Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Saint-Gobain -yhtiöille Ouluun yhteinen logistiikkakeskus: asiakkaille säästöjä varastojen keskittämisestä

Saint-Gobain Weber Oy Ab

Julkaistu: 23.08.2012 klo 10:00
Julkaisija: Saint-Gobain Weber Oy Ab

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:hyn kuuluvat Gyproc ja Isover sekä Saint-Gobain Weber Oy Ab ottavat käyttöön Oulussa yhteisen logistiikkakeskuksen, josta asiakkaat saavat samalla noutokerralla kaikkien kolmen yhtiön tuotteita säästäen näin sekä kustannuksia että aikaa. Yhtiöt tekevät muutenkin tiivistä yhteistyötä voidakseen tarjota mahdollisimman laajan palvelukokonaisuuden asiakkaiden tarpeisiin.

Yhteinen logistiikkakeskus on rakennettu Oulusta 20 kilometriä itään sijaitsevaan Pikkaralaan Saint-Gobain Weberin kuivatuotetehtaan ja varaston yhteyteen. Gyproc ja Isover ovat jo useamman vuoden pitäneet yhteistä varastoa Ruukissa 70 kilometriä Oulusta etelään, josta niiden varastotoiminnot ja myyntihenkilöstö siirtyvät nyt Weberin tehdasalueelle uusiin nykyaikaisiin tiloihin.

Varastojen keskittämisestä yhteiseen logistiikkakeskukseen on asiakkaillemme erityisen paljon hyötyä pitkien etäisyyksien Pohjois-Suomessa, jossa jokaisella noutokerralla kuluu helposti paljon työtunteja ja polttoainetta ja kalustolle kertyy ajokilometrejä. Meillä on jo useamman vuoden hyvät kokemukset yhteisestä varastosta Ruukissa Gyprocin kanssa sen liityttyä Saint-Gobain –perheeseen, ja tyytyväisten asiakkaiden palautteesta rohkaistuneina päätimme Weberin kanssa yhteisen logistiikkakeskuksen perustamisesta”, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n Eristeet -toimialan liiketoimintajohtaja Olli Nikula sanoo.

Gyprocin myyntijohtaja Jan Rokama korostaa myös logistiikkakeskuksen entistä keskeisemmän sijainnin tuomia logistisia hyötyjä Gyprocin ja Isoverin Ruukissa sijainneeseen varastoon nähden.

Rakennustarvikeliikkeet, talotehtaat ja rakennusyhtiöt säästävät noudoissa, kun ne saavat kolmen yhtiön tuotteet samasta paikasta ja täydempiä kuormia. Säästöjä kertyy lisäksi siitä, että logistiikkakeskus on lähempänä Oulua, joka on Pohjois-Suomen talousalueen keskus”, Rokama sanoo.

Asiakkaiden

toiminta tehostuu

Jan Rokama muistuttaa asiakkaiden saavan hyötyjä lukuisin tavoin.

Jos rakennusliike voi viedä kolmen yhtiön tuotteita työmaalle samassa kuormassa, säästyy arvokasta torninosturin aikaa, ja jonossa on vähemmän rekkoja odottamassa omaa purkamisvuoroa. Hankkeen sujuvuus paranee montaa eri kautta. Yhteistyö tehostaa asiakkaidemme palvelua ja heidän toimintaansa tavalla johon eivät kilpailijamme pysty”, Rokama sanoo.

Oulun logistiikkakeskus palvelee entistä paremmin myös Saint-Gobainin Ruotsin ja Norjan yhtiöitä ja heidän asiakkaitaan, ja lisää siten mahdollisuuksia tuotteiden vientiin ja yhteiskuljetuksiin.

Gyprocin tuotteita viedään Oulusta esimerkiksi Pohjois-Norjaan, jonne on Suomesta paremmat yhteydet kuin Norjan eteläisemmistä osista vuoristoineen ja vuonoineen”, Jan Rokama sanoo.

Johtaja Timo Suominen Saint-Gobain Weber Oy Ab:stä, joka vetää Suomen Saint-Gobain –yhtiöiden yhteistyöryhmää, korostaa asiakaspalvelun parantamisen olevan etusijalla yhteistyömuotojen kehittämisessä.

Oulun logistiikkakeskus on hyvin näkyvä ja konkreettinen esimerkki yhteistyön tuomista hyödyistä asiakkaillemme. Kokemusten ja saamamme asiakaspalautteen pohjalta kehitämme yhdessä logistiikkapalveluitamme myös muualla”, Suominen sanoo.

Rakennekokonaisuuksia

ja sähköisiä palveluita

Saint-Gobain –yhtiöiden käytössä oleva yhteinen asiakashallintajärjestelmä luo hyvän perustan erilaisten yhteistyömuotojen kehittämiselle.

Pyrimme tarjoamaan asiakkaille yhdessä entistä laajempia kokonaisuuksia ja palveluita. Kehitämme sähköisiä palveluita ja rakennekirjastoja, joissa on yhden yrityksen tuotteiden sijaan eri yritysten tuotteista muodostuvia rakennekokonaisuuksia”, Suominen sanoo.

Järjestämme asiakkaillemme myös yhteisiä koulutustilaisuuksia eri yritysten tuotteista ja niiden käytöstä sekä ajankohtaisista teemoista kuten uusista energiamääräyksistä. Weber Opistomme Vantaan Viinikkalassa on nyt myös konsernin muiden yhtiöiden käytössä. Meillä on yhteisiä messuosastoja ja johdon koulutusohjelmia”, Timo Suominen kertoo esimerkkejä yhteistyöstä.

Saint-Gobain –yhtiöillä on yhteinen messuosasto esimerkiksi FinnBuild –messuilla, ja kaikki yhtiöt ovat mukana Isoverin järjestämän arkkitehtikilpailun pohjalta Hyvinkään asuntomessuille rakennettavan nollaenergiatalon toteutuksessa.

Energiatehokkuus, ympäristöystävällisyys, käyttömukavuus ja esteettisyys ovat keskeisiä asioita kaikkien Saint-Gobain –yhtiöiden strategiassa. Olemme liittyneet yhdessä Green Building Councilin jäseneksi ja kehitämme asiakkaillemme ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Yhteinen logistiikkakeskuskin pienentää energiankulutusta ja päästöjä sen lisäksi että se säästää asiakkaidemme aikaa ja kustannuksia ja helpottaa heidän toimintaansa”, Timo Suominen sanoo.

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:hyn kuuluvat Gyproc ja Isover sekä Saint-Gobain Weber Oy Ab ovat osa rakennustuotesektoria Saint-Gobainissa, joka kuuluu maailman sadan suurimman teollisuuskonsernin joukkoon.

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy

Eristeet-toimialan liiketoimintajohtaja Olli Nikula

puh. +358 20 775 511

olli.nikula@saint-gobain.com

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy

Gyproc, myyntijohtaja Jan Rokama

puh. +358 400 534 357

jan.rokama@saint-gobain.com

Saint-Gobain Weber Oy Ab

johtaja Timo Suominen

timo.suominen@e-weber.fi

Weber on kansainvälinen markkinajohtaja mineraalipohjaisten rakennusmateriaalien valmistajana. Sillä on toimintaa 43 maassa ja yli 200 tuotantolaitosta. Weber on osa rakennustuotesektoria Saint-Gobainissa, joka kuuluu maailman sadan suurimman teollisuuskonsernin joukkoon.