Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Suomalaiset haluavat 4G:n, vaikka eivät tiedä mikä se on

Samsung Electronics Nordic

Suomalaiset haluavat 4G:n, vaikka eivät tiedä mikä se on

Julkaistu: 12.09.2012 klo 10:32
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Samsung ja TNS Sifo varoittavat huijauksen vaarasta:

TNS Sifon tekemästä ja Samsungin tilaamasta tutkimuksesta selviää, että tiedot 4G-tekniikan hyödyistä ovat vielä vähäisiä. Silti kuluttajat haluavat, että seuraavassa heidän ostamassaan puhelimessa tai tabletissa on seuraavan sukupolven mobiilitekniikkaa. Kuluttaja on vaarassa joutua huijatuksi.

4G:tä kutsutaan neljännen sukupolven mobiilitekniikaksi ja se mahdollistaa mobiiliyhteyden toimimisen jopa teoreettisella 100 Mb/s nopeudella. Tekniikka saapui Pohjoismaihin vuonna 2009, mutta suurin osa ihmisistä ei vieläkään tiedä mitä 4G tarkoittaa. Tämä selviää TNS Sifon tutkimuksesta.

Ei tietoa 4G:stä
Vain 25 prosenttia suomalaisista tietää mitä 4G tarkoittaa. Jopa 18 prosenttia ei sen sijaan ole ikinä edes kuullut puhuttavan asiasta. Loput 57 prosenttia sanovat kuulleensa puhuttavan 4G:stä, mutta he eivät tienneet miten se eroaa 3G:stä.

4G-verkoissa taajuus on avainasemassa. Tämän takia samat laitteet eivät välttämättä toimi eri maissa. Jopa maan sisällä taajuudet voivat vaihdella teleoperaattoreiden välillä. Samsung oli maailman ensimmäinen 4G:tä tukeneiden mobiililaitteiden valmistaja. Yritys haluaa välttää sitä, että asiakkaita huijattaisiin ostamaan tuotteita, jotka eivät toimi Suomen 4G-verkossa.

– 3G-verkoista poiketen, 4G-verkkojen rakentaminen on eräänlaista käsityötä, jota tehdään yhdessä mobiilioperaattoreiden kanssa laitteita huolellisesti testaten. Vaikka jossain sanotaan, että puhelin toimii ulkomailla 4G verkossa, se ei välttämättä tarkoita, että se toimisi Suomessa, sanoo Samsungin Telecom-myyntipäällikkö Mika Engblom.

4G seuraavaan laitteeseen
Vaikka 4G-tekniikasta ei paljon tiedetä, yli puolet vastaajista haluaa seuraavan mobiililaitteensa tukevan uutta tekniikkaa. 72 prosenttia vastaajista suunnittelee päivittävänsä puhelimensa kahden vuoden aikana tukemaan nopeampaa mobiililaajakaistaa. Tyydyttääkseen kasvavaa kysyntää, Samsung tuo tänä syksynä Suomen markkinoille Galaxy SIII 4G, Galaxy Note II 4G ja Galaxy Note 10.1 4G-laitteet.

– Samsung ja mobiilioperaattorit haluavat esitellä käyttäjille, kuinka 4G muun muassa mahdollistaa nettisivujen salamannopean latauksen ja HD-videokuvan suoratoiston puhelimella ja tabletilla. Haluamme kuitenkin tehdä selväksi, että tällä hetkellä Suomessa vain harva laite pystyy tähän, toteaa Engblom.

TNS Sifo teki Samsungin tilaaman tutkimuksen kesällä 2012. Suomessa tutkimukseen vastanneita oli 1068.

Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515

Mika Engblom, myyntipäällikkö, Telecom, mika.engblom@samsung.fi, p. 0400 604 420

Eva Carrero, markkinointipäällikkö, eva.carrero@samsung.fi, p. 0400 807 750

Simo Arvo, OSG Viestintä, simo.arvo@osg.fi, p. 040 132 5682

Kuvapyynnöt: samsungpr@osg.fi

Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse uutiset.

Haluatko Samsungin lehdistötiedotteita tai kokeilla uusia tuotteita? Ilmoittaudu lähetyslistalle osoitteeseen samsungpr@osg.fi

Uutisia RSS-syötteinä: www.samsung.com/fi/aboutsamsung/rss/rssFeedList.do

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, on johtava televisioiden, muistisirujen, matkapuhelinten, näyttöpaneelien, muistien ja System LSI-tuotteiden valmistaja. Yrityksellä on 206 000 työntekijää 72 maassa ja yhdeksällä eri liiketoiminta-alueella. Vuonna 2011 yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto nousi 143,1 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Samsung Electronics Nordic AB:n liikevaihto vuonna 2011 oli 1,1 miljardia euroa. Pohjoismaiden yhtiö on kasvanut nopeasti vuodesta 1992. Sillä on 420 työntekijää, ja sen valikoimaan kuuluvat uusimmat tuotteet matkapuhelinten, äänen- ja kuvantoiston, IT-laitteiden ja kodinkoneiden aloilta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki