Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Raskaan kaluston ensirekisteröinnit kasvoivat

Raskaan kaluston ensirekisteröinnit kasvoivat

Julkaistu: 04.07.2011 klo 14:53
Julkaisija:

Raskaan ajoneuvokaluston ensirekisteröinnit kasvoivat alkuvuoden aikana lukuun ottamatta linja-autojen rekisteröintejä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan kuorma-autoja rekisteröitiin lähes 30 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana ja puoliperävaunujen rekisteröinnit moninkertaistuivat.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit puolestaan kasvoivat alkuvuonna 14,2 %. Kaikkiaan ajoneuvoja ensirekisteröitiin tammi-kesäkuussa 124 156, mikä on 12,1 % enemmän kuin viime vuonna.

Puoliperävaunujen rekisteröinnit lähes viisinkertaistuivat

Puoliperävaunuja on alkuvuoden aikana rekisteröity 1 136, kun viime vuoden vastaavana ajanjaksona niitä rekisteröitiin 238 ja koko viime vuoden aikana 807. Varsinaisten perävaunujen rekisteröinnit pysyivät viimevuotisella tasolla.

Kuorma-autoja rekisteröitiin 1 729 – 29,3 % viime vuotta enemmän.

Myös pakettiautojen ensirekisteröinnit kasvoivat selvästi. Niitä merkittiin rekisteriin 7 019, mikä on 31,9 % enemmän kuin viime vuoden tammi-kesäkuussa.

Alkuvuodesta rekisteriin yli 70 000 henkilöautoa

Henkilöautoja ensirekisteröitiin 71 328, mikä on 14,2 % enemmän viime vuoden tammi-kesäkuuhun verrattuna. Kesäkuussa kuitenkin ensirekisteröintejä oli vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.

Viisi suosituinta henkilöautomallia ovat olleet Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Nissan Qashqai ja Ford Focus. Suosituimmat ensirekisteröintien henkilöautomerkit olivat Volkswagen, Toyota ja Ford.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin eniten Uudellamaalla, 30 511 kappaletta, mikä on 15,2 % enemmän kuin viime vuonna. Suhteessa eniten henkilöautojen rekisteröinnit lisääntyivät Päijät-Hämeessä, jossa rekisteröitiin 2 280 henkilöautoa – kasvua oli 24,5 % verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Myös Etelä-Karjalassa ja Pohjois-Savossa kasvua oli yli 20 prosenttia. Kainuussa ja Kymenlaaksossa rekisteröintien kasvu jäi selvästi alle 10 prosentin.

Dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus laski edelleen

Dieselkäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin 29 700 ja bensiinikäyttöisiä 41 250. Dieseleiden osuus ensirekisteröinneistä oli tänä vuonna 41,6 %, kun viime vuoden alkupuoliskolla se oli 42,5 %.

Bensiini/etanoli-autoja ensirekisteröitiin alkuvuoden aikana 346.

Moottoripyörien ensirekisteröinnit jatkoivat laskuaan

Moottoripyöriä ensirekisteröitiin tammi-kesäkuussa 4 174, mikä on 7,0 % vähemmän kuin viime vuonna. Mopoja rekisteröitiin alkuvuoden aikana 12 430, missä on kasvua 6,8 %.

Kevyitä nelipyöriä rekisteröitiin 30 % enemmän

Kevyitä nelipyöriä rekisteröitiin 664, mikä on 29,2 % enemmän kuin viime vuonna. Kevyistä nelipyöristä noin 85 % on nykyään mopoautoja.

Mönkijöiden rekisteröinnit ovat selvästi vähentyneet. Nelipyöräisten L7 luokkaan kuuluvien ajoneuvojen rekisteröinnit ovat laskeneen noin viidenneksen.

Sekä matkailuperävaunuja että matkailuautoja ensirekisteröitiin vähemmän kuin viime vuonna. Matkailuperävaunuja ensirekisteröitiin 717, mikä on 5,4 % vähemmän kuin viime vuonna. Matkailuautoja ensirekisteröitiin tänä vuonna 890, kun viime vuoden tammi-kesäkuussa ensirekisteröintejä oli 976.

Lisätietoja
ylitarkastaja Päivi Metsävainio, puh. 020 618 500, paivi.metsavainio(at)trafi.fi
viestintäpäällikkö Elina Uotila, puh. 020 618 5206, elina.uotila(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä. www.trafi.fi