Etusivu » Tiedotteet » Energia » Suomen sähköntuotannossa pohdinnan paikka

Suomen sähköntuotannossa pohdinnan paikka

Julkaistu: 24.10.2012 klo 16:02
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto on tyytyväinen siihen, että energiajätti E.On luopuu Fennovoiman ydinvoimahankkeesta Pyhäjoella. Näin lähtijöiden virta yhtiöstä saa jatkoa, mikä tarjoaa mahdollisuuden kehittää suomalaista energiantuotantoa kestävämpään suuntaan.

Aiemmin muun muassa kuluttajatuotteiden markkinointiin keskittyneet Atria ja S-ryhmä ovat jo päättäneet luopua hankkeesta. Viimeistään E.Onin päätös luopua Fennovoiman osakkuudesta laittaa Suomen sähköntuotantosuunnitelmia ja skenaarioita uusiksi.

"Parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriössä valmisteilla oleva Suomen energia- ja ilmastostrategia täytyy laatia uudelta pohjalta. Uusiutuvat energiamuodot ja energiatehokkuus on nostettava entistä merkittävämpään asemaan, sillä suunnitelmia on tähän asti tehty lisääntyvään ydinsähköntuotantoon perustuen", kommentoi suojelupäällikkö Jouni Nissinen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Myös Olkiluodon kolmosreaktori on aikataulullisesti vakavissa vaikeuksissa. Laitostoimittaja Areva ei ole enää uskaltanut antaa arviota valmistumispäivästä, vaikka muun muassa Säteilyturvakeskus STUK on sitä pyytänyt.

Luonnonsuojeluliiton mielestä Pyhäjoen voimalahankkeen kaatuminen tarjoaa paremman mahdollisuuden laatia Suomelle kunnianhimoinen ja kestävä energia- ja ilmastostrategia. Sen rakennusaineksina olisi hyvä olla jo ennen vuoden 2008 talousromahdusta laskuun kääntynyt sähkönkulutus, Suomen sähköntuotannon omavaraisuus 10 vuoden kuluessa ja elinkeinoministeri Häkämiehenkin ajamat uusiutuvan energian biotalousaloitteet.

Jouni Nissinen, suojelupäällikkö, SLL, puh. 040 828 1881

Risto Saarikivi, energiatehokkuusasiantuntija, SLL, puh. 050 525 4131

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö.