Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » SAMSUNG ottaa askeleen kohti muotoilun vallankumousta

SAMSUNG ottaa askeleen kohti muotoilun vallankumousta

Julkaistu: 03.04.2009 klo 09:04
Julkaisija:

– Nykyään ei enää haluta kookkaita kaiuttimia ja stereojärjestelmiä. Sen sijaan yhä useammat haluavat sisustaa yhdenmukaisesti hyvännäköisen taulu-tv:n tai kotiteatterijärjestelmän kanssa. Ne ovat niin tyylikkäästi muotoiltuja, ettei niitä tarvitse enää piilottaa kaappiin. Olemmekin laajentuneet pelkästä kodinelektroniikkatoimittajasta uuden ajan design- ja sisustusyritykseksi, kertoo Robert Widerström, SAMSUNGin Pohjoismaiden av-tuotteidein markkinointipäällikkö.

Tv – kaikkien aikojen suurin lanseeraus, keskiössä Crystal Design

SAMSUNGin uusi muotoilu saa ensi-iltansa 6-sarjan myötä. Tuttu elementti on SAMSUNGin pianolakattu pinta, uutta on läpinäkyvä kehys television ympärillä. Kehys vivahtaa aavistuksen viininpunaiseen. Väri sävyttää pehmeästi mustaa kehystä vaihtuen ulkoreunalla aivan läpinäkyväksi. Uutta tv:ssä ei ole ainoastaan design. Uutta on myös autojen sisustuksesta innoituksensa saanut tuotantotekniikka.

6-sarja on tulosta pyrkimyksestä yhdistää käsityö viimeisimpään tekniikkaan. Jo R8-sarjassa esiteltiin läpinäkyvyyttä ja lämpöä, valon ja värin tunnelmaa ja tunteita luovaa yhteispeliä. 6-sarja jatkaa tätä linjaa. Kehyksen kaksoisväritekniikka luo syvän värin ja valon yhdistelmän, joka antaa 6-sarjan televisioille käsityön tunnun.

Suomessa SAMSUNG ja Iittala tekevät yhteistyötä uuden 6-sarjan markkinoinnissa. Skandinavia on kiinnostanut SAMSUNGin muotoilijoita jo pitkään. Matkustaessaan ympäri Pohjolaa he kiinnittivät huomiota persoonalliseen lasimuotoiluun ja siihen, miten kauniisti valo heijastuu erilaisista pinnoista. Luonnon, valon ja lasimuotoilun yhdistelmästä syntyi idea televisiosta, joka olisi samalla myös taideteos – Crystal Design. Suomen markkinoinnissa 6-sarja on saanut designparikseen Alvar Aallon punaisen Aalto-maljakon. Klassikko syntyi vuonna 1936 ja se on yksi tunnetuimmista Aallon suunnittelemista luonnon inspiroimista esineistä.

Tuotetietoa uusista lcd- ja plasma-televisioista, nyt myymälöissä:
Lcd-tv. 6-sarja, Crystal Design. Full HD. 100 Hz Motion Plus. Ultra Clear Panel. Neljä hdmi 1.3 -sisääntuloa, joista yksi sivulla. Usb-sisääntulo, jonka kautta mahdollisuus kytkeä ulkoisia laitteita televisioon, katsoa jpeg-kuvia ja kuunnella musiikkia mp3-muodossa. 6-sarjan koot: 19, 22, 32, 37, 40, 46 ja 52 tuumaa. Hintaesimerkki: 40 tuumaa 1999 euroa.
Lcd-tv. 5-sarja (Full HD). 4-sarja. Piilotetut kaiuttimet. 5-sarjassa on kolme hdmi-liitäntää, joista yksi sivulla sekä usb-portti jpeg-kuville ja mp3-musiikille. Kumpaankin sarjaan voi helposti kytkeä muita laitteita. 5-sarjan sivussa on kosketusnäppäimet. 5-sarjan koot: 32, 37, 40, 46 ja 52 tuumaa. 4-sarjan koot: 26, 32, 37 ja 40 tuumaa.
Hintaesimerkki: 5-sarja lcd 40 tuumaa 1499 euroa.
Hintaesimerkki: 4-sarja lcd 40 tuumaa 1299 euroa.
Plasma-tv. 5-sarja (Full HD). 4-sarja. Filterbright. Kolme hdmi-liitäntää. 5-sarjassa myös usb-portti. 4-sarjassa Real 100 hz. 5-sarjan koot: 50 ja 58 tuumaa. 4-sarjan koot 42 ja 50 tuumaa.
Hintaesimerkki: 5-sarja plasma 50 tuumaa 2599 euroa.
Hintaesimerkki: 4-sarja plasma 50 tuumaa 1799 euroa.

Kompakti kotiteatterijärjestelmä Crystal Designilla. Upotettujen viinipunaisten yksityiskohtiensa, mustan pianolakan ja pyöristettyjen kulmiensa ansiosta X710 ja X715 ovat yhteensopivia Crystal Design -televisioiden kanssa. X710 on 2.1-versio. X715 on varustettu 5.1:llä. Mallit ovat modernisti muotoiltuja kotiteatterijärjestelmiä, jotka ovat helposti yhdistettävissä televisioon. Bluetoothin ansiosta musiikin soittaminen matkapuhelimesta tai mp3-soittimesta on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Tavallisten dvd-levyjen ylösskaalaus 1080p-formaattiin. Hdmi-cec-tuen avulla järjestelmän ohjaaminen on helppoa. Usb-sisääntulo mahdollistaa mp3-musiikin soittamisen ja jpeg-kuvien tai divx-filmien esittämisen. Lanseeraus kesäkuussa. X710, hinta: 549 euroa. X715, hinta: 649 euroa.

Kaikki yhdessä. HT-X810:ssä on kotiteatteri ja kaiuttimet yhdessä. Se voidaan ripustaa tyylikkäästi seinälle TV:n alapuolelle tai asettaa jalustalle. Siinä on langaton yhteys erilliseen subwooferiin, jonka voi piilottaa huoneessa mihin tahansa. Se näyttää ulospäin kaiutinpaneelilta, mutta dvd-soitin ja muu tekniikka on piilotettu sisäpuolelle. HT-X810 säästää tilaa ilman toiminnoista tinkimättä. Samalla se on upean näköinen.
HT-X810:ssä on lisäksi bluetooth-tuki, jonka ansiosta sen kautta voi soittaa musiikkia langattomasti kännykästä tai mp3-soittimesta. Usb:n ansiosta siihen voidaan kytkeä monia laitteita kuten digitaalinen kamera. Dvd-soitin ylösskaalaa kuvanlaadun 1080p-formaattin – täyteen teräväpiirtoon. Dvd-elokuvat saavat näin uuden elämän. Hdmi-cec-tuki mahdollistaa television ja kotiteatterijärjestelmän ohjaamisen samalla kaukosäätimellä. HT-X810 antaa 300 watin lähtötehon. Lanseeraus kesäkuussa, hinta 869 euroa.

Neljännen sukupolven Blu-ray. BD-P1500 on neljännen sukupolven blu-ray-soitin. Blu-ray on tulevaisuuden dvd-formaatti, jonka avulla saavutetaan paras mahdollinen tarkkuus ja kuvanlaatu televisiossa, joka tukee full HD:tä. Lisäksi BD-P1500 ylösskaalaa myös tavalliset dvd-levyt 720p-, 1080i- ja 1080p-formaatteihin. Näin ollen myös tavallisten dvd-levyjen kuva on kristallinkirkas. Hdmi 1.3 ja BD-profiili 1.1 sekä päivitysvalmius 2.0:aan ja BD Live ready takaavat edellytykset parhaille väreille ja viimeisimmälle interaktiivisuudelle. Sisäänrakennetun verkko- ja usb-yhteyden avulla käyttäjä voi ladata viimeisimmät ohjelmistot yhdellä painalluksella. Näin BD-P1500 on aina päivitetty viimeisimmillä sisällöillä. BD-P1500 tukee muun muassa Dolby TrueHD:tä sekä Bitstream audio outputia hdmi:n kautta. Lanseeraus kesäkuussa, hinta 359 euroa.

Erik Johannesson, Pohjoismaiden pr-päällikkö, erik.johannesson@samsung.se, +46-8 590 966 56, +46-70 99 55 650
Toni Perez, OSG Viestintä, toni.perez@ojalasaari.fi, 0400 630 063
Kuvapyynnöt: samsungpr@ojalasaari.fi
Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse lehdistöhuone.
Haluatko SAMSUNGin lehdistötiedotteita tai kokeilla uusia tuotteita? Ilmoittaudu lähetyslistalle osoitteeseen samsungpr@ojalasaari.fi

SAMSUNG Electronics Co Ltd, Korea, on johtava televisioiden, muistisirujen, matkapuhelinten ja tft-lcd-paneelien valmistaja. Sillä on 150 000 työntekijää 62 maassa viidellä liiketoiminta-alueella. SAMSUNG on yksi tämän hetken nopeimmin kasvavista tavaramerkeistä. Vuonna 2007 yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto nousi 103,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Yhtiön panostus tutkimukseen ja tuotekehitykseen oli kuusi miljardia dollaria vuonna 2006. SAMSUNG Electronics Nordic AB:n liikevaihto vuonna 2007 oli seitsemän miljardia Ruotsin kruunua. Vuonna 1992 perustettu yhtiö on kasvanut nopeasti. Sillä on 260 työntekijää, ja sen valikoimaan kuuluvat uusimmat tuotteet matkapuhelinten, äänen- ja kuvantoiston, IT-laitteiden ja kodinkoneiden aloilta.