Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Moottoripyörien ja mopojen kauppa uhkaa pysähtyä koko Suomessa

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Moottoripyörien ja mopojen kauppa uhkaa pysähtyä koko Suomessa

Julkaistu: 17.06.2010 klo 15:20
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Ajokorttitutkintojen vastaanottaminen ja suorittaminen on täysin pysähtynyt 1.6. alkaneen Ajovarma Oy:n työntekijöiden lakon vuoksi. Lakko on jatkunut yhtäjaksoisesti jo 17 päivää ja vaikeuttaa selvästi moottoripyörien ja mopojen kaupankäyntiä ympäri Suomea. Suorittamattomien ajokorttitutkintojen määrä kasautuu ja tulee aiheuttamaan vielä lisää viivästyksiä pitkin vuotta.

Lakko uhkaa vakavasti moottoripyörien ja mopojen jälleenmyyjien ja maahantuojien kauppaa, joka on vahvasti kausiluonteista ja painottuu kesään. Viime vuonna moottoripyörien markkina supistui 31 prosenttia ja mopojen 17,8 prosenttia. Nyt lakko uhkaa tappaa positiivisen kasvun alkuunsa, kun kesäkuun rekisteröinnit kääntyvät selkeälle miinukselle lakon vuoksi.

"Kahden viimeisen kuukauden ajan kauppa on ollut kuitenkin aiempia vuosia pirteämpää. Moottoripyörien vuoden 2010 rekisteröinnit huhtikuusta lähtien ovat olleet enää vain 4,1 prosenttia miinuksella ja uskoimme, että pohjakosketus on tehty. Mopoissa vastaavasti markkina oli jo selkeästi tervehtymässä kahden viimeisen kuun aikana. Markkina oli kääntynyt 7,1 prosenttia plussalle huhtikuusta alkaen" kertoo Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Timo Lindström Konekeskosta.

Lyhyt sesonki kärsii vakavasti lakkotilanteesta. Vuonna 2009 74 % moottoripyöräkaupoista ja 64 % mopokaupoista toteutui kesäkuun loppuun mennessä.

"Lattialla seisoo luovutusta odottavia 2-pyöräisiä ja osa asiakkaista on jo harkinnut ostopäätöksen siirtämistä seuraavalle kaudelle, koska ajamaan on päästävä nyt," Yamaha Motor Center Tampereen kauppias Lasse Lähteenmäki toteaa.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys pyytää Liikenneministeriötä ja neuvottelujen osapuolia ratkaisemaan tilanteen nopeasti.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys ry/Moottoripyöräjaosto

Timo Lindström                                       Hannu Kyyhkynen