Etusivu » Tiedotteet » Energia » E 85 POLTTOAINEEN MYYNTI ALKOI TURUSSA ABC KOULUKADULLA

Turun Osuuskauppa

E 85 POLTTOAINEEN MYYNTI ALKOI TURUSSA ABC KOULUKADULLA

Julkaistu: 07.09.2011 klo 08:36
Julkaisija: Turun Osuuskauppa

Turun Osuuskauppa aloitti uuden E85-polttonesteen myynnin 6.9.2011. Uutta polttonestettä saa nyt Turussa ABC Koulukadulla.

E85-polttoneste sisältää 80–85 % bioetanolia, jota valmistetaan kotimaisesta elintarviketeollisuuden biojätteestä. E85-polttonesteen käyttäminen edellyttää ns. flexfuel-automallia, joita on Suomessa myynnissä jo usealla merkillä. Auto on hinnaltaan ja käytöltään täysin vastaava kuin perinteinen bensiinimalli. Autossa on vain yksi polttoainetankki, johon voi joustavasti tankata joko E85-korkeaseosetanolia tai perinteistä bensiiniä. Auton moottori sopeutuu aina tarjolla olevaan polttoaineeseen.

E85 tuottaa jopa 80 % vähemmän fossiilisia hiilidioksidipäästöjä

E85 biojätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 %. E85 on suomalaisiin oloihin kehitetty korkeaseosetanoli, jonka kylmäkäynnistysominaisuuksia on parannettu muun muassa valitsemalla seokseen bensiinin erikoiskomponentteja.

Autoilija voi pienentää liikenteessä aiheuttamaansa fossiilista CO2-jalanjälkeään vähentämällä autoilua ja muuttamalla ajotapaansa sekä valitsemalla mahdollisimman vähän kuluttavan auton. Luonnollisesti nämä toimenpiteet vaikuttavat hiilidioksidipäästöihin myös ajettaessa E85-polttonesteellä.

E85-polttoaineen tunnistaa mittarikentällä E85-laatumerkinnästä sekä sinisestä jakelumittarin pistoolikahvasta.

Turun Osuuskauppa, ABC Ketjupäällikkö, Mikko Malmberg 010 764 4075, mikko.malmberg@sok.fi

TOK:n palveluverkostoon kuuluu 4 Prismaa, 2 Sokos-tavarataloa, 22 S-marketia, 23 Sale-myymälää, 4 liikennemyymälää, 1 pesukatu ja 20 ABC-automaattia. Turun Osuuskauppa toimii 21 kunnan alueella Varsinais-Suomessa. TOK:n toiminnan tarkoituksena on tuottaa palveluja ja etuja TOK:n yli 120 000 asiakasomistajataloudelle.