Etusivu » Tiedotteet » Energia » Masiinamessuilla innovoitiin suoinstituutti

Masiinamessuilla innovoitiin suoinstituutti

Julkaistu: 10.06.2011 klo 20:26
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Koko viikonlopun jatkuvien Masiinamessujen turvepaneelissa päästiin vilkkaaseen keskusteluun soiden tulevaisuudesta. Kaikki osallistujat, Vapon hallintoneuvoston puheenjohtaja Juha Korkeaoja, Satakunnan maakuntajohtaja Pertti Rajala, Myko-Plant Oy:n tuotekehittäjä Markku Haukioja sekä Konto Oy:n edustaja Heikki Rantanen, näyttivät vihreää valoa suunnitelmille perustaa Pohjois-Satakuntaan suoinstituutti.

– Soiden monimuotoisuudessa ja rikkaudessa on paljon mahdollisuuksia. Tutkimus avaa varmuudella polkuja uusille innovaatiolle, toteaa turvepaneelin vetäjä Hannu Uusihonko.

Tähtäimessä kansainvälisyys

Valtakunnalliset Masiinamessut Honkajoella Pesämäen Moottoriurheilukeskuksessa avannut maakuntajohtaja Pertti Rajala kiitteli pohjoissatakuntalaisten rohkeutta ja yritteliäisyyttä, joka on näkynyt innovatiivisina ja kunnianhimoisina kehittämishankkeina.

– Masiinamessut ovat tästä hyvä esimerkki. Nyt merkittävä valtakunnallinen messutapahtuma tähtää jatkossa rohkeasti kansainväliseksi, totesi Pertti Rajala.

Maakuntajohtaja otti kantaa myös Pohjois-Satakunnassa vireillä olevaan kuntaliitokseen. Hän piti hyvänä, että Jämijärvi, Kankaanpää ja Parkano selvittävät uuden yhteisen kunnan perustamisen mahdollisuudet ja sen myötä kuntalaisille tulevat hyödyt ja paremmat palvelut. Samalla maakuntajohtaja Rajala sanoi toivovansa myös maakuntasuuntauksessa kuntalaisten kannalta parhaimman vaihtoehdon etsimistä yhtä ennakkoluulottomasti ja uudisti esityksensä kansanäänestyksestä.

Koettavaa ja ostettavaa koko perheelle

Masiinamessut tunnetaan tapahtumana, jossa on paljon koettavaa ja nähtävää, mutta myös ostettavaa.

– Masiinamessuilla on esillä koneita joka lähtöön ja jokaiseen käyttöön niin isoja kuin pieniäkin. Ja meillä syntyy myös kauppaa, sanoo masiinajohtaja Kyösti Kangas.

Honka Trading Oy:n toimitusjohtaja Reijo Ylipaasto on samaa mieltä.

– Me olemme tehneet jo kaupan parista kaivukoneesta ja muutamasta muustakin, emmekä varmasti ole ainoita.

HATin toimitusjohtaja Tauno Heinola vahvistaa, että näin on.

– Varsinkin uusilla merkeillä oli kysyntää ja kauppoja syntyi.

Masiinamessut ovat avoinna lauantaina ja sunnuntaina kello 10–17. Lauantaina mitellään maanrakennuskoneenkuljettajien SM-tittelistä. Sunnuntaina on vuorossa traktoriajon kansallinen taitoajokilpailu. Lisätietoja messuista www.masiinamessut.fi

Masiinamessut on valtakunnallinen konealan suurtapahtuma. Ammattilaisille ja suurelle yleisölle suunnattu tapahtuma järjestetään joka toinen vuosi. Messuilla on esillä järeitä ammattikoneita, kuljetuskalustoa, mönkijöitä sekä joka kodin koneita kiinteistönhuoltoon ja puutarhanhoitoon. www.masiinamessut.fi