Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Liikenteessä olevien autojen määrä ylitti 3 miljoonan rajan

Trafi

Liikenteessä olevien autojen määrä ylitti 3 miljoonan rajan

Julkaistu: 24.07.2012 klo 09:00
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisterin mukaan kesäkuun lopussa liikennekäytössä oli yhteensä 3,03  miljoonaa autoa, mikä on 3,1 % enemmän kuin vuodenvaihteessa ja 1,6 % enemmän kuin vuosi sitten kesäkuussa. Kaikkien liikennekäytössä olevien erilaisten ajoneuvojen määrä lähentelee jo viittä miljoonaa.

Maakunnittain tarkasteltuna autojen määrä on kasvanut alkuvuonna eniten Keski-Pohjanmaan (4,1 %), Pohjois-Karjalan (3,5 %) ja Pirkanmaan (3,3 %) maakunnissa. Kaikista ajoneuvoista reilu viidesosa on Uudellamaalla, henkilöautoista reilu neljäsosa.

Kesäautot nostavat autojen keski-ikää

Henkilöautoja on Manner-Suomen liikenteessä 2, 6 miljoonaa. Määrä on kasvanut viime kesään verrattuna 1,6 % ja vuodenvaihteesta 3,1 %. Henkilöautoista eniten teillä liikkuu Toyotia, Volkswageneita ja Volvoja.

Nyt kesällä liikenteessä on noin 90 000 sellaista henkilöautoa, jotka olivat vuoden vaihteessa ilmoitettu pois liikenteestä. Kesäautojen myötä liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvaa kesäisin. Nyt keski-ikä ilman museoautoja on 10,7 vuotta, kun vuodenvaihteessa se oli 10,4.

Pakettiautoja on liikenteessä reilut 300 000, kuorma-autoja reilut 100 000.  Pakettiautojen määrä on kasvanut alkuvuonna 2 %, kuorma-autojen 4 %.

Kevyiden nelipyörien määrä kasvaa

Kevyitä nelipyöriä - joihin kuuluvat mm. mopoautot - on sen sijaan liikkeellä 15,5 % viime kesää enemmän, yhteensä vajaat 9 000, mistä mopoautojen osuus on vajaat 6 400. Mopoja liikenteessä on noin 228 000, mikä on 0,3 % vähemmän kuin vuosi sitten, joskin alkuvuodesta kasvua on 2,4 %.

Moottoripyöriä on liikenteessä noin 231 000, mikä on 2,9 % enemmän kuin viime kesänä. Vuoden vaihteeseen verrattuna määrä on 2,5 % enemmän.

Liikenteessä olevat ajoneuvot 30.6.2012

Lisätietoja
asiantuntija Karoliina Karvonen, puh. 020 618 6846, etunimi.sukunimi(at)trafi.fi.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki