Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Seppälän Prisma 40 vuotta

Seppälän Prisma 40 vuotta

Julkaistu: 19.11.2012 klo 09:41
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Suomen ensimmäinen Prisma avattiin Jyväskylän Seppälään 22.11.1972.

Seppälän Prisma on koko olemassaolonsa ajan ollut Keskimaan myynnillisesti suurin kauppapaikka. Sillä on ollut aivan keskeinen merkitys Keskimaan menestykselle, toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

Keskimaa Osk:n Seppälän Prisman avauksesta tulee marraskuussa kuluneeksi neljä vuosikymmentä.

– Seppälän Prisman rakentaminen oli Keskimaalta hyvin kauaskantoinen ratkaisu, josta täytyy nostaa hattua osuuskaupan silloisille johtajille ja päättäjille. Kauppapaikka keskellä peltoa herätti alussa paljon epäilyksiä Keskimaan ulkopuolella. Sittemmin on nähty, että investointi oli erittäin onnistunut, Antti Määttä kiittelee.

Prisman vaikutusalue on ollut avauksesta lähtien poikkeuksellisen laaja.

– Seppälän Prisma ei ole vain jyväskyläläisten oma kauppa, vaan siellä on aina käyty ahkerasti eri puolilta maakuntaa. Prismalla on ollut iso merkitys myös Jyväskylän ja erityisesti Seppälän kaupallisen vetovoimaisuuden rakentumisessa.

Seppälään johtavat myös koko Prisma-ketjun alkujuuret. Seppälän Prisman menestys kannusti muita osuuskauppoja ja synnytti hypermarketketjun, johon kuuluu tätä nykyä Suomessa 64 sekä Pietarissa ja Baltiassa 26 (vuoden lopussa 30) toimipaikkaa.

Seppälän Prisman kiinteistössä on toteutettu 40 vuoden aikana viisi mittavaa laajennusta.

Kiinteistö on nyt tulossa elinkaarensa päähän. Kehittämisprosessin seuraava vaihe on uuden Prisman rakentaminen.

– Perinteet velvoittavat. Uudella Prismalla haluamme varmistaa, että Seppälä säilyttää paikkansa Keski-Suomen keskeisimpänä kaupan yksikkönä ja Keskimaan lippulaivana myös seuraavat 40 vuotta.

Antti Määttä toteaa, että Keskimaa ei ole tekemässä Suomen suurinta Prismaa, vaan Suomen parasta Prismaa.

– Uuden ajan hypermarketin on vastattava sekä asioinnin että työskentelyn näkökulmasta nykypäivän ja ennen kaikkea tulevaisuuden vaatimuksiin.

Seppälän uutta Prismaa koskevat suunnitelmat saataneen valmiiksi kuluvan vuoden loppuun mennessä.

– Etenemme samassa rytmissä kunnallisen kaavaprosessin kanssa. Kaavamuutoksen käsittely on edelleen kesken, joten meillä on aikaa hioa kokonaisuutta hyvässä yhteistyössä suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden kanssa. Mikäli kaavoitus etenee nyt jouhevasti, on mahdollista, että uuden kiinteistön rakentaminen päästään käynnistämään vuoden 2013 alkupuolella, kiinteistöjohtaja Matti Vihinen toteaa.

toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011
toimialajohtaja Reima Loukkola, 050 595 1972
kiinteistöjohtaja Matti Vihinen, 050 502 5252

Kauaskantoinen ratkaisu

• 1970-luvun taitteen Suomessa kaupat olivat pieniä sekatavaramyymälöitä. Automarketeja oli maailmalla, mutta yleinen käsitys oli, että Suomessa niillä ei olisi menestymisen mahdollisuuksia ainakaan pääkaupunkiseudun ja Turun talousalueen ulkopuolella.
  • Keskimaan silloinen toimitusjohtaja Pekka Prättälä näki asian toisin. Yhdysvalloissa ja Euroopassa matkaillessaan hän oli tutustunut sikäläisiin automarketeihin ja uskoi vastaavanlaisen kaupan menestyvän myös Jyväskylässä. Investointilaskelmat tukivat tätä käsitystä.
  • Automarketin rakentaminen käynnistettiin Seppälän pellolla kesäkuussa 1972. Rakentamisen kokonaiskustannukset olivat 6 miljoonaa markkaa.
  • Uudessa kiinteistössä Prismalla oli tilaa 4 400 m2 ja saman katon alle sijoittuneella Suomen Maanviljelijäin Kaupalla SMK:lla 2 400 m2.
  • Prisman valikoimista 60 prosenttia oli ruokaa. Lisäksi myynnissä oli käyttötavaraa, muun muassa tekstiilejä, jalkineita, kodinkoneita ja rakennustarvikkeita.
  • Pekka Prättälä antoi uudelle myymäläkonseptille nimen Prisma. Nimi sai alkunsa arkkitehdin suunnittelemasta prisman muotoisesta tunnuksesta. SOK:ssa market olisi haluttu ristiä Sokos-automarketiksi, mutta Keskimaassa Prisma haluttiin eriyttää Sokos-tavaratalosta.
  • Prisma osoittautui menestykseksi. Jo ensimmäisenä toimintavuonna saatiin tulosta aikaan.
  • Osuuskauppojen Sokos-marketeja alettiin 1980-luvun loppupuoliskolla ketjuttaa, jolloin Prisma-nimi otettiin valtakunnalliseen käyttöön. Prisma on nykyisin yksi S-ryhmän tärkeimmistä palvelukonsepteista.
  • Seppälän Prisma on vaikuttanut merkittävästi Jyväskylän yhdyskuntarakenteen kehitykseen. Prisman avaamisen jälkeen Seppälän alueelle alkoi nopeasti muodostua kaupungin toinen kaupallinen keskus.
  • Seppälä on vuosien saatossa kasvanut kiinni Jyväskylän keskustaan: välimatka ydinkeskustasta Seppälään on nykyään paljon lyhyempi kuin Prisman avauksen aikaan.
  • Menestyvä Prisma oli ratkaiseva tekijä 1980-luvun alkupuolella maakunnallisen osuuskaupan synnyttämisessä, kun Keskimaahan liittyi 10 taloudellisesti heikompaa paikallisosuuskauppaa. Vuoden 1984 alussa toimintansa aloittaneessa maakunnallisessa Keskimaassa Prismasta syntynyt tulos ohjattiin S-market- ja Sale-myymäläverkoston kehittämiseen.
  • Seppälän Prisman omaan palvelukuntoon on myös satsattu määrätietoisesti. Erilaisia laajennuksia ja uudistuksia on toteutettu keskimäärin viiden vuoden välein, tosin viimeisin laajennus on valmistunut vuonna 2003.
  • Seppälän Prisman nykyinen myyntiala on 10 000 m2.
  • Valikoimat ovat 40 vuodessa liki seitsenkertaistuneet: esimerkiksi päivittäistavaravalikoima vuonna 1972 oli 3 000, vuonna 2003 noin 12 000 ja nykyisin reilut 20 000 tuotenimikettä.
  • Keskimaalla on tätä nykyä kolme Prismaa: Seppälän lisäksi Keljossa (avattu vuonna 1994) sekä Palokassa (avattu vuonna 2010).

toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 110 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.