Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Robert Bosch Oy:llä Suomessa vahvan kasvun vuosi

Robert Bosch Oy

Robert Bosch Oy:llä Suomessa vahvan kasvun vuosi

Julkaistu: 14.04.2011 klo 10:45
Julkaisija: Robert Bosch Oy

• Yhtiön viime vuoden liikevaihto kasvoi 33,0 prosenttia.
  • Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja kolminkertaistui.
  • Kaikki yrityksen toimialat kasvattivat myyntiään.

Robert Bosch Oy:n myynti kasvoi viime vuonna voimakkaasti sekä Suomessa että Baltiassa. Yhtiön tilikauden liikevaihto kasvoi 64,1 miljoonaan euroon edellisen tilikauden 48,2 miljoonasta. Kasvua edellisvuodesta oli 33 prosenttia.

Komissiomyynti yritysasiakkaille kasvoi erityisen voimakkaasti, yli 60 prosenttia viime vuodesta. Yrityksen voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 1.508 tuhatta euroa, eli lähes kolminkertainen edellisen tilikauden 0.548 tuhanteen euroon verrattuna. Yhtiön voitonjakokelpoiset varat olivat 1.158 tuhatta euroa, mikä oli myös tilikauden voitto.

Kaikki toimialat kasvussa

Kaikki vanhat toimialat kasvattivat myyntiään. Myyntiä lisäsi myös lämpötekniikkatoimialan mukaantulo toukokuun alusta alkaen. Robert Bosch Oy:n ja sen sisaryrityksen IVT Lämpöpumput Oy:n välillä toteutettiin sulautumisprosessi, jonka seurauksena IVT Lämpöpumput Oy liitettiin Robert Bosch Oy:n osaksi.

Autotuotteiden myynti kasvoi kaikista Boschin liiketoiminnoista vahvimmin, ja liikevaihto nousi Suomen ja Baltian alueella 24 prosenttia. Sähkötyökalut toimiala saavutti viime vuonna kaikkien aikojen myyntiennätyksen. Samalla liikevaihto kasvoi 15 prosenttia edellisvuodesta. Lisäksi puutarhanhoidon trendikkyys kasvatti puutarhalaitteiden myyntiä. Uuden tuoteryhmän mittalaitteiden myynti ylitti kaikki odotukset. Security Systemsin myynti kasvoi noin 15 prosenttia.

”Vuoteen 2011 lähdemme uusin kasvuodotuksin. Yhtiön vakavaraisuus, maksuvalmius ja terve kustannusrakenne antaa mahdollisuuden jatkaa tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Tavoitteenamme on kasvattaa entisestään markkinaosuuksiamme kaikilla tuote-alueilla ensi vuoden aikana lisäämällä liiketoiminta-alueiden rajat ylittävää myynnin yhteistyötä”, toimitusjohtaja Stefan Bergman sanoo.

Yhtiön taloudellista asemaa ja tulosta kuvaavat tunnusluvut:

2010 2009 2008

Liikevaihto (milj. €) 64,1 48,2 58,7

Liikevoitto (milj. €) 1,5 0,5 1,9

Liikevoitto %:a liikevaihdosta 2,3 1,0 3,3

Oman pääoman tuotto % (ROE) 2,0 7,8 26,1

Sijoitetun pääoman tuotto % (ROI) 28,6 10,5 35,6

Omavaraisuusaste % 36,4 40,1 46,0

Lisätietoja: Robert Bosch Oy, Communication & PR Manager Hanna Räisänen, hanna.raeisaenen@fi.bosch.com, 010 480 8225

Kuva- ja haastattelupyynnöt: viestinta@osg.fi, 0400 630 063 / Toni Perez

Bosch-yhtymä on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja ‑palveluiden toimittajia. Ajoneuvo- ja teollisuustekniikkaa, kulutustarvikkeita sekä rakennusteknisiä tuotteita valmistavan yhtymän vuoden 2009 liikevaihto oli 38,2 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli runsaat 275 000 työntekijää. Yhtymä käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 300 tytäryhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin kasvun perusta. Bosch käyttää tutkimukseen ja kehitykseen yli 3,5 miljardia euroa vuodessa ja hakee vuosittain noin 3 800 patenttia. Tuotteidensa ja palvelujensa avulla Bosch parantaa elämänlaatua ja tarjoaa innovatiivisia ja hyödyllisiä ratkaisuja. _____________________________________________________________________________________ Suomen markkinoilla toimii kolme Bosch-konserniin kuuluvaa yritystä: Robert Bosch Oy, Bosch Rexroth Oy ja BSH Kodinkoneet Oy, joiden palveluksessa työskentelee yhteensä runsaat 200 työntekijää. Robert Bosch Oy on myynti- ja markkinointiyritys, jonka toimialoihin kuuluvat Autotuotteet, Sähkötyökalut, Turvatekniikka ja Lämpötekniikka. Suomen lisäksi yrityksellä on toimintaa Baltian markkinoilla. Robert Bosch -tuotteet ovat olleet Suomen markkinoilla jo sadan vuoden ajan. www.bosch.fi