa (LiVE). Smart Moves tuottaa monipuolista oppimateriaalia tärkeistä teemoista: monipuolinen liikkuminen, liiallinen istuminen, terveellinen ravinto, nukkuminen, päihteiden käyttö, ergonomia ja mielen hyvinvointi. Kaikki materiaalit ovat vapaasti käytettävissä hankkeen verkkosivuilla smartmoves.fi.
TAMKin ja UKK-instituutin peliprojektin etappeja kevään 2016 aikana:
8.1. - Projektin kick-off ja toimeksiannon julkaisu
20.1. - Projekti-ideointia vapaasti pienryhmissä
3.2. - Paperiprotovideoiden työstöä Mediapoliksessa
maaliskuu - Peleistä ensimmäiset versiot testattavissa ammattiopisto Tredun opiskelijoilla
10.5. - Pelimessut ja parhaan pelin palkitseminen Tampere-talossa
Lisätietoja:
- Tampereen ammattikorkeakoulu, Tietojenkäsittely, lehtori, valmentaja Johanna Kalliomäki, [email protected], p. 050 301 4529
- UKK-instituutti, projektipäällikkö Katariina Autio, [email protected], p. 050 462 3711
- Facebookissa: https://www.facebook.com/pelimessut/
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) profiloituu monialaisena ja kansainvälisenä ammattikorkeakouluna, joka keskittyy toiminnoissaan – koulutuksessa ja TKI-toiminnassa – hyvinvoinnin ja terveyden, talouden ja tuotannon sekä oppimisen ja luovuuden edistämiseen. Työelämäkorkeakouluna TAMKin vaikutus näkyy erityisesti Pirkanmaalla. TAMK on yksi Suomen suurimmista ja vetovoimaisimmista ammattikorkeakouluista. Se tarjoaa koulutusta 10 000 opiskelijalle seitsemällä koulutusalalla. Päätoimista henkilökuntaa on reilut 700. www.tamk.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1