Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Sivistys taustoitti: Koulutustili ei vieläkään vakuuta

Kansanvalistusseura

Sivistys taustoitti: Koulutustili ei vieläkään vakuuta

Julkaistu: 05.09.2012 klo 15:54
Julkaisija: Kansanvalistusseura

Koulutustilit ovat oppilaitoksille uhka, eivät mahdollisuus. Näin tulkitaan hallituksen aloitteesta selvitettävän rahoitusmallin vaikutuksia vapaassa sivistystyössä. Toimiala palvelee vuosittain reilua miljoonaa asiakasta.

Hallitus odottaa aikuisten innostuvan yhä aktiivisemmin koulutuksiin, kun raha tipahtaa omalle tilille. Kun oppilaitokset kilpailevat keskenään, tarjonta ja laatu paranevat. Nykyisellään yli puolet Suomen aikuisväestöstä osallistuu vuosittain koulutukseen, mutta uusi rahoitusmalli nostaisi osallistumisasteen 60 prosenttiin.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama selvitys kansalaisten henkilökohtaisista koulutustileistä valmistuu marraskuussa. Vapaan sivistystyön ammattilehden Sivistyksen juttukooste välittää aikuiskoulutuksen toimijoiden kannat rahoitusmallista.

Sivistys on aikuiskoulutuksen ääni

Sivistys avaa aikuiskoulutuksen näkökulman Suomeen. Maksuton verkkolehti uudistuu päivittäin. Sitä julkaisevat Kansanvalistusseura ja Kansalaisopistojen liitto. Vapaan sivistystyön opetusta järjestävät kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, opintokeskukset ja liikunnan koulutuskeskukset.

Syty Sivistykselle!

Linkit: Koulutustilit nyt –juttukooste, Sivistys-verkkolehti, uutiskirje, tilaa RSS-syöte

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, 0400 436 690, tapio.kujala@kvs.fi ja toimituspäällikkö Terhi Kouvo, 040 524 8798, terhi.kouvo@kvs.fi

Tilaa sivistykselle!