Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Varmista, että kesäauto on valmiina liikenteeseen

Trafi

Varmista, että kesäauto on valmiina liikenteeseen

Julkaistu: 23.06.2010 klo 13:44
Julkaisija: Trafi

Kesäautolla ajaminen voi tulla kalliiksi. Yhdelle huonosti valmistellulle mökkimatkalle saattaa tulla hintaa yli tuhat euroa. Liikenteessä tavatuille ajokiellossa oleville tai liikennekäytöstä poistetuille ajoneuvoille on tiedossa poliisin kirjaamien sakkojen lisäksi vähintään 1000 euron edestä ajoneuvoveron lisäveroa sekä korotettu liikennevakuutusmaksu. Kesällä onkin syytä varmistaa, että ennen kuin kesäautolla suunnataan juhannuksen viettoon, on se myös otettu asianmukaisesti liikennekäyttöön, ajoneuvoverot on maksettu ja katsastus sekä vakuutukset ovat vielä voimassa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tarjoamien palveluiden avulla näiden asioiden hoitaminen on kuitenkin helppoa. Ajoneuvon liikennekäyttöönotto tai liikennekäytöstäpoisto onnistuu nykyään katsastusasemien ja oman vakuutusyhtiön lisäksi kotikoneelta, Trafin sähköisten rekisteröintipalvelujen (www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut) kautta. Saman palvelun avulla voi asiakas tilata itselleen myös uuden rekisteröintitodistuksen ja katkaista ajoneuvoveron jälleen syksyllä.

Jos olet epävarma siitä, onko ajoneuvo liikennekäytössä vai ei, voi asian tarkistaa ajoneuvon rekisteröintitodistuksen lisäksi Trafin ajoneuvorekisterikyselyt-palvelusta (www.trafi.fi/rekisterikyselyt) puhelimitse, tekstiviestinä tai internetin kautta. Samalla näet tiedon ajoneuvon katsastuksen voimassaolosta.

Erääntyneet ajoneuvoverot voivat myös tuottaa ikäviä yllätyksiä tien päällä. Maksamatta jääneet ajoneuvoverot johtavat käyttökieltoon siinä missä katsastuksen laiminlyöminen tai ajoneuvon liikennekäytöstä poistaminenkin. Ajoneuvoverojen tilanteen voit tarkistaa soittamalla ajoneuvoveroneuvonnan numeroon 020 618 5125 joka päivä klo 8-20.

Palveluesimies Toni Pallaspuro, rekisteröinti puh. 020 618 5395
toni.pallaspuro(at)trafi.fi

Yksikönpäällikkö Mia Nykopp, verotus puh. 020 618 5402
mia.nykopp(at)trafi.fi

Sähköiset rekisteröintipalvelut
www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut

Ajoneuvorekisterikyselyt
www.trafi.fi/rekisterikyselyt

-------
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. Se muodostettiin vuoden 2010 alussa liittämällä yhteen Ajoneuvohallintokeskus AKE, Ilmailuhallinto, Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminto ja Rautatievirasto.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki