Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Vastuullisesti kesään – nuori, muista oikea asenne sekä mopon selässä että vesillä

Trafi

Julkaistu: 25.05.2012 klo 10:10
Julkaisija: Trafi

Nuorten liikenneturvallisuus sekä mopoillen että vesillä liikkuen puhutti tänään Helsingin Merisatamassa järjestetyssä tilaisuudessa, jossa puhuivat liikenneministeri Merja Kyllönen ja sisäministeri Päivi Räsänen.

Eläköön nuoret –kampanjaan kuuluvassa tapahtumassa julkaistiin aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja niin mopokoulutuksen kokemuksista, mopovalvonnasta kuin vesillä liikkumisen turvallisuudesta.

Huolehdi myös kaverista

Kun koulut sulkevat ovensa, nuorten vapaa-aika ja liikkuminen lisääntyy. Minister Merjai Kyllönen muistutti puheenvuorossaan nuoria keskinäisestä vastuusta liikenteessä. Turvavälineistä ja ajokunnosta huolehtiminen ei ole ilkeyttä, vaan ystävän teko.

- Sääntöjen noudattaminen ja muiden huomioiminen kuuluu liikenteeseen, lämmin kesäyö ja hauskanpito ei vapauta vastuusta. Emme ole liikenteessä yksin. Yksi onnettomuus on monen suru, muistutti ministeri Kyllönen.

Päihteet ja liikenne eivät sovi yhteen

Sisäministeri Päivi Räsänen korosti, että varsinkin nuorilla päihteet ja liikenne sopivat erityisen huonosti yhteen.

– Tämän vuoksi sisäisen turvallisuuden ohjelman valmistelussa on otettu esille mahdollisuus vaikuttaa nuorten alle 25 -vuotiaiden rattijuopumuksesta kiinnijääneiden päihteiden käyttöön. Tutkimuksissa on todettu, että alle 25-vuotiailla rattijuopumuksesta kiinnijäävillä on usein muitakin ongelmia. Näille nuorille tarjottaisiin mahdollisuus osallistua päihdetilannetta koskevaan kartoitukseen sosiaaliviranomaisen kanssa. Ajatuksena on, että ongelmista päästäisiin irti, jos nuoren tilannetta katsottaisiin laajemmin. Rattijuopumus on usein vain yksi ongelma, ministeri totesi.

Pelastusliivit olisivat pelastaneet suurimmassa osassa vesiliikenneonnettomuuksia

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Kari Wihlman painotti pelastusliivien käyttämisen tärkeyttä. Trafin mukaan liivien käyttöä tulisi edistää sekä vapaaehtoisin keinoin, kuten asennekampanjoin, mutta tarvittaessa myös lainsäädännöllisin menetelmin.

Autokoululiiton toimitusjohtaja Kaija Savolainen nosti esiin, että pienilläkin opetusmäärillä on saavutettu jo parannusta mopoilijoiden turvallisuuteen. Ylikomisario Jussi Päivänsalo Liikkuvasta poliisista korosti mopovalvonnan laaja-alaisuutta virittämisestä ajotapaan ja –kuntoon.

Mopotyttöjen onnettomuusriski suurempi kuin poikien – nuoret viettävät kesää vesillä ja veden äärellä, mukana usein myös alkoholi

Tilaisuudessa julkaistiin myös kyselytutkimukset tyttöjen mopoilusta ja nuorten mopoilun turvallisuudesta sekä selvitys nuorten vesillä liikkumisen turvallisuudesta.

Mopotutkimuksissa esiin nousi mm. se, että tyttöjen onnettomuusalttius on poikia suurempi, vaikka he tiedostavat mopoiluun liittyviä riskejä poikia paremmin, sekä se, että ensimmäinen vuosi kortin saamisen jälkeen on mopoilijoille erityisen onnettomuusaltista aikaa.

Vesiturvallisuusselvityksessä tuli ilmi, että erilainen uimiseen ja veneilyyn liittyvä riskikäyttäytyminen on nuorilla miehillä selvästi yleisempää kuin naisilla. Mukaan liittyy usein myös alkoholi.

Kaikki tutkimukset ovat luettavissa kokonaisuudessaan Trafin tutkimussivuilla www.trafi.fi/tutkimukset

Eläköön nuoret -kampanjassa nuoria innostetaan tekemään videoita mopoilun tai vesillä liikkumisen turvallisuudesta, erityisesti huomiota toivotaan kiinnitettävän päihteettömyyteen: www.eläköön.fi/videoskaba.

Eläköön nuoret -kampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, sisäasiainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisi, Liikenneturva, Autokoululiitto, Allianssi, Opetushallitus, Rajavartiolaitos, Suomen Meripelastusseura, Suomen Partiolaiset, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto.

www.eläköön.fi
www.facebook.com/elakoon

Lisätietoja
viestintäpäällikkö Reetta Salonen, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, reetta.salonen(at)trafi.fi, puh. 020 618 7051