Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Tarkista renkaiden kunto vaihdon yhteydessä

Trafi

Tarkista renkaiden kunto vaihdon yhteydessä

Julkaistu: 12.04.2012 klo 13:14
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että renkaiden kunto on syytä tarkistaa vaihdon yhteydessä ja myös silloin, kun kesäauto otetaan käyttöön. Talvirenkaat on saanut vaihtaa kesärenkaisiin 1. maaliskuuta alkaen ja tänä vuonna nastarenkaita saa käyttää 16 huhtikuuta asti. Nastarenkaita saa käyttää myöhemminkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Tarkista rengaspaineet

Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 prosenttia. Väärät rengaspaineet heikentävät ajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Suositus on, että paineet tarkistetaan kuukausittain – myös vararenkaan. Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille on merkitty auton ohjekirjaan ja merkinnät löytyvät mahdollisesti myös autosta (esim. tarra ovipilarissa).

Huomioi asennuksessa myös renkaan pyörimissuunta. Se on yleensä merkitty nuolella.

Tarkista nopeusmittarin näyttämä

Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen on merkitty alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot. Renkaan kyljestä löytyy erilaisia merkintöjä ja varoituksia. Tärkeimpiä merkintöjä ovat renkaan koko- ja nopeusluokkamerkintä, valmistusaika, kudosmateriaali ja -määrä sekä suurin sallittu kantavuus. Hyväksymistunnus eli ns. e- tai E-merkintä on oltava kaikissa Euroopassa asennettavissa renkaissa.

Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa yli 26 mm tai renkaan leveys yli 30 mm alkuperäisestä. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm.

Nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava, jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, koska nopeusmittari ei saa näyttää todellista alhaisempaa nopeutta. Esimerkiksi alkuperäisrenkaan 195/50/R16 korvaaminen renkaalla 215/55/R16 voi johtaa siihen, että ilman asianmukaista nopeusmittarin kalibrointia nopeusmittari ei enää täytä vaatimuksia.

Seuraa renkaiden kuntoa ja kulumista säännöllisesti

Vesiliirron vaara on sitä suurempi, mitä pienempi on renkaan kulutuspinnan urasyvyys. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4-5 mm.

Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm. Lain määrittelemät rajat ovat minimi, jolla välttyy sakoilta, mutta jos renkaissa on jäljellä vain minimin verran kulutuspintaa, niiden pito on märällä kelillä jo huomattavan heikko.

Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta. Katsastus hylätään aina, jos yhdessäkin auton renkaassa kulutuspinta on alle 1,6 mm.

ryhmäpäällikkö Otto Lahti, puh. 020 618 5259, otto.lahti(at)trafi.fi
tarkastaja Tuomas Peltokangas, puh. 020 618 5523, tuomas.peltokangas(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon