Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Red Bull Stratos: Uusi lähtölaskenta sunnuntaina

Red Bull Stratos: Uusi lähtölaskenta sunnuntaina

Julkaistu: 12.10.2012 klo 12:46
Julkaisija: Red Bull

Felix Baumgartner saa sään salliessa toisen mahdollisuuden kirjoittaa historiaa ja rikkoa samalla neljä maailmanennätystä hänen hypätessään maailman laidalta tulevana sunnuntaina tai vaihtoehtoisesti maanantaina 15.10.2012.

Felix Baumgartner oli juuri kiivennyt hänen avaruuskapseliinsa ja oli vain minuuttien päässä laukaisusta maailman laidalle, kun voimakas 40 km / h tuulenpuuska heilutti 230 metriä korkeaa heliumilla täytettyä ilmapalloa. Tämä pakotti Red Bull Stratos tiimin keskeyttämään tiistain yrityksen. Vaikka tuulta maanpinnan tasolla ei ollut juuri nimeksikään itävaltalaisen seikkailijan kiinnittäessä itsensä kapseliin, tuulenpuuskat ilmapallon yläosassa tekivät tilanteen mahdottomaksi eikä missiota pystytty jatkamaan.

"Kun me olimme täyttäneet ilmapallon ja saimme Felixin kapseliin noin klo 11:42 paikallista aikaa, koimme tuulenpuuskan, joka oli yli 40 km / h ilmapallon huipulla", sanoi Red Bull Stratos projektin johtaja Art Thompson. Hän kertoi myös, että puuska oli vaarallisesti saanut ilmapallon asentoon, joka olisi voinut vahingoittaa herkkää polyeteenimateriaalia.

Felix on valmistautunut missiota varten viimeiset viisi vuotta. Opertaatio edistää myös tieteellistä tuntemusta stratosfääristä ja siitä miten keho selviytyy ääriolosuhteissa maailman reunalla. 43-vuotias extreme-urheilija sanoi olevansa yllättynyt päätöksestä keskeyttää lento tiistaina. Felix on silti optimistinen, että hän pääsee rikkomaan 52 vuotta vanhan ennätyksen, joka on Yhdysvaltain ilmavoimien eversti Joe Kittingerin nimissä. Joe työskentelee hankkeessa neuvonantajana.

"Kun Art kertoi, että keskeytämme operaation, luulin että se oli vitsi", sanoi Baumgartner. "Luulin olosuhteiden olevan oikeat. En tiennyt mitä ilmapallolle tapahtui, koska olin kapselissa. Haluan hypyn tapahtuvan tänä vuonna, koska olemme jo niin pitkällä. Paluuta ei ole. Olemme täällä, meillä on ilmapallo täytettyna ja olemme valmiita laukaisuun, tapahtuu se sitten sunnuntaina tai tulevalla viikolla.”

Lehdistötilaisuudessa keskiviikkona Red Bull Stratos meteorologi Don Day esitteli uuden sääennusteen. Näyttää siltä, että seuraava sääikkuna Baumgartner hypylle aukeaa sunnuntaina 14. lokakuuta.

Suoralähetys maailman laidalta alkaa sunnuntaina 14.10.2012 Suomen aikaa klo 15.00 osoitteessa www.youtube.com/redbull

Disclaimer: Tämän meilin mediasisältö (teksti, kuvat, videokuva) ovat vapaasti käytettävissä toimitukselliseen käyttöön. Lisäkuvia ja muuta materiaalia löydät osoitteesta www.redbullstratosnewsroom.com

Lisätietoa:

Anette Latva-Piikkilä

anette.latva-piikkila@fi.redbull.com

www.redbull.fi
www.redbullstratos.com

Red Bull Media House
Red Bull Media House on globaali mediayritys, joka luo kiehtovaa urheilu-, kulttuuri- ja lifestyle-mediasisältöä ja jakaa sitä eri ympäristöissä. Red Bull Media Housen mediasisältö on optimoitu kaikkeen mediaan aina täysimittaisista elokuvista, televisio-ohjelmista, printeistä digitaaliseen sisältöön ja peleihin. Lisätietoja löydät sivulta www.redbullmediahouse.com.