Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Toinen EU–Venäjä-innovaatiofoorumi kokoaa yritykset ja asiantuntijat Lappeenrantaan 25.-26.5.2011

EU-Russia Innovation Forum & EBN Annual Congress

Julkaistu: 20.05.2011 klo 15:51
Julkaisija: EU-Russia Innovation Forum & EBN Annual Congress

Jo yli 500 osallistujaa on ilmoittautunut Lappeenrannassa 25.–26. toukokuuta 2011 järjestettävään EU─Venäjä innovaatiofoorumiin. Järjestyksessään toisen korkeantasoisen innovaatiofoorumin järjestää Lappeenrannan kaupunki yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) kanssa.

Tänä vuonna foorumi keskittyy erityisesti konkreettisen yritysyhteistyön edistämiseen: Lappeenranta haluaa edistää EU:n itärajan ylittävää liiketoimintaan molempiin suuntiin. EU:n ja Venäjän yrityksiä pyritään verkottamaan ja näin saamaan aikaan yhteistyöprojekteja yritysten välille. Pohjana toimivat ensimmäisessä foorumissa syntyneet ehdotukset siitä, millä aloilla yhteistyötä tarvitaan.

Käytännön keinona yritysyhteistyön synnyttämiselle toimii suuri, kaksipäiväinen Business Matchmaking -tapahtuma, joka järjestetään yhteistyössä European Enterprise Network (EEN) -verkoston kanssa. Tilaisuuteen on rekisteröitynyt jo yli 120 yritystä, joille järjestetään ennakkotoiveiden mukainen tapaamisaikataulu, eli tapahtuman puitteissa tullaan käymään satoja yhteistyöneuvotteluja. Kolmipäiväinen foorumi tarjoaa myös muita mahdollisuuksia tutustua tarkemmin kiinnostaviin yhteistyökumppaneihin. Foorumin yhteydessä järjestettävässä näyttelyssä esittäytyy yli 20 innovatiivista organisaatiota ja näyttelyn yhteyteen on järjestetty esiintymistilaksi avoin foorumi, jossa yritykset voivat esitellä innovatiivisia tuotteita ja palveluitaan.

Aloina energiatehokkuus, tieto- ja viestintäteknologia ja terveysala

Foorumin tavoitteena on myös esitellä innovatiivisen johtamisen parhaita käytäntöjä sekä kokemuksia toteutuneista modernisointiprosesseista eurooppalaisten ja venäläisten case-esimerkkien avulla. Foorumi keskittyy erityisesti energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan energiaan, tieto- ja viestintäteknologiaan ja terveysaloihin.

Tapahtumassa on 8 pre-konferenssia ja 8 seminaaritapahtumaa. Foorumissa esiintyvät muun muassa EU-parlamentaarikko Ville Itälä, Venäjän EU-edustuston lähetystöneuvos Grigory Sumkin, TEKESin johtaja Veli-Pekka Saarnivaara, Euroopan komission tietoyhteiskunnan ja viestinten pääosaston apulaispääjohtaja Zoran Stancic, Skolkovon bioteknologiaklusterista vastaava johtaja Ian Humphery-Smith sekä Fortumin Vice President M&A Kari Kautinen.

Paikalliset käsityöyrittäjät ja kulttuuri esillä

Lappeenranta on halunnut nostaa esille paikallista kulttuuria ja käsityöyrittäjiä, jotta foorumin vierailijat palaisivat paikkakunnalle luonnon ja tapahtumien pariin myöhemminkin. Kaupungintalon edustalle nousee foorumin ajaksi Kädentaitajien tori, jossa Taito Etelä-Karjala, Mariikki ja Tyyki myyvät tuotteitaan.

Paikallisesta kulttuuritarjonnasta foorumin osallistujat pääsevät nauttimaan myös tiistaina 24.5. Lappeenranta-salissa järjestettävässä Ilta Saimaalla -konsertissa, jossa Lappeenrannan kaupunginorkesteri esiintyy kapellimestarinaan ja solistinaan Tibor Bogányi.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

www.eurussiainnoforum.com

ja

Katja Keinänen

Pääsihteeri

EU–Venäjä-innovaatiofoorumi

fax. +358 5 616 6290

katja.keinanen@lprinno.fi

ja

Reko Juntto

Lappeenranta Innovation Ltd.

puh. +358 50 5527433

reko.juntto@lprinno.fi

Tietoa järjestäjistä:

Lappeenranta on noin 72 000 asukkaan kansainvälinen yliopistokaupunki Etelä-Karjalassa. Kaupunki on tehnyt innovaatioyhteistyötä tiiviisti Pietarin kaupungin kanssa vuodesta 2005. Yhteistyö on saanut nimekseen EU–Russia Innovation Corridor. Yhteistyöohjelman tavoitteena on edistää EU:n ja Venäjän välistä innovaatioyhteistyötä niin poliittisella tasolla kuin koulutus- ja tutkimussektorilla sekä yksityisten yritysten välillä. Pidemmän aikavälin tavoite on saada innovaatioyhteistyö merkittävässä roolissa mukaan uuteen EU:n ja Venäjän kumppanuus- ja yhteistyösopimukseen.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT) on jo vuodesta 1969 lähtien yhdistänyt kaksi toisiaan täydentävää tieteenalaa - tekniikan ja talouden. LUT:n strategisia kärkialoja ovat energiatehokkuus ja energiamarkkinat, strategisen tason liiketoiminnan ja teknologian johtaminen, tieteellinen laskenta ja teollisten prosessien mallinnus sekä nämä kärkialat läpäisevä Venäjä-osaaminen. LUT Energia on Suomen suurin energia-alan koulutus- ja tutkimusyksikkö.

Median edustaja, varmista osallistumisesi tapahtumaan akkreditoitumalla foorumin internet-sivuilla www.eurussiainnoforum.com rekisteröintikohdassa.

Tiedotusterveisin,

Mirka Kristiina Rahman, MBA USA

markkinointi & viestintä

EU–Venäjä -innovaatiofoorumi