Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Trafi kannustaa hankkimaan vähäpäästöisiä autoja

Trafi

Trafi kannustaa hankkimaan vähäpäästöisiä autoja

Julkaistu: 10.02.2011 klo 12:23
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto on julkaissut verkossa kattavan ohjeistuksen kaikille auton hankintaa harkitseville. Sivuilta löytyy myös kustannuslaskuri ja kyselytyökalu valintaa ohjaamaan. Trafin tavoitteena on, että Suomen teille hankittaisiin mahdollisimman vähäpäästöisiä ja turvallisia ajoneuvoja.

Nyt uusitussa Ekoautoilu-kokonaisuudessa (www.trafi.fi/ekoautoilu) kerrotaan yksityisautoilun ympäristövaikutuksista ja siitä miten itse kukin voi auttaa vähentämään niitä. Autovalintojen ja autoilutapojen merkitys ei ole vähäinen, sillä tieliikenteen hiilidoksidipäästöistä 60 prosenttia tulee liikenteessä olevista henkilöautoista.

Auton hankintaan päädyttäessä tulisi aina hankkia auto käyttötarpeen mukaan pitäen mielessä ympäristö sekä turvallisuus. Vähäpäästöiset autot ovat myös kokonaiskustannuksiltaan edullisia, kun säästetään niin polttoaineessa kuin verotuksessakin. Yksittäiset autovalinnat määräävät lopulta, millaiseksi maamme autokanta muodostuu.

Ympäristö on myös yritysten asia

Hankintaohjeet sisältävät myös vinkkejä autopolitiikkaansa pohtiville yrityksille. Nykyisin on tärkeä muistaa, että auto viestii myös käyttäjänsä arvomaailmasta ja autovalinnat ovat merkittävä osa yritysten ympäristöimagoa.

Kun yrityksen autohankintojen apuna on liikenneturvallisuuden ja ympäristöominaisuuksien parantamiseen tähtäävä perusteltu ja selvä ohjeistus, yksittäisiä autohankintoja on helppo ohjata haluttuun suuntaan.

Työkalut helpottavat valinnan tekoa

Ohjeiden lisäksi Trafin verkkosivuilta löytyy kustannuslaskuri, joka paljastaa tarkemmin autoilun ja auton omistamisen todelliset kustannukset sekä yksinkertainen kyselytyökalu, joka helpottaa oman autotarpeen haarukointia. Työkalujen käyttämisestä on pyritty tekemään mahdollisimman nopeaa ja vaivatonta.

Kustannuslaskurista voi itse autonsa tiedot syöttämällä tai valmiiden esimerkkien avulla etenemällä arvioida, mitkä auton omistamisen kustannukset ovat. Laskuri huomioi muun muassa verot, polttoainekustannukset sekä vakuutusmaksut.

Auton valintaa ohjaavassa kyselytyökalussa autetaan käyttäjää selventämään omat autoilutarpeensa. Kun miettii huolella, mitä autolla kuljetetaan ja millaisessa ajossa, voi hankkia juuri omiin tarpeisiinsa sopivan menopelin, eikä tarvitse maksaa turhasta.

Ympäristöjohtaja Katja Lohko, puh. 020 618 6077, katja.lohko(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki