Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Maailman ensimmäinen Crowdbaking tuote kauppojen hyllyille

Moilas Oy

Maailman ensimmäinen Crowdbaking tuote kauppojen hyllyille

Julkaistu: 08.10.2012 klo 05:00
Julkaisija: Moilas Oy

Moilas -leipomo Naarajärveltä toi lokakuun alussa markkinoille ensimmäisen Crowdbaking-palvelussa kehitetyn leivonnaisen:

MOILALA ON UUDENTYYPPINEN TUOTEKEHITYSYKSIKKÖ, JONKA KAUTTA KUKA TAHANSA VOI SAADA OMAN KOTIRESEPTINSÄ KAUPAN HYLLYLLE.

Uutuustuote on gluteeniton vaniljatäytepulla. Reseptin leipoi Helka Tukiainen, jonka kotiresepti on menestyksekkäästi osallistunut kaikille avoimeen äänestykseen www.moilala.fi – osoitteessa sijaitsevassa tuotekehitysyhteisössä. Kyseessä on tavallisten ihmisten muodostama gluteenittomien tuotteiden kehittämiseen tarkoitettu, verkossa toimiva tuotekehitysyhteisö.

Palvelun kautta käyttäjät lähettävät omia reseptejään ja päättävät itse, mitkä resepteistä päätyvät koeleivontaan. Tämän jälkeen parhaimmat tuoteideat siirtyvät suoraan kaupan hyllyille ja reseptin luojat saavat sekä kuvansa pakkaukseen, sekä osan tuotosta.

vaniljataytepulla
Kuvassa vaniljatäytepullan pakkaus – tuote on käytännön esimerkki Moilalasta lähtöisin olevasta tuote-ideasta ja kotireseptistä, joka on päässyt kaupan valikoimiin.

– Sosiaalisen median hyödyntämisestä tuotekehityksessä on toistaiseksi aika vähän kokemuksia ja esimerkkejä. Moilala yhteisön kehittämä vaniljatäytepulla lienee ensimmäinen suomessa kauppojen hyllyille asti päässyt crowdbaking-tuote, toteaa Moilas Oy:n markkinointisuunnittelija Mikko Lappalainen.

– Toivon esimerkin innostavan keliaakikkoja leipomaan kanssamme entistä enemmän. Tiedämme, että monet heistä leipovat paljon kotona, koska heidän haluamiaan tuotteita ei ole saatavissa kaupoista – tai sitten tuotteet eivät ole heidän mielestään tarpeeksi hyvänmakuisia. Uskomme, että keliaakikot itse tietävät parhaiten, millaisia tuotteita kauppojen valikoimista puuttuu.

- Tervetuloa mukaan leipomaan! Ensimmäisen Moilala tuotteen kunniaksi pidämme aivan lähiaikoina kaikille avoimen gluteenittoman leivonnan juhlakilpailun, jossa on luvassa hienoja erikoispalkintoja!

Moilalassa tapahtuva tuotekehitys on moneen muuhun alaan verrattuna melko nopeaa, jatkokehitykseen päässeen tuotteen pääsy kaupan hyllyille selviää noin puolessa vuodessa tuotekehityksen aloittamisesta, toteaa Lappalainen.

­ – Maailmalla on olemassa muutamia mielenkiintoisia verkossa toimivia tuotekehitysyhteisöjä, muttei yhtään leipomisen ympärille rakentunutta, sanoo Moilala konseptin luomisessa vahvasti mukana ollut Idealist Groupin perustajajäsen Saku Tuominen.

Kuinka Moilala toimii käytännössä?

Moilalan idea on yksinkertainen. Kuka tahansa voi lähettää omat suosikkireseptinsä Moilalaan, ja yhteisö äänestää kolme parasta reseptiä jatkoon joka kuukausi.  Parhaat tuotteet menevät aluksi koeleivontaan ja sen jälkeen ammattiraadin maisteltavaksi.

- Kaikki Moilalassa tapahtuva on täysin avointa. Tuotekehityksessä tehdyt päätökset ja niiden syyt kerrotaan aina julki, myös kuvia koeleivontojen tuotoksista julkaistaan. Kerromme keliaakikoille, kuinka heidän ideansa toimivat – tai miksi ne eivät toimi, Mikko Lappalainen kertoo.

Mikäli tuotteet läpäisevät testiryhmän seulan ja koeleivonnan, ne menevät tuotantoon. Kauppa päättää, ottaako se tuotteet valikoimiinsa. Mikäli näin käy, reseptin luojat saavat kuvansa pakkauksiin ja osan tuotoista.

Lisäksi Moilalassa järjestetään leipomiseen liittyviä kilpailuja, joissa voi voittaa palkintoja, vaikkapa lomamatkoja. Pikkubonuksena jokaisen kuukausileivonnan äänestyksen voittaneen reseptin tekijälle

lähetetään aina Moilala-kaulin ja gluteenittomia tuotemaistiaisia.

Lisätiedot:
Markkinointisuunnittelija Mikko Lappalainen, mikko.lappalainen@moilas.com, puh. 040 828 1888

Saku Tuominen, Idealist Group, saku@idealist.fi, puh. 0400 – 605 084
Kuvapyynnöt: Mikko Lappalainen, mikko.lappalainen@moilas.com, puh. 040 828 1888

Linkit: www.moilala.fi Facebook: http://www.facebook.com/pages/Moilala/302894426413871

Moilas Oy

Moilasen leipomon toiminta on aloitettu vuonna 1955, ja tänään Moilas Oy on yksi Suomen suurimmista yksityisistä leipomoista. Moilasen leipomot sijaitsevat Pieksämäen kunnassa, Naarajärvellä ja työllistävät noin 120 henkilöä. Vuonna 2011 Moilas-konsernin liikevaihto oli noin 19 miljoonaa euroa.

Laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat tuoreet ruoka- ja kahvileivät (38 % myynnistä), pakasteleivonnaiset (17 %), gluteenittomat leivonnaispakasteet (27 %) sekä pizzat (18 %). Gluteeniton leipomo on yksi Euroopan nykyaikaisimmista leipomoista, ja lajissaan Euroopan toiseksi suurin. Gluteenittomassa leipomossa valmistetaan vain luontaisesti gluteenittomia tuotteita korkealaatuisista raaka-aineista nykyaikaista leipomotekniikkaa hyödyntäen. Vankkaa ammattitaitoa ja kokemusta on kertynyt jo vuodesta 1985. Moilas Oy on gluteenittomien pakastetuotteiden markkinajohtaja suomessa ja tuotteita löytyykin lähes jokaisen myymälän pakastealtaasta. Gluteenittomia tuotteita viedään myös ulkomaille. www.moilas.fi