Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Rallin SM-sarja: Mestari-Pinomäki ja Renault Clio lähtee uuteen kultajahtiin

Nordic Automotive Services Oy/ Renault

Rallin SM-sarja: Mestari-Pinomäki ja Renault Clio lähtee uuteen kultajahtiin

Julkaistu: 27.01.2011 klo 20:09
Julkaisija: Nordic Automotive Services Oy/ Renault

Turkulainen kovin suosikki alkavassa rallin SM-sarjassa

Kalle Pinomäki putsasi rallin SM-sarjan palkintopöydän viime vuonna.

Mestaruus etuvetoisten luokassa (SM2) tuli ylivoimaiseen tyyliin kuuden osakilpailuvoiton turvin. Nyt turkulainen lähtee samalla kovalla tavoitteella uuteen kauteen. Ensimmäiset osakilpailut ajetaan viikonloppuna Rovaniemellä Arctic Lapland -rallissa.

- Mukana on uusia kovia kuskeja ja uusia autoja. Sarjasta tulee todella kovatasoinen ja varmasti vauhti on jälleen kovempaa kuin viime vuonna. Tavoitteena on uusia suomenmestaruus, Pinomäki, 30, sanoo.

Pinomäki jatkaa menestyksestä ralliuraansa tutun kartanlukijansa Matti Kaskisen kanssa. Myös ajokki on tullut jo tutuksi. Turkulainen Set Promotion -talli valjastaa Pinomäelle Renault Clio R3-auton.

- Olemme tehneet tämän auton kanssa töitä nyt kaksi vuotta. Kehitystyö yhdessä Renaultin kilpaosaston kanssa on kantanut hedelmää, ja tulokset kertovat puolestaan. Nyt talven aikana auto on peruttu osiin ja rakennettu käytännöllisesti katsoen täysin uudestaan. Tällä tavalla varmistetaan luotettavuus jatkossakin. Lisäksi autoon on totta kai tullut muutamia pieniä uutuuksia ja luokituksia, Pinomäki kertoo.

- Auton purkaminen ja kokoaminen vei noin 150 tuntia. Auto on ollut erittäin luotettava. Meillä ei ole ollut yhtään teknisestä viasta johtunutta keskeytystä kahteen vuoteen, muistuttaa tiimin tekninen johtaja Toni Reunanen.

Kilpailukausi alkaa jo vuosien perinteellä Lapista. Arctic Lapland -ralli (Tunturiralli) korkkaa kauden, ja perjantaina ja lauantaina ajetaan omat yksittäiset ja todella vaativat osakilpailut. Viime vuonna Pinomäki-Kaskinen-Renault -trio oli Napapiirin avauksessa molempien ajopäivien nopein.

- Olemme nyt ajaneet testiä noin 250 kilometriä Nilsiässä, sekä yhden pienen shakedown-testin kotipuolessa. Auto tuntui todella hyvältä.

Odotan innolla kilpailun alkamista ja tositoimiin pääsyä, Pinomäki sanoo.

Kilpailu alkaa perjantaina. Avauspäivän ohjelmassa on viisi erikoiskoetta, joilla yhteismittaa on lähes 100 kilometriä. Toisena päivänä lauantaina pudotellaan 133 kilometriä, ja päätöserikoiskoe, peräti 46-kilometrinen Ristilampi imee mehut tehokkaasti niin autoista kuin kuskeistakin.

Rallin SM-osakilpailut 2011:

28.1. Rovaniemi