Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Nälkälakossa olevien afgaanien kuolema voidaan vielä estää

Kirkon Ulkomaanapu

Nälkälakossa olevien afgaanien kuolema voidaan vielä estää

Julkaistu: 15.11.2012 klo 11:15
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen vetoaa nälkälakkoilevien afgaanimiesten hengen puolesta:

Kielteistä turvapaikanhakupäätöstään Helsingin keskustassa nälkälakolla vastustaneiden afgaanimiesten kunto on heikkenemässä nopeasti.

Afgaanimiehiä on pyydetty lopettamaan lakko, mutta he ovat siitä kieltäytyneet. Miesten hengen voi pelastaa vain viranomaisten vastaantulo, joka saisi nälkälakossa olijat hyväksymään sairaalaan siirtämisen.

Oman kehon kuihduttaminen mielen ilmaisun välineenä on äärimmäinen teko, jonka perusteet eivät koskaan ole vähäteltävissä. Tätä suomalaiset virkamiehet ja vastuunkantajat ministeri Räsäsen johdolla eivät kuitenkaan ole kuulleet tai ymmärtäneet.

Miesten kuolema olisi kuitenkin edelleen estettävissä. Hallinto-oikeuden normaalin käsittelyn arvioidaan kestävän edelleen kuitenkin useita kuukausia.

Suomalaisen järjestelmän inhimillisyys on viimekädessä meidän kaikkien vastuulla. Afgaaanimiehiä tyydyttävän poikkeusratkaisun löytäminen täytyy olla mahdollista. Muutoin heidän kuolemansa jää ensikädessä asiasta vastanneiden poliitikkojen ja virkamiesten vastuulle - mutta myös meidän kaikkien vastuulle, jotka olemme hyväksyneet näin epäinhimillisen järjestelmän.

Antti Pentikäinen, Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja

Lisätietoa tilanteesta voivat antaa asiaa aktiivisesti seuranneet Kirkon Ulkomaanavun Changemaker-nuorisoverkoston jäsenet Ruut Luukkonen, p. 0400 778527 ja Tytti Mantsinen, p. 040 538 3087.

Viestintäpäällikkö Maija Sankari, p. 040 559 4030

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.