Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Muistutuskutsu medialle: Fiksu, villi ja vapaa – nuorten mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuus 25.5.2012

Trafi

Kutsu.
Julkaistu: 23.05.2012 klo 10:26
Julkaisija: Trafi

Kesän koittaessa nuoret viettävät entistä enemmän aikaa mopoillen ja veden ääressä oleskellen. Myös alkoholi kuuluu valitettavan usein kuvioon. Oikea asenne on ensiarvoisen tärkeää, oli alla sitten mopo, vene tai kesäinen hiekkaranta.

Tervetuloa nuoria turvallisempaan mopoiluun ja vesillä liikkumiseen kannustavan Eläköön nuoret –kampanjan tilaisuuteen Merisataman Kompassilaiturille Helsinkiin perjantaina 25.5.2012 klo 10.00-11.30.

Tilaisuuden avaavat puheenvuoroillaan liikenneministeri Merja Kyllönen sekä sisäministeri Päivi Räsänen. Samalla julkaistaan myös tutkimukset tyttöjen sekä yleensä nuorten mopoilun turvallisuudesta sekä selvitys nuorten vesillä liikkumisen ja veden äärellä olemisen turvallisuudesta.

Eläköön nuoret -tilaisuuden ohjelma 25.5.

10.00 Tervetuloa, pääjohtaja Kari Wihlman, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

10.05 liikenneministeri Merja Kyllösen puheenvuoro

10.20 sisäministeri Päivi Räsäsen puheenvuoro

10.35 mopoilukokonaisuus

• Trafin Nuorten mopoilun turvallisuus  ja tyttöjen mopoilu –kyselytutkimusten esittely – johtava asiantuntija Inkeri Parkkari
  • Autokoululiiton puheenvuoro: Kokemuksia mopokoulutuksesta – toimitusjohtaja Kaija Savolainen
  • Liikkuvan poliisin kommentti: poliisin mopovalvonta ja sen haasteet – ylikomisario Jussi Päivänsalo

10.50 vesiturvallisuuskokonaisuus

• Trafin Nuoret ja vesillä liikkumisen turvallisuus -selvityksen esittely - johtava asiantuntija Inkeri Parkkari
  • Nuoret ja vesiturvallisuus – miksi nuoret tärkeä kohderyhmä? – pääjohtaja Kari Wihlman
  • Venepoliisin kommentti.

Paikalla haastateltavina asiantuntijoita myös Liikenneturvasta, Liikennevirastosta, Rajavartiolaitoksesta, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitosta ja Suomen meripelastusseurasta. Tilaisuudessa on mahdollista haastatella myös nuoria.

Paikalla on myös kuvauksia varten Venepoliisin, Rajavartiolaitoksen, Helsingin meripelastusyhdistyksen ja meripartiolaisten alukset, mopoja sekä mopoilun ja vesiturvallisuuden turvavälineitä.

Tilaisuus järjestetään ulkoilmassa.

Videokilpailu nuorille mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta

Eläköön nuoret –liikenneturvallisuuskampanja haluaa muistuttaa kaikkia nuoria oikeasta asenteesta liikenteessä. Nuoria innostetaan pohtimaan aihetta videokilpailun avulla. Eläköön nuoret –videoskaba mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta on käynnissä aina heinäkuun loppuun asti. Lisätietoja www.eläköön.fi/videoskaba.

Eläköön nuoret -kampanja on osa monivuotista Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjaa, jonka tarkoituksena on kannustaa ihmisiä toimimaan liikenneturvallisuuden puolesta ja tehdä liikennekulttuuristamme vastuullisempaa. Laajasti viranomais- ja järjestötahot yhdistävä Eläköön-kampanja sisältää kaikki liikenne- ja liikkumismuodot, tie- ja vesiliikenteen lisäksi siis myös raideliikenteen, ilmailun ja ylipäätään ihmisen liikkumisen kokonaisuudessaan.

Eläköön nuoret -kampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisi, Liikenneturva, Autokoululiitto, Allianssi, Opetushallitus, Rajavartiolaitos, Suomen Meripelastusseura, Suomen Partiolaiset, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto.

www.eläköön.fi
www.facebook.com/eläköön

viestintäpäällikkö Reetta Salonen, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, reetta.salonen(at)trafi.fi, puh. 020 618 7051

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi