Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Talvivaara paljasti ympäristöhallinnon voimavarojen ja riippumattomuuden puutteet

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 12.11.2012 klo 11:54
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä Talvivaaran kaivosonnettomuus osoittaa, että ympäristöhallinnon voimavaroja ja itsenäisyyttä tulee lisätä.

"Ympäristöhallinnon voimavaroja tulee lisätä jo ensi vuoden budjettiin. Kaivosasioita ja muita ympäristöonnettomuuksien riskejä hallitsevia asiantuntijoita on ympäristöhallinnossa aivan liian vähän. Jo ensi vuoden budjettiin pitää lisätä ympäristöministeriön, Suomen ympäristökeskuksen ja ELY-keskusten ympäristövastuualueen toimintamenoja", sanoo toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Lisäresurssien edellyttämät varat Luonnonsuojeluliitto ottaisi kaivannaisverosta tai ekosysteemimaksuista, joita on käytössä muun muassa Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.

Yrjö-Koskisen mukaan Talvivaara todistaa myös tarpeesta palauttaa alueellisen ympäristönsuojelun riippumattomuus.

"Ympäristöön liittyvän yleisen edun valvonta on jäänyt elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa muiden tehtävien varjoon. Parasta olisi kerätä ELY-keskuksen ympäristövirkamiehet ympäristöministeriön alaiseksi Suomen ympäristövirastoksi. Se olisi keskusvirasto, jolla olisi riittävä määrä aluetoimistoja. Samalla tavalla on hiljattain järjestetty maa- ja metsätalousministeriön toimialalla Suomen riistakeskus ja Suomen metsäkeskus."

Ympäristöhallinnon riippumattomuuden palautus on tärkeätä myös siksi, että valtionhallintoa ylipäätään voitaisiin jälleen pitää luotettavana ja puolueettomana.

-  Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050 347 8778

Tilannetietoa Talvivaarasta:

- Janne Kumpulainen, toiminnanjohtaja, SLL:n Kainuun luonnonsuojelupiiri, puh. 050 448 4710, jku@sll.fi<mailto:jku@sll.fi>

- Antti Lankinen, varapuheenjohtaja, Sotkamon Luonto ry (SLL:n paikallisyhdistys), puh. 040 594 5622

- Suomen Luonnon blogi seuraa Talvivaaran tilannetta:

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö.