Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Bosch Frankfurtin Kansainvälisessä Autonäyttelyssä: konserni ennakoi 10 prosentin kasvua ja rekrytoi 15 000 uutta työntekijää

Robert Bosch Oy

Julkaistu: 14.09.2011 klo 09:00
Julkaisija: Robert Bosch Oy

•  Bosch-konsernin myynti ylittää 50 miljardia euroa vuonna 2011
  •  Autoteknologian myynti nousee 30 miljardiin euroon vuonna 2011
  •  Franz Fehrenbach: haluamme tehdä onnettomuuksien estämisestä ja luonnonsuojelusta entistäkin edullisempaa kaikkialla.

Frankfurt/Main, Stuttgart – “Vaikka olemmekin ehkä ohittaneet voimakkaimman kasvujakson vuoden ensimmäisellä puoliskolla, se ei kuitenkaan merkitse välitöntä romahdusta. Kaikenlaisia äkillisiä ylilyöntejä tulisi nyt välttää. Odotamme edelleen, että autoteollisuus kasvaa 5 prosenttia vuonna 2011”, Boschin hallituksen puheenjohtaja Franz Fehrenbach sanoi Frankfurtin Kansainvälisen Autonäyttelyn pressitilaisuudessa. Hän mainitsi medialle kuitenkin myös, että talouden nykykehitys vaatii erityistä valppautta. Fehrenbachin mukaan autoteollisuuden kasvu on viime aikoina hidastunut kehittyvillä markkinoilla jonkin verran. Hän kuitenkin uskoo, että Aasian ja Etelä-Amerikan kehittyvät taloudet jatkavat teollistuneiden maiden talouksien kiinnikuromista myös kuluvan vuoden jälkeen.

Bosch-konserni odottaa 10 prosentin kasvua

Bosch-konsernissa arvioidaan, että kasvun hidastumisesta huolimatta yritys kasvaa kuluvan vuoden aikana noin 10 prosenttia.

“Luotamme vahvasti siihen, että Bosch-konsernin myynti yltää 50 miljardiin euroon ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa”, Fehrenbach sanoo.  Samaan aikaan autoteknologian myynnin odotetaan nousevan 30 miljardiin euroon.

Kasvu näkyy myös Boschin työntekijöiden määrässä. Fehrenbach arvioi, että konserniin rekrytoidaan 15 000 uutta työntekijää kuluvan vuoden aikana, jolloin henkilöstön määrä nousee jo 300 000 työntekijään. Suurin rekrytointitarve on autoteknologiassa, johon etsitään 10 000 uutta osaajaa. Rekrytointien jälkeen toimiala työllistää 177 000 henkilöä.

Rekrytoinnit kohdistuvat erityisesti Aasiaan. Jo 10 000 Boschilla työskentelevästä 29 000 insinööristä sijoittuu Aasian maihin. Bosch myy kolmanneksen kaikista dieseljärjestelmistään Aasiassa. Yritys aikoo investoida Aasian markkinoille 1,5 miljardia euroa seuraavan kolmen vuoden aikana.

Autoteollisuudessa rakennemuutos, Bosch jatkaa investointeja

Autoteknologian tutkimukseen ja tuotekehitykseen aiotaan Boschilla investoida kuluvan vuoden aikana 3,3 miljardia euroa, mikä on 10 prosenttia autoteknologian liikevaihdosta.

Fehrenbachin mukaan autoteollisuudessa on käynnissä merkittävä rakennemuutos.  Yksi merkittävimmistä muutoksista on tuotannon siirtyminen Aasian kehittyville markkinoille. Markkinoiden epävakaisuudesta huolimatta hän uskoo, että kehittyvien markkinoiden kehitys jatkuu dynaamisena. Esimerkiksi Intiassa ajoneuvojen lukumäärä on vain 1/50:een ja Kiinassa 1/15:een Länsi-Eurooppaan verrattuna. Fehrenbach kuitenkin muistuttaa, että kehittyvien maiden automarkkinoita hallitsevat pienet, ja edulliset autot. Tämä merkitsee sitä, että vaikka valmistettavien autojen lukumäärä kasvaakin, kasvun taloudellinen arvo on aiempaa heikompaa.

Toinen merkittävä muutos on teknisten vaatimusten tiukentuminen kaikilla markkinoilla. Fehrenbachin mukaan edullisimpienkin ajoneuvojen tulee täyttää yhä tiukemmat päästövaatimukset ja polttoaineen kulutusstandardit. Tärkein vaatimus koskee kuitenkin turvallisuutta. Esimerkiksi YK on julkistanut käynnissä olevan vuosikymmenen tieturvallisuuden vuosikymmeneksi. Fehrenbach kertoo, että Boschilla työskentelee 600 insinööriä, joiden tehtävänä on kehittää innovaatioita onnettomuuksien estämiseksi. Yrityksessä kehitetään tällä hetkellä esimerkiksi ratkaisuja, joissa autot kommunikoivat sekä keskenään että ympäristönsä kanssa. Tavoitteena on, että auto ilmoittaa kuljettajalle nopeasti mahdollisista vaaroista ja muista kriittisistä tilanteista liikenteessä.

Tiukentuviin päästövaatimuksiin Bosch tarjoaa jo nyt moottoriteknologiaa, jonka avulla voidaan vähentää polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä noin kolmannes. Vuoteen 2013 mennessä Boschin tavoitteena on myydä 7,2 miljoonaa bensiinin suorasuihkutusjärjestelmä, mikä on kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2010.

Kolmas ja suurin muutos autoteollisuudessa Fehrenbachin mukaan on teknologian kehittyminen. Hän mainitsee esimerkkeinä ajamisen automatisoitumisen ja sähköavusteisuuden. Bosch investoi vuosittain 400 miljoonaa euroa sähköautojen kehittämiseen. Yksi hankkeista on uusiutuvista energianlähteistä energiaa saava ajoneuvo. Vuoteen 2013 mennessä Bosch toimittaa sähköautoteknologiaa 12 eri autonvalmistajan 20 eri projektiin. Boschilla ollaan kehittämässä myös sähköautoja tukevaa infrastruktuuria: Singaporessa käynnissä olevassa pilottiprojektissa testataan palvelualustaa, joka yhdistää autoilijan palveluntarjoajien, energiantoimittajien ja pysäköintitoimijoiden kanssa.

Lisätietoja: Robert Bosch Oy, Communication & PR Manager Hanna Räisänen, hanna.raeisaenen@fi.bosch.com, 010 480 8225

Kuva- ja haastattelupyynnöt: viestinta@osg.fi, 0400 630 063 / Toni Perez

Bosch-konserni on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvo- ja teollisuustekniikkaa, kulutustarvikkeita sekä rakennusteknisiä tuotteita valmistavan konsernin vuoden 2010 liikevaihto oli 47,3 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli noin 285 000 työntekijää. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 300 tytäryhtiötä yli 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2010 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin neljä miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti yli 3 800 patenttihakemusta. Tuotteidensa ja palvelujensa avulla Bosch parantaa elämänlaatua ja tarjoaa innovatiivisia ja hyödyllisiä ratkaisuja. Bosch viettää 125-vuotisjuhlaansa vuonna 2011. Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Bosch-yhtymän taloudellinen riippumattomuus ja yrittäjänvapaus perustuvat poikkeukselliseen omistusrakenteeseen, jonka ansiosta yhtiö kykenee toteuttamaan merkittävät investointinsa ja kantamaan yhteiskunta- ja ympäristövastuunsa perustajansa Robert Boschin hengessä. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Yritystoiminnan omistajuustoiminnoista huolehtii säätiö. Jäljellä olevat osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa. Lisätietoja: www.bosch.fi, www.125bosch.com