Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » MSC-certifikat till Stockmann Delikatessernas fiskdiskar som första handelsbranschkedja i Finland

Stockmann Oyj Abp

Pressmeddelande.
Publicerad: 29.08.2012 kl. 12:56
Utgivare: Stockmann Oyj Abp

29.8.2012

Stockmanns Delikatess är livsmedelsbutikernas föregångare. Stockmanns Delikatessers färskfiskbetjäningsdiskar har som första i Finland beviljats den internationella miljömärkningen för fiskprodukter, Marine Stewardship Council (MSC)-certifikatet. Detta betyder att Stockmann får sälja och marknadsföra hållbart fångad MSC-certifierad fisk.

”Stockmanns Delikatessers MSC-certifiering är en del av Stockmanns samhällsansvarsverksamhet. Vi har förbundit oss till att jobba för en hållbar framtid och vi vill erbjuda våra kunder ett möjligast brett sortiment av ansvarsfulla produkter”, säger Stockmanns inköpschef Pirjo Hellman.

De MSC-produkter som säljs i Stockmanns Delikatesser är fångade på ett hållbart sätt som inte riskerar fiskbestånden, och produkternas ursprung går att spåra ända fram till fiskens fångstplats. ”Genom att välja MSC-märkta produkter går det att befrämja en hållbar fiskepraxis och havens välmående”, berättar Pirjo Hellman.

MSC-certifikatet har beviljats samtliga Stockmanns Delikatessavdelningars färskfiskbetjäningsdiskar i Finland. Stockmanns Delikatessavdelningar är verksamma i samband med Stockmannvaruhusen på 6 orter: Hagalund i Esbo, Helsingfors centrum och Östra centrum, Uleåborg, Tammerfors, Åbo och Jumbo i Vanda. Stockmanns Delikatess satsar på kvalitet, färskhet och kundbetjäning.

”MSC-certifierade fiskprodukter är lätta att hitta i Stockmanns Delikatess. I betjäningsdiskarna är produkterna märkta med prisskyltar försedda med en blå MSC-logo och certifikatnumret. Förutom butiksskyltningen har en MSC-broschyr gjorts för att informera kunderna. Delikatessens försäljare och Stockmanns miljöexpert ger ytterligare information om ansvarsfulla fiskprodukter”, berättar Pirjo Hellman.

Ytterligare information:
Pirjo Hellman, inköpschef, tel. (09) 121 5915

En bild kan laddas ned på adressen: www.flickr.com/photos/stockmanngroup

www.stockmann.com/herkku

www.msc.org/

Stockmann är ett finländskt börsbolag inom detaljhandeln. Koncernens omsättning uppgick till 2 005 miljoner euro år 2011. Stockmanns två affärsenheter är varuhusgruppen och modekedjorna. Stockmann firar sitt 150-årsjubileum i februari 2012.